Kort gras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sandros

Kort gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 10:45

We hebben 3 weides van elk ong. 30x 150 m. Wei genoeg zou je zeggen voor 4 ponys.
2 ponys gaan s nachts naar binnen en 2 mini shetjes blijven dag/nacht buiten.
Ondertussen hebben ze 2 van de 3 weides echt tot de millimeter kort geknauwd.
De 3de wei is een beetje apart, liggen wat hoge zand hopen in en lijkt meer een maan landschap.
meestal loopt hier mijn oudje op, omdat hier het meeste beschutting tegen regen is en het meeste
gras nog staat aangezien hij heel moeilijk op gewicht blijft.

Sinds dat 1 van de shetjes bij de overburen op een wat voller weide heeft gestaan is hij gevoelig voor
hoefbevangen. Ik hoor heel vaak dat dan een volle wei gevaarlijk is maar ook zeker een kort wei.
Ik heb al van alles geprobeerd:
Graaskorf alleen deze heeft tie der binnen en paar dagen af liggen en hij is heel lastig te vangen zonder
halster of iets. Bovendien kreeg hij hier ook kleine schuurplekken van op zijn neus wat ik zielig vind.
Ze alleen in het pad laten lopen, dit is 3 x 70 m, alleen de volgende morgen loopt hij toch weer op de wei
want steeds sloopt tie weer een ander stuk van het hekwerk.

Het gras lijkt gewoon niet te willen groeien. Is het eindelijk een beetje aangegroeid hebben ze het na 2 dagen weer helemaal
kort geknauwd. Stukken afzetten is geen doen omdat ze hier toch doorheen zullen gaan. ( het blijven shetjes )

Ik heb nu wel het idee dat het best goed gaat alleen ben toch bang dat dat korte gras weer gaat opspelen.
( weet iemand trouwens ook welke maanden gras t hardste groeit? ik gok op September/oktober & Maart/April/Mei)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:56

Het lijkt mij het handigste om 'm samen met een andere pony op het pad te houden, uiteraard met hooi. Houdt schapengaas 'm ook niet tegen?

Ik denk wel dat je "groeimaanden" ongeveer kloppen, eea ligt natuurlijk ook aan hoe je je weide beheert qua bemesten, wanneer ze op gras staan enz.

Sandros

Re: Kort gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 10:58

@Koper, Wat stom daar heb ik nog nooit aan gedacht !! Ik denk wel dat ze er met zijn 2e de sloop op gaan gooien alleen denk inderdaad niet dat ze het zo ver kapot kunnen maken dat ze der door kunnen.

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:00

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:05

Sandros schreef:
@Koper, Wat stom daar heb ik nog nooit aan gedacht !! Ik denk wel dat ze er met zijn 2e de sloop op gaan gooien alleen denk inderdaad niet dat ze het zo ver kapot kunnen maken dat ze der door kunnen.

Zelfs ondernemende schapen blijven er niet achter als je het niet regelmatig naloopt. Als je elke dag even kijkt of de boel nog heel en niet uitgegraven is kom je al een heel eind. Eventueel, als je de mogelijkheid hebt, aan de onder- en bovenkant het gaas vastzetten met planken? En stroomdraadje halverwege zodat de sloopwerkzaamheden wat worden bemoeilijkt?

tamary

Re: Kort gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 14:43

Heel je omheining goed nalopen op draadbreuk, weg lekkende stroom (metalen delen, begroeing), etc. en kijken naar een koeien ipv paarden schrikapparaat. Paarden is nl vaak 0.3J klap en koe begint bij 1J. Koeienstroom (zelfs op accu!) stopt de shet hier nl wel. Hoe groot is trouwens de afstand tussen je palen? Ik heb hier de 4 meter op sommige stukken naar 2 gezet ivm shet en alles echt strak gezet.

Gaas en planken (mits voorzien van antiknaagdraad met stroom) zullen je shet ook binnen houden, maar dat netjes neerzetten kost tijd en geld. Eerst wat je nu hebt staan goed nakijken verteld je ook al veel en kan zelfs genoeg zijn.