Het lief en leed dat weide onderhoud heet.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

chimello

Het lief en leed dat weide onderhoud heet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 18:16

Ik dacht, maak eens een topic voor de mensen onder ons die ook hun paarden dag en nacht buiten hebben staan.
Voor tips, hulp enzovoort. Het is namelijk moeilijk soms een oplossing voor iets te vinden en op bokt staan overal vragen over weides.

Misschien kunnen deze topics en hun antwoorden hier dan ook gelinkt worden?

Momenteel heb ik meteen al een vraag, waar heb jij jouw stroom/weide klok gekocht en welke kun je mij aanraden? Ik heb 2.5 HA en paarden die constant door de hele draden waltzen als ze merken dat de stroom weer ergens onderbroken is. Nu kan dat omdat de stroomklok schijnbaar niet goed werkte en nu dus ook kapot is ondanks een nieuwe accu voor weides.
Het is inmiddels echt een dilemma. Nieuwe poortgrepen en de /dag erna/ alweer kapot getrokken. Dus nieuwe stroomklok maar waar vindt je zo een? Of waar kan ik mijne laten maken?

Als er al een topic is, excuses! Zou ik er dan een linkje naar mogen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:22

bij een agrarische winkel een stroomklok voor schapen/koeien halen, een van de draden/linten vervangen door ijzerdraad, dit geleid enorm goed en ik heb geen stroom op de onderste draad ivm gras wat ertegenaan groeit.

Wel heb ik dan weer heel veel problemen met brandnetels -O-

chimello

Re: Het lief en leed dat weide onderhoud heet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 18:24

Ik heb eergister met de zeis al die stukken weer eens vrij gemaakt, zijkanten met een schaar geknipt en nu heb ik rugpijn en blaren :(
Ik moet echt overal stroom hebben want dat *#$@$# veulen van mijn moeder gaat echt gewoon erdoorheen. Ook toen er stroom opstond. Hij had echt zoiets van ach dat veert wel met mijn dikke kont mee.
Heb ijzerdraad op stukjes om ze te verbinden. Met agrarische winkel, aveve ofzo of een meer specefiekere winkel?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 18:28

wij hebben hier de welkoop of agrifirm.
Ik heb 2 lagen ijzerdraad zonder lint, breekt niet, blijft op spanning en als ze erachter zijn wat voor klap erop staat blijven ze heul ver uit de buurt :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 18:34

Nou die van ons hebben volgens mij teveel spek op om dat te voelen... Ik zal eens kijken of er zo een in de buurt ligt, woon kortbij de grens bij Maastricht.

Waarom zijn mijn paarden zo lomp ;(

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:50

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:54

Bij de aveve verkopen ze dat, ik heb laatst zien staan.. Weet niet als ze het overal verkopen maar denk het wel!

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:01

Heb het zelfde probleem als TS. Heb hier een 3 jarige shetlander die gewoon door het draad heen walst. Ook heb ik last van veel brandnetels waardoor ik weer stroom verlies heb. Binnenkort wordt het weiland helemaal uitgemaait. Ik hield het altijd met de hand bij maar door omstandigheden heb ik het de afgelopen tijd niet bijgehouden. Ook trouwens last van zuring in het land maar dat heb ik grotendeels al met wortel en al uitgestoken.

Zo'n tester is wel een idee. Zal hier in de buurt eens kijken waar ik die kan krijgen.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 20:20

Ons afrastering systeem is perfect verder. Hebben al tig keer veranderd. Hebben nu zelfs bioband erbij gekocht voor aan de buitenkanten en zelfs daar gaat dat veulen nog gewoon doorheen (en ja, er staat een stroomdraad ook nog, stapt hij gewoon tussendoor :()

Onze klok is van gallengher maar hij werkt en tikt prima. Zodra we echter de rode greep op de draad aansluiten stopt hij met tikken. Die eraf en de groene aardklip op de aardepin en hij tikt nog, rode weer op draad en tikt weer niet meer. Hij is dus niet echt kapot hij tikt immers nog maar ik weet niet waar ik dat kan laten nakijken. Ik ben naar zo'n gereedschapswinkel geweest vandaag en toen begon hij dus weer goed te tikken maar hebbend aar niet op draad kunnen testen en nu tikt hij dus niet bij de draad.
Frustraties!

Tester hebben we trouwens ook, zelfs toen we wisten dat er stroom op zat en hij oed tikte sloeg die tester nog niet aan en die is ook van gallengher.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 20:45

chimello schreef:
Onze klok is van gallengher maar hij werkt en tikt prima. Zodra we echter de rode greep op de draad aansluiten stopt hij met tikken. Die eraf en de groene aardklip op de aardepin en hij tikt nog, rode weer op draad en tikt weer niet meer. Hij is dus niet echt kapot hij tikt immers nog maar ik weet niet waar ik dat kan laten nakijken.

Misschien even een gek idee maar wij hebben toen onze elektricien erna laten kijken en die wist ons gelijk het probleem en oplossing te melden. Kost wel even wat maar we wisten het wel gelijk :+

Verder kijk ik even mee, we doen sinds een jaar zelf onze wei onderhouden maar het lukt allemaal nog niet zo goed ;)

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:19

Ik kijk ook even mee, doe sinds een maand ook eigen wei onderhouden.
Verder heb ik ook een uitbreekshet gehad, nu staat hij dus sinds een maand achter een schapenschrikapparaat en na 2x een optater gehad te hebben, blijf hij er netjes achter:)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 21:29

We hebben al zoveel uitgegeven aan ze /zucht
Als nieuwe klok/klok maken niet werkt dan zit er niet veel anders op.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 21:31

tegen klaver/brandnetels/andere zooi kan je mcpa-mcpb spuiten

ikke_draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:07

wij hebben standaard voor de dikbil & wolbol lange haar shetlanders 3 dikke stroomdraden & op de stukken waar veel onkruid groeit extra ijzerdraad.

ze hebben t nu eidelijk door dat schok pijn doet.

ze hebben 1 keer in t schapenland gestaan en toen hebben ze afgeleerd tegen t draad te komen (schapenschok is lekker sterk vanwege dat t schaap t moet voelen door het wol heen )

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 22:24

Ik ben ook aan het rondkijken voor een 2e schrikdraad apparaat, dat gaat ook een schapenapparaat worden

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 23:51

Iemand anders trouwens dit jaar een hele plaag jacobs kruiskruid? Nooit gehad en nu verschillende planten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:54

Kun je niet een schrikdraadapparaat aansluiten dat gewoon op netvoeding draait? Die tikken komen wél aan 8-) tussen 10.000 en 1000 Volt (maar het aantal Ampere is heel laag)! (hoeveelheid ampere is dodelijk, het aantal volt minder)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 23:56

Helaas niet. Er is wel stroom maar ik heb geen flauw idee hoe die aan de draad aangesloten kan worden, staat echt op een rot plaats zegmaar. We hebben een klok voor op stroom maar geen aansluiting. Stal is zegmaar afgebakend, moeilijk uit te leggen!

Babsding

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 00:01

Ik meld me ook in dit topic! Helaas geen oplossing voor evt. problemen.. Bij brandnetels heb ik 1 tip, je weiland goed kalken voor de winter.... en blijven snoeien :(

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 07:02

Je hebt btw apparaten van Gallenger die ook werken met begroeiing tegen het draad.

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 07:44

CHIMELLO: Als hij zachter gaat tikken als je stroom op de draad zet, dan vloeit de stroom af en heb je dus totaal geen stroom, waarschijnlijk hangt de draad ergens tegen ijzer die direct contact met de grond heeft.
Om er achter te komen waar de sluiting zit, moet je stukje voor stukje draad aansluiten op het stroomapparaat en dan tussendoor meten of voelen, zo kun je erachter komen waar de sluiting zit.

Het zwaarste apparaat wat je kunt kopen is voor stieren deze geeft volgens mij 7000 of 8000 joules stroom en kunnen vaak over een lange afstand (vele km draad)
Voor paarden wordt 3000 joules geadviseerd.
Je hebt ook stroomapparaten die twee uitgangen heeft, zodat hij op een zware stand kan en op een halve stand.
Ik heb er zo 1 en had ook een shet die een ster was in ontsnappen (hoorde we pas toen we hem op gingen halen). We hebben toen tijdelijk de zwaarste stroom er opgezet (van deze tik heb ik zelf een halve dag een pijnlijke hand gehad) Hij heeft het 1 keer geprobeerd en daarna nooit meer. Nu hebben we de stroom gehalveerd (voor eigen veiligheid) en nooit geen problemen meer gehad.

Voor uitbrekers moet je vaak ook de palen kort bij elkaar zetten( 4 meter), want dan wordt het geheel sterker

Sandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 07:57

Onze stroom apparaat stamt uit de oertijd maar doet het wel heel goed. Volgens mij is die inderdaad voor koeien en schapen. Staat altijd veel onkruid tegen aan en van de kast naar het achterste deel is best een eind en wordt nog verschillende keren af getakt. Vorig jaar door de overbuurjongen getest dat tie zelfs achter goed werkt. :D ( zelfs durf ik dat niet haha ) Zal vanavond is kijken wat en hoe het precies is.
Jacobskruid was bij ons dit jaar ook weer een ellende. Heb een speciale jacobskruid steker gekocht en die werkt perfect. Alle weides gedaan ( 7 dagen werk geweest ) nu is het een kwestie van bij houden als ik de wei aan t mesten ben.
De shetjes slopen hier wel het houten hek werk. Gaan ze net zolang tegen aanhangen tot dat de schroeven uit het hout los komen. En die te hoog zitten helpt mijn paardje ze wel even mee :( Jammer genoeg kan ik daar niet met stroomdraad bij. Verder is bij ons alles afgezet met 3 banen lint van 35 mm en als der stroom op staat komt er niemand bij in de buurt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:26

chimello schreef:
Helaas niet. Er is wel stroom maar ik heb geen flauw idee hoe die aan de draad aangesloten kan worden, staat echt op een rot plaats zegmaar. We hebben een klok voor op stroom maar geen aansluiting. Stal is zegmaar afgebakend, moeilijk uit te leggen!

Dat kan ook niet op elk willekeurig apparaat maar daar heb je speciale schrikdraadkasten voor die je met een stekker in het stopcontact aansluit op het lichtnet, heb je iig nooit last van een lege accu.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:32

Ik heb mijn weidebatterij gekocht bij de aveve en is van het merk gallagher. Geen klagen van.
Deze tips zijn beide al gegeven.
Ik heb wel geluk dat mijn paard echt never nooit niet door stroomdraad gaat :) Heeft op mijn vorige pensionstal een keer een goede klap van de stroomdraad op zijn neus gehad en die denkt tegenwoordig wel 2 keer na. Ik kan hem zelfs achter een draadje van 30 cm zetten :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:40

Ik heb een kube 350 waar je eventueel ook een zonnenpaneel op aan kunt sluiten. Ik heb er een vrij krachtige batterij in zitten ivm een veulen. Deze heb ik nieuw van de Duitse ebay weg (ik woon ook in DLD)

Voor op het land achter huis heb ik er een die op het stroomnet zit. Die is gekocht bij een speciaalzaak.
Zorg ervoor dat je draden niet te strak gespannen zijn. Je trekt dan de metaaldraden het koord in.
Voor op het land wat ik niet aan huis heb gebruik ik ook vrij dun draad. Dit breekt wel als er eentje in paniek is en ik heb het gevoel dat bij aanraking de paarden sneller een tik krijgen.