Alleen benen scheren, is dit te doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Alleen benen scheren, is dit te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 15:58

Hoi,

mijn paard heeft de afgelopen 2 winters last gehad van mok.
Deze beperkte zich steeds tot de kootholte godzijdank.

Het is echter telkens héél traag genezen omdat het nooit echt droog is in de winter.
(paard staat 24/7 buiten)

Iemand een idee of dit wel nuttig is?
Paard staat hele dagen buiten zonder deken en aangezien ze nog nooit geschoren is,
weet ik niet of dit wel goed is voor een 24/7 buiten-paard dat die benen volledig 'bloot' zijn.

Ok dit klinkt wel héél penny, maar ik wil gewoon zeker zijn dat ik er goed aan doe :')

fanci_mike

Re: Alleen benen scheren, is dit te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:02

hoeveel haar heeft ze er zitten? Is het echt te wijten aan dat het haar nat blijft bedoel ik daarmee. want als je het haar weghaalt, heeft ze op de rest van het geschoren deel ook geen afweer meer tegen vocht/blubber whatever. Als je het niet droog kan krijgen zou ik denk ik gewoon het haar laten zitten en goed vet houden.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:05

Het haar van een paard op het been groeit zo naar beneden dat er een natuurlijke afwatering is. Wanneer je al het haar van een been afscheert haal je dit weg en loopt het water/vocht juist de kootholte in en ontstaat er dus sneller mok.
De kootholte kun je wel helemaal kaalscheren en evt ook de pezen aan de zijkant. De truc is om te zorgen dat de 'natuurlijke afwatering' behouden blijft. Dit betekent een pluk haar helemaal achterop de kogel (bij die wrat zegmaar) zodat daar het water naar beneden kan druppelen en achter de voet op de grond kan druppelen ipv in de kootholte.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 16:28

het is eigelijk tot hier toe altijd de kootholte die mok krijgt en daar staat dus best wel wat haar in de winter...

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:31

Dan kan je dat wel kaal scheren. Als je erachter dus maar een soort staartje laat zitten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 16:32

Aaah geweldig, bedankt voor de tip :D