Paard schopt tegen stalwand, negeren of corrigeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Paard schopt tegen stalwand, negeren of corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 13:00

Mijn pony heeft een hele gekke gewoonte;
Hij loopt tijdens het winterseizoen bewust de stal in, om tegen de wand te schoppen als wij er zijn :+

Paard staat dus 24/7 buiten en als ik er ben, staat zelfs de voordeur open. Dus paard kan zelfs nog gewoon in het gangpad komen.
Toch kiest hij ervoor om de stal in te lopen en te schoppen tegen de wand.

Hij krijgt nooit voer in de stal, hooinetten etc worden altijd buiten de stal gegeven.

Wat is slim om hieraan te doen? Want ik wil graag die lijn dan doortrekken voor alle stalgenoten, voordat de paarden op hun winterstuk komen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:02

Naar buiten lopen en de paarden die daar zijn aandacht gaan geven? :D

Als je 'm in die stal poetst en opzadelt enz zou je haast gaan denken dat hij om dat soort aandacht vraagt. Als je 'm kunt bijbrengen dat aandacht buiten begint ben je denk ik al een heel eind.
Laatst bijgewerkt door Koper op 30-08-12 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:03

Negeren, negatieve aandacht is ook aandacht, dus ook als je hem corrigeert, levert dat hem op wat hij wil: aandacht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 13:05

Koper schreef:
Naar buiten lopen en de paarden die daar zijn aandacht gaan geven? :D

Als je 'm in die stal poetst en opzadelt enz zou je haast gaan denken dat hij om dat soort aandacht vraagt. Als je 'm kunt bijbrengen dat aandacht buiten begint ben je denk ik al een heel eind.

Maar dat is nu net de grap, wij doen echt niets in de stal. Alles wordt buiten gedaan, opzadelen etc ook :)
Dus aandacht krijgt hij nooit in de stal. De stal is puur als schuilplek namelijk. Dus het enige dat wij doen met de stal is uitmesten haha en als ik ga rijden of de stalgenoot wordt het overgebleven paard even in de stal gezet.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:07

Zou raar paard heb ik nu ook, wij hebben een pallet in de wei (voorheen een bak, maar die heeft ze gesloopt) om hooi op te leggen. Als wij buiten zijn en zij wil per se naar binnen gaat ze op die pallet lopen stampen (echt met een voor voet er op trappen).

Ik negeer het gewoon compleet, geef eerder aandacht aan de paarden er om heen en kan zelfs zo gemeen zijn haar buiten te laten tot ze zich gedraagt. Werkt overigens wel goed.

Dus ik zou het echt gaan negeren, aandacht geven aan de rest tot ze/hij zich gedraagt. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:07

Dan zou ik het gewoon negeren en buiten aan de slag gaan, dus ook niet 'm gaan halen in die stal want dan geef je 'm ook aandacht. Als hij een beetje slim is komt hij daar meedoen met de activiteiten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 13:11

Negeren is dus het advies? Prima :j

Hoelang zal het ongeveer duren tot het werkt?

Paard houdt sowieso van stampen etc. Staat ook wel eens op de onderste spijlen van het hek, bakrand etc :+ hij heeft wat bijzondere gewoontes haha. Hij heeft ooit echt ongelooflijk veel lol gehad met een picknickbank; voor ik het doorhad stond hij met de voorbenen op het zitgedeelte. Ik schrok mij rot :=

Maar ik doe echt in de stal niets, niet eruit halen, niet borstelen, geen knuffel in de stal etc. Alles vindt bewust buiten de stal plaats, daar leven ze ook :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 14:16

Kan het zijn dat je paard dingen onderzoekt met z'n voeten? Zo leest het namelijk een beetje met die picknickbank enzo. Ik denk dat het aan de voorkeur en het karakter van je paard ligt hoe lang het duurt voordat 't ophoudt, en het kan inmiddels ook aangeleerd gedrag geworden zijn.

vuurneon

Re: Paard schopt tegen stalwand, negeren of corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 14:25

Het is inderdaad een onderzoeker en komt er ook vlot achter hoe alles open kan gaan bijvoorbeeld. Proberen de deksel van de ton draaien, zonder de ton om proberen te gooien. Snapte direct hoe de voerbal werkte en weet ook precies hoe snel hij alles eruit kan gooien terwijl zijn weidegenoot nog steeds niet snapt wat er moet gebeuren.

Hem kennende kan het dus nog lang duren voordat hij het afleert :')

Maar goed, de aanhouder zal vast winnen hoop ik :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 08:01

vuurneon schreef:
... Dus het enige dat wij doen met de stal is uitmesten haha en als ik ga rijden of de stalgenoot wordt het overgebleven paard even in de stal gezet.

Ziehier de oorzaak voor het gedrag: je paard vindt z'n stal te vies en wil dat je direct komt om de stal uit te mesten! Òf hij wil er graag even in opgesloten worden (en dat je stalgenoot gaat rijden). :Y)