Hallo allemaal Ik heb een shetlanderxijslander. Hij is 13 jaar oud. Hij heeft altijd met een deken op gestaan in de winter. Hij zweet echt nooit, dus ik zie, buiten weinig poetswerk, weinig voordelen in een deken in de winter. Ik zie eigenlijk alleen nadelen... Ik wil hem dan ook graag dekenloos houden. Hij schijnt (vorige eigenaar) een echte teddy te worden in de winter. Dat lijkt me gunstig voor hem. Hij staat dit jaar ook voor het eerst de hele winter buiten. Wel heeft hij een grote dichte (1 opening) schuilstal, en hij staat met meerdere ponys in de wei (kunnen elkaar warm houden). Zou ik het gewoon gelijk zo kunnen doen dit jaar? Geen deken meer op, niet meer binnen? Ik merk dat hij al een herfstvachtje begint te ontwikkelen. Ik hou van het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden dus het zou me het meeste aanspreken als ik hem gelijk dekenloos op wei kan laten. Wat denken jullie?
ja gewoon doen. Ik heb mijn pony's altijd geschoren en met deken op gehad in de winter en afgelopen jaar voor het eerst niet. Heb wel in december de borstjes geschoren omdat het te warm was maar verder hebben ze zich prima vermaakt.
Silence
Gewoon doen Die vacht krijgen ze niet voor niks, dan kunnen ze tenminste alles zelf goed regelen en zijn ze niet afhankelijk van hoe koud of warm jij het nodig vind dat ze erbij staan.
Es_ther
Geplaatst: 30-08-12 10:27
Gewoon doen. Pony heeft er geen last van, en als hij lekker kan schuilen zal ik hem gewoon in zn blootje laten.
barrymuis
Geplaatst: 30-08-12 12:37
Gewoon doen. Zeker omdat hij nu al 24/7 (dacht ik te begrijpen) buiten staat dan ontwikkeld zijn vacht met de seizoenen mee. Als hij nu nog binnen staat zou ik het niet meer doen deze winter. Maar dan gewoon in de lente opbouwen naar 24/7 naar buiten en dan komt het voor de volgende winter echt wel goed. En je hebt een schuilstal zodat hij altijd uit de wind kan staan. Zorg wel in de winter voor voldoende hooi want dat is de energie waar ze zich mee warm houden.
Zorg wel dat als je gereden hebt dat je even een zweet dekentje op doet tot hij droog is, anders kunnen ze verkouden worden. Deken weer af doen als hij droog is!
Silence
Gewoon doen idd, wel zorgen voor voldoende ruwvoer zodat ze zich van binnenuit warm kunnen houden. Je ziet snel genoeg of hij het redt, maar dat lijkt me wel, omdat hij straks gewoon gaat verharen en een wintervacht kweekt.
Die van mij stap ik in de winter wat langer uit, zodat ze goed de kans krijgen om rustig af te koelen en op adem te komen. Ze krijgen enkel een zweetdeken op als ze op de trailer staan, anders gooi ik ze meteen weer de wei op (tenzij het echt hard waait, dan kunnen ze te snel afkoelen en kou vatten).
Pim zweet idd echt nooit, ook al heeft ie wel harder gewerkt:-) Hij staat idd al de hele tijd buiten. Bedankt voor het meedenken allemaal, we gaan hem lekker wollig kweken!
Let wel op mijn pony's stonden ook altijd buiten met deken en we hadden het dan een keer geprobeerd zonder en de eerste beste koudegolf rillen rillen en kou