Erg lastig pakket, zorg voor paard dat niet van mij is..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Erg lastig pakket, zorg voor paard dat niet van mij is..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 08:55

Ik vraag me nu toch wel af wat ik moet gaan doen, heb het al met meerdere vrienden, stalgenoten en familieleden besproken maar blijf hiermee in de knoop zitten.

28-07-2012 heb ik een ontzettend leuk veulen gekocht, ben onwijs gek met hem en hij gaat echt niet weg!
dezelfde dag heeft een vriendin van mij het half broertje ook gekocht. Ze stonden samen op een weitje tot dat wij naar een grotere plek konden.

Die vriendin zou de mest opruimen omdat haar loon pas later zou komen en ik zou een paar weken het voer betalen.
Ook zou zij in de ochtend water en hooi geven en ik zou het in de middag en avond doen.

Ik heb dus twee zakken voer gekocht Subli opfokbrok en Pavo Podo Start, twee keer een wormenkuur, een paar baaltjes hooi, vitaminepasta, lijnzaad olie en de hoefsmid laten komen. Hier kwam uit dat ze beide rotstraal hebben en ik heb dus ook Happy Sol? (klinkt als) gekocht voor beide veulens.

Vaak als ik in de middag kwam hadden ze nog geen water en/of hooi gehad terwijl zij er toen naast woonde, dit maakte mij redelijk gefrustreerd maar schoof het af op onervaren. Haar moeder heeft zelfs vaker water en hooi gegeven als zij zelf.
Sinds vorige week zijn de veulens verhuisd en staan nu op een pensionstal met twee volwassen paarden en een jolige 5 jarige. Het gaat steeds beter in de groep.
Ik doe in de avond de weide, voer ze en behandel hun voeten.

De vriendin komt af en toe kijken maar doet eigenlijk niks met haar paard, de stalling heeft ze niet betaald en het veulen krijgt nog steeds voer van mij.. Ik ben ondertussen grofweg erg boos. Het enige wat zij heeft betaald is de aanschaf en natuurlijk de enting en chip. Ze kijkt er niet naar om en draagt totaal geen zorg.
Het veulen stond na een week alweer te koop en vorige week wou ze het zelfs gratis weg geven omdat ze er gewoon weg van af wilt. Mijn vriendin krijgt nog zo'n €110 van haar, dit bedrag had ze geleend, een andere vriendin krijgt ook nog wat geld omdat deze een bh voor had geschoten. Mij heeft ze ondertussen het geld van de hoefsmid betaald en ik heb de meeste spullen die ze van mij had terug gekregen.
Mijn vriendin weigert ze echter te betalen, zelfs als Pablo het veulen verkocht zou zijn mijn vriendin heeft dus aangifte tegen haar gedaan.

Iemand van stal wou Pablo kopen, maar deze vriendin had een aantal leugens over het dier gezegd zoals dat deze 1,65 zou worden echter word deze maar tussen de 1,45 en de 1,55. De rotstraal heeft ze eerlijk verteld maar de losse knietjes daar is geen woord over gesproken. Ik wil niet dat het dier straks in de handel terecht komt..
Ik blijf het veulen voeren en ik blijf de voetjes behandelen, omdat ik het dier de zorg niet kan ontnemen, maar tegelijkertijd ben ik zo bang dat ik me aan het dier ga hechten en hij zometeen weg is, en maak ik mij boos om het feit dat iedereen op stal er zo blij mee is en er voor zorgt terwijl zij af en toe komt kijken.
Wat zouden jullie doen in deze situatie? Ik heb alles met mijn pinpas betaald en heb dus degelijk bewijs dat ik alles voor het dier betaald heb, ik ben echter op de hoogte dat je dit een half jaar moet doen tot dat je jezelf de eigenaar mag noemen. Dit hoeft van mij niet, ik wil dat het dier naar een goed huis gaat en wel zo snel mogelijk.

Duhelo

Re: Erg lastig pakket, zorg voor paard dat niet van mij is..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:57

Als ze het dier gratis/kleine prijs weg doet, kan jij hem niet overkopen en dan een goede thuis zoeken ervoor?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 08:59

Goeie oplossing inderdaad denk ik van Duhelo. :)

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:00

Misschien kun jij hem voor haar verkopen? Je geeft zelf al aan dat ze er vanaf wil.
Het klinkt als een meid waar een veulen in eerste instantie een sprookje was, maar realiseerde dat er veel werk en geld in gaat zitten waar ze geen zin in had.
Wel klote voor jou natuurlijk.

Misschien kan ze hem gratis weg geven aan jou zodat je hem dan kan verkopen.

Wat betreft de centjes, geen idee, er zijn altijd wanbetalers en zij is er blijkbaar een van, Misschien kun je hier wat van oplossen als je het veulen voor haar moet verkopen...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 09:01

Duhelo schreef:
Als ze het dier gratis/kleine prijs weg doet, kan jij hem niet overkopen en dan een goede thuis zoeken ervoor?

Vraagprijs is 250, inderdaad niet veel maar ik heb net een nieuwe laptop moeten aanschaffen en schoolboeken, verder is er nog de verplichte vrijwillige bijdrage en ik wil graag spaarcentjes overhouden voor als mijn paardje ziek word.. Daarbij denk ik niet dat ze het dier aan mij verkoopt, sinds dit weekend is het slaande ruzie, gisteren wou ze rijden op het paard van haar moeder (dit dan weer wel maar haar eigen paard verzorgen?) ze zag mij en draaide terug om ik heb haar nageroepen dat ze het dier moet verzorgen.

Haar moeder had het zien aankomen. Van de zomer had ze ook bij elkaar gelogen toen haar moeder op vakantie was dat er geen eten in huis was ze is dus twee en een halve week bij mij geweest eten, drinken etc. De politie was er aan te pas gekomen en dergelijke haar moeders vakantie was verpest en toen zij terug kwam van vakantie liet ze mooi al het eten zien dat nog onaangebroken in de kasten lag..

Het meisje heeft Borderline dus wellicht dat dit er mee te maken heeft?

Edit: Ik zou het dus zeer graag willen en als ik hem voor een kleine €100,- zou kunnen kopen zou ik het doen, ik wil echter genoeg geld overhouden voor een eventuele dierenarts er kan altijd iets gebeuren en Dakotah is nog niet verzekerd. En dan natuurlijk nog wat kosten aan school en HE aankomend weekend dit staat al een paar maanden vast en kan ik zeker niet meer afzeggen!!

Daarbij is de staleigenaar heel makkelijk ik heb ook vaker vergeten betalen en dan een week later er zelf achterk komen gut de maand is alweer om!! Nooit komt hij het eens vragen en het is een zeer schappelijk man.
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 30-08-12 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:04

Ja dat heeft er zeker mee te maken. Mensen met borderline zijn niet te vertrouwen en slaan om in gedrag als een blad aan de boom. Haar moeder zou eigenlijk hulp voor haar moeten zoeken.

Kun je dit allemaal niet oplossen met haar moeder? Die klinkt wel redelijk.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:04

Misschien kun je het dan met haar moeder bespreken. Het zal inderdaad met haar borderline te maken hebben; zulk gedrag is niet 'normaal', maar je kunt een dier hier niet de dupe van laten worden natuurlijk. Ik snap ook niet dat die moeder die dus zelf ook een paard heeft dit zo laat gebeuren...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:05

Hoe oud is die vriendin? En kan het niet beter via de moeder worden opgelost?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 09:07

belinda1986 schreef:
Ja dat heeft er zeker mee te maken. Mensen met borderline zijn niet te vertrouwen en slaan om in gedrag als een blad aan de boom. Haar moeder zou eigenlijk hulp voor haar moeten zoeken.

Kun je dit allemaal niet oplossen met haar moeder? Die klinkt wel redelijk.

Haar moeder is een hele goede vriendin van mij, ondanks ons leeftijdsverschil hebben wij het altijd erg goed kunnen vinden.
Ze heeft al hulp en gaat begeleid wonen, slikt ook medicijnen en heeft gesprekken met een pshycholoog geloof ik? Sowieso gesprekken doorverwezen via de huisarts.

De vriendin is 17 word in december 18 jaar.

Lante schreef:
Misschien kun je het dan met haar moeder bespreken. Het zal inderdaad met haar borderline te maken hebben; zulk gedrag is niet 'normaal', maar je kunt een dier hier niet de dupe van laten worden natuurlijk. Ik snap ook niet dat die moeder die dus zelf ook een paard heeft dit zo laat gebeuren...

De vriendin woont niet meer thuis is niet meer welkom bij haar vader en bij haar moeder mag ze ook niet meer wonen na het incident van de zomer. Haar moeder heeft meermaals gezegd dat ze het niet moest doen. Ik heb duidelijk verteld wat er allemaal moest gebeuren bij een veulen. Ze wou het erg graag en ik had toen vertrouwen in haar door haar enthousiasme!
Beide ouders hebben dus geen grip op haar, momenteel woont ze tijdelijk bij haar oma en gaat begeleid wonen. Haar moeder en ik dragen nu de meeste zorg, de moeder voert in de ochtend hooi etc. en doet in de ochtend de wei (heel fijn want ook mijn Dakotah word in de ochtend gedaan) en ik doe het in de avond.
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 30-08-12 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:15

Persoonlijk vind ik dat de moeder dus moet ingrijpen. Je vrindin is nog niet volwassen en haar moeder(en vaderals die er ook is) zijn dus verantwoordelijk.
Ik begrijp jou ook dat je het veulen niet wil laten stikken ,maar jij bent niet degene die verantwoordelijk is.
Makkelijk gezegd he, maar ik zou een stapje terugdoen en het aan de moeder overlaten. Uiteraard na een gesprekje.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 09:20

pipo schreef:
Persoonlijk vind ik dat de moeder dus moet ingrijpen. Je vrindin is nog niet volwassen en haar moeder(en vaderals die er ook is) zijn dus verantwoordelijk.
Ik begrijp jou ook dat je het veulen niet wil laten stikken ,maar jij bent niet degene die verantwoordelijk is.
Makkelijk gezegd he, maar ik zou een stapje terugdoen en het aan de moeder overlaten. Uiteraard na een gesprekje.

Moeder kan niks doen heeft geen grip meer op haar kind, kind is ook niet meer echt welkom bij haar vader, het gaat nergens goed, is erg losbandig in alle soorten manieren die je kan verzinnen.
Gaat gewoon niet goed thuis gaat daarom ook begeleid wonen. De politie is in huis geweest afgelopen zomer omdat ze had verzonnen dat haar moeder haar katten zonder eten had gelaten maar ze had de hele zak kattenvoer leeg gegooid in de voerbak op zolder. Ze had verzonnen dat ze geen eten thuis had en is bij meerdere buren in de straat gaan eten. Terwijl dit allemaal niet waar was.
Moeder gaat normaal om met haar kind maar trekt verder de handen er van af omdat ze enkel problemen krijgt.

Moeder kan ook geen vierde paard onderhouden.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:22

Tja, goed voor haar dat ze hulp krijgt in ieder geval maar dat helpt jou situatie nog niet echt.
Ik ben het eens met pipo, laat het aan haar moeder over, die meid is nog geen 18 en dat betekent dat haar ouders nog steeds verantwoordelijk zijn voor wat zij doet.
Haar moeder kan haar handen er niet vanaf trekken, het is haar moeder zeg, zij is echt verantwoordelijk voor de acties van haar dochter. Zij moet ingrijpen en zorgen dat dit weer een leefbare situatie wordt zodat jij niet de dupe wordt.

Als je er niet uitkomt zou ik toch maar proberen dat veulen over te nemen of eventueel geld lenen van jou ouders om dat veulen te kopen. Ik snap je helemaal want ik kan zo'n veulen ook absoluut niet aan z'n lot overlaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:25

Balou, misschien handig de boktnaam van de moeder van het internet te halen? Misschien vindt ze het niet fijn dat er een link kan gelegd worden tussen dochter haar gedrag? Dit is privé en ik zou persoonlijk niet kunnen lachen moest ik in de plaats van de moeder zijn ;)

Ik heb een zus met borderline en het 1ne moment ziet ze ons doodgraag, maar het andere moment... Pfff. Onvoorspelbaar ind. Wil ze er niet voor betalen? Fijn, je rekent alles uit wat ze nog aan jou moet, en is dat 250? Ga naar haar en zeg: Ik wil het veulen, maar betaal er niet voor want je moet me nog zoveel :)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:27

Ten eerste vind ik het knap dat je zo goed zorgt voor het veulen,petje af hoor! Verder kan je met een borderliner geen afspraken maken dat werkt gewoon niet,ze leven voor hun eigen wereld. Denk dat je toch de verantwoordelijkheid van het dier bij haar moeder moet leggen aangezien vriendin niet volwassen is,veulen verkopen en zo proberen je kosten eruit te krijgen in overleg met moeders? Iemand met borderline kan gewoon die zorg niet dragen helaas. Veel sterkte met je/jullie beslissing.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:28

Kind is nog minderjarig dus de moeder is in principe verantwoordelijk. In dit geval zou ik voor de volgende simpele oplossing gaan: moeder koopt het veulen voor een bedrag tussen de 100 en 250 Euro zodat kind niet meer verantwoordelijk is voor het beestje. Kind wordt toegang tot het veulen ontzegd (is niet zo'n groot probleem want ze komt toch nauwelijks) en moeder verkoopt veulen.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:28

Misschien kan de moeder idd geen 4e paard onderhouden, maar dan zou ze wel een goed plekje kunnen verzorgen voor het dier. Of aan jou geven uiteraard inclusief paspoort. Ik zie het probleem niet zo.
Boekje zoeken, aan jou of een ander overhandigen en klaar is Klara. Die griet heeft niks te zeggen wat dat aangaat, zou zelfs in principe het veulen terug kunne geven aan de verkoper aangezien ze nog geen 18 is.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 09:32

Maflinger_S schreef:
Kind is nog minderjarig dus de moeder is in principe verantwoordelijk. In dit geval zou ik voor de volgende simpele oplossing gaan: moeder koopt het veulen voor een bedrag tussen de 100 en 250 Euro zodat kind niet meer verantwoordelijk is voor het beestje. Kind wordt toegang tot het veulen ontzegd (is niet zo'n groot probleem want ze komt toch nauwelijks) en moeder verkoopt veulen.

Moeder heeft ook geen geld, haar man heeft de tenen gebroken op het werk en krijgt dus niet 100 procent betaald momenteel zit ze zelf zonder werk en is dringend op zoek. Ze heeft al drie paarden die overigens geen zorg te kort komen, maar niet verantwoordelijk er nog een paard bij te nemen.

Patsab schreef:
Ten eerste vind ik het knap dat je zo goed zorgt voor het veulen,petje af hoor! Verder kan je met een borderliner geen afspraken maken dat werkt gewoon niet,ze leven voor hun eigen wereld. Denk dat je toch de verantwoordelijkheid van het dier bij haar moeder moet leggen aangezien vriendin niet volwassen is,veulen verkopen en zo proberen je kosten eruit te krijgen in overleg met moeders? Iemand met borderline kan gewoon die zorg niet dragen helaas. Veel sterkte met je/jullie beslissing.

Is dat niet gewoon diefstal?

DeMolenhoek schreef:
Balou, misschien handig de boktnaam van de moeder van het internet te halen? Misschien vindt ze het niet fijn dat er een link kan gelegd worden tussen dochter haar gedrag? Dit is privé en ik zou persoonlijk niet kunnen lachen moest ik in de plaats van de moeder zijn ;)

Ik heb een zus met borderline en het 1ne moment ziet ze ons doodgraag, maar het andere moment... Pfff. Onvoorspelbaar ind. Wil ze er niet voor betalen? Fijn, je rekent alles uit wat ze nog aan jou moet, en is dat 250? Ga naar haar en zeg: Ik wil het veulen, maar betaal er niet voor want je moet me nog zoveel :)

Heb het inderdaad gedaan was niet zo handig van mij :)

Ze betaald mijn vriendin die 110 niet terug, dus ik denk dat dat idee van jou helaas niet op gaat :(

belinda1986 schreef:
Tja, goed voor haar dat ze hulp krijgt in ieder geval maar dat helpt jou situatie nog niet echt.
Ik ben het eens met pipo, laat het aan haar moeder over, die meid is nog geen 18 en dat betekent dat haar ouders nog steeds verantwoordelijk zijn voor wat zij doet.
Haar moeder kan haar handen er niet vanaf trekken, het is haar moeder zeg, zij is echt verantwoordelijk voor de acties van haar dochter. Zij moet ingrijpen en zorgen dat dit weer een leefbare situatie wordt zodat jij niet de dupe wordt.

Als je er niet uitkomt zou ik toch maar proberen dat veulen over te nemen of eventueel geld lenen van jou ouders om dat veulen te kopen. Ik snap je helemaal want ik kan zo'n veulen ook absoluut niet aan z'n lot overlaten.

Ik ben inmiddels 20 jaar en leen liever geen geld bij mijn ouders behalve als dit echt nodig zou zijn voor bijv. een erg grote dierenarts rekening!

Ik snap jullie mening wel, maar echter snap ik haar moeder ook heel goed, ze heeft bij haar vader gewoond toen weer bij haar moeder daar ging het niet goed dus weer terug naar vader daar ging het nog slechter weer naar haar moeder etc.
Moeder heeft gewoon geen grip op haar, haar zusje van 16 is wel heel braaf en ik vind het sneu om te zien dat die zo'n goede band opbouwt met het veulen, wie weet hoe snel hij weg is.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 09:33

pipo schreef:
Misschien kan de moeder idd geen 4e paard onderhouden, maar dan zou ze wel een goed plekje kunnen verzorgen voor het dier. Of aan jou geven uiteraard inclusief paspoort. Ik zie het probleem niet zo.
Boekje zoeken, aan jou of een ander overhandigen en klaar is Klara. Die griet heeft niks te zeggen wat dat aangaat, zou zelfs in principe het veulen terug kunne geven aan de verkoper aangezien ze nog geen 18 is.

Ik kan het uiteraard bespreken maar wat als het dier niet snel verkocht kan worden dan zit ze ondertussen wel met kosten waar zij niet op zit te wachten! Begrijpelijk ze heeft haar dochter meerdere malen verteld het veulen niet te nemen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:34

De moeder is verantwoordelijk, jij niet, dus ik geef je het advies e.a. zo snel mogelijk met moeder te regelen en inderdaad haar naam even (laten?) verwijderen uit je bericht.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 09:37

Nog een stukje informatie zodat jullie een goed beeld krijgen van dit meisje, het is een schat van een meid en dit gedrag ken ik gewoon niet van haar..

Pablo zou verkocht worden aan een andere stalgenoot, deze kwam ik van de week tegen en ik raakte in gesprek met haar. De vriendin heeft dus ten eerste verteld dat Pablo rond de 1,65 word, terwijl deze maar rond de 1,45 max 1,55 word. De rotstraal was verteld maar ze had ook verteld dat ze de Hippo Sol erbij zou krijgen terwijl ik deze heb gekocht.
Er is geen woord gesproken over minder sterke knietjes en niet verteld dat ze een heftige worminfectie hadden en het dus mogelijk is dat ze wat kleiner blijven (volgens da)
Heb deze stalgenoot verteld dat ik degene ben die alle zorg heeft betaald en dat de Hippo Sol zeker niet mee gaat met de verkoop.
Toen zei de stalgenoot die is toch ook te koop (wijzend naar mijn veulen) natuurlijk niet zeg ik die gaat niet weg, de vriendin heeft dus gezegd dat Dakotah ook van haar was en dat hij misschien ook werd verkocht.. Dat maakte me erg bang ik wil niet plots op stal komen en mijn veulen kwijt zijn..
Heb de stalgenoot het nummer van de fokker gegeven zodat ze hem kan bellen voor verdere informatie.

De vriendin hier op laten aanspreken omdat ze mij overal heeft geblokkeerd en ze wist van niks, maar ik geloof niet dat meerdere stalgenoten zoiets verzinnen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 09:37

Lante schreef:
De moeder is verantwoordelijk, jij niet, dus ik geef je het advies e.a. zo snel mogelijk met moeder te regelen en inderdaad haar naam even (laten?) verwijderen uit je bericht.

Naam is daarnet weg gehaald :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:44

Supergoed! ;)

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:45

Ik bedoelde uiteraard in overleg met moeder het veulen verkopen níet alleen jij ;-) aangezien haar moeder ook de zorg niet kan dragen lijkt eventuele verkoop mij de enigste optie..

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 09:47

wat een nare situatie :(:)
bij mij schoot ook te binnen of je het veulen voor een klein prijsje kon overkopen wat al eerder is voorgesteld.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 09:49

Patsab schreef:
Ik bedoelde uiteraard in overleg met moeder het veulen verkopen níet alleen jij ;-) aangezien haar moeder ook de zorg niet kan dragen lijkt eventuele verkoop mij de enigste optie..

Dus als ik samen met haar moeder het veulen kan overnemen en verkopen is dit legaal? Is het dan geen diefstal?