stalling paarden in de winter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lando2

stalling paarden in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 01:49

Hallo,

Ik had eigenlijk een vraag over hoe de paarden het beste te stallen. Ik heb 3 merries, een veulen en een shetlander.
Al jaren staan de paarden op een weiland waar ik licht, stromend water, een paddock en uiteraard stallen heb. Het land is 1 hectare, dus ze kunne fijn buiten lopen. Enige nadeel, het ligt op 1km van mijn huis, en in de winter bevriest het water, dus dan moet ik met kannen water slepen. Ook als er eens een veulen komt of er is een paard niet 100% in orde dan ben je eindeloos op en neer aan het rijden.
Nu hebben we vorig jaar een huis gekocht dat op een halve hectare ligt. Achter het huis ligt een schuur waar vlotjes 5 stallen inpassen. Die hebben hier ook altijd ingestaan. Nu zei mijn vriend dat het misschien een goed idee was om die stal weer in orde te maken en de paarden van november tot ergens in maart of april naar huis te halen. Op zich vind ik dit een goed plan, we zouden thuis een paddock van 30x30 kunnen maken.
Natuurlijk is er in de winter niet veel gras, en zet ik ze nu bij slecht weer (sneeuw, ijs, harde ondergrond of erg natte ondergrond) ook in de paddock, maar dan zouden ze een paar maanden niet op de wei komen.
Voordeel is natuurlijk dat ik sneller even naar achter gelopen ben om ze wat hooi te geven, de stallen zijn beter geisoleerd, er is altijd stromend water en het is veel minder gedoe met echt slecht weer. Ik zet ze binnen als het weer echt slecht is.
Wat zouden jullie doen?

KimD

Re: stalling paarden in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 01:59

Ik zou die kans met beide handen aangrijpen. Je bent zo bij de paarden voor te voeren munt een extra keer hooi geven als t nodig is. Je kunt tien keer per dag met je emmer water naar achteren lopen én je kunt een mogelijkheid maken om een 30x30 paddock te maken! Ik zeg Doen met een hoofdletter D! :D

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 07:39

Op zich is het een heel fijn en goed idee. Je hebt dan alleen wel 5 paarden(pony) op een stukje van 30x30 lopen. Dat vind ik dan weer heel klein. Heb je niet de mogelijkheid om dat groter te maken?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 07:46

je hoeft ze niet allemaal tegelijk buiten te hebben, kan ook in 2 groepen. Zeker als het echt koud/guur is willen de paarden hier ook wel weer snel naar binnen.
Op de stal waar mijn paard staat gaan ze in de winter een dagdeel naar buiten in een paddock van 20x40 met 5 volwassen ruinen, ze kunnen lekker klooien en spelen dan. In de zomer staan ze zoveel mogelijk 24/7 op de wei.
Thuis heb ik 2 shetjes en die komen als het echt slecht is niet uit de paddock van 10x10 en anders lopen ze overdag op de wei en staan ze 's nachts in die paddock.

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 08:07

Ik denk eerder dat ik 3 paarden en een shetje op dat stukje zou hebben staan, t veulen is een hengstje, die kan er denk ik niet meer bij dan? Waarschijnlijk gaat die met een groepje hier in de buurt komen te staan.
We waren al aan het kijken of de paddock nog wat groter kan, maar 30x30 is zeker. Als ik ze nu in de paddock zet is die idd 20 x50, maar in de winter maak ik die eig altijd kleiner zodat ze niet echt kunnen rennen, ik ben bang dat ze op bevroren ondergrond zich pijn doen...
Ik vind t ook moeilijk om mij die oppervlakte voor te stellen, nu lijkt het idd echt ruim, maar als ze er met z'n drieen inlopen, oog thet snel anders, nu is t in oppervlakte natuurlijk wel evenveel als een standaard paddock.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:14

Mij lijkt het een super plan, je kunt ze met goed weer altijd eens een keer naar de grotere plek brengen.
Maar aan het huis in de wintermaanden is toch super.
Op je huidige land zal ook niet heel veel meer staan en moet je ook hooi bijvoeren.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:21

Ik zou ze mooi op dat grote stuk laten, maar ook thuis de boel in orde maken zodat ze daar bij echt slecht weer of winterweer kunnen staan ;)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 08:22

Nibbit schreef:
Ik zou ze mooi op dat grote stuk laten, maar ook thuis de boel in orde maken zodat ze daar bij echt slecht weer of winterweer kunnen staan ;)

Dit vind ik inderdaad een goede oplossing..

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 11:30

dat was ook de bedoeling! t is alleen maar voor de slechte periode, dat andere stuk is bij fijn weer ideaal!!

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:14

Als je het hengstje zsm laat castreren, kan hij er ook bij.
30 x 30 vind ik ook te klein voor 4/5 paardjes. Kun je misschien twee paddocks maken die dmv een pad verbonden zijn? In de ene paddock water, in de ander hooi, dan moeten ze wat meer lopen. Ik zou er ook een inloopstal van maken.
Kijk eens op paddockparadijs.nl.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:19

Je moet maar zo denken voor de winter maanden waarom niet? Er zijn genoeg paarden die dan niet meer buiten komen of ook maar in een heel klein stukje. Gras is er toch niet en ze kunnen nog steeds genoeg bewegen meer dan op stal en de luxe heb je:) Ik zou het zeker ook doen hoor! Zoveel gemak is ook wat waard!

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:19

Zijn de shetjes geen merries?
Ik zou ze dan toch in 2 groepen splitsen, mijn paarden willen echt niet lang buiten staan in de winter.

Maar ik zou het doen, ook al alleen om de reden dat je niet zoveel met water hoef te zeulen, en je bent er zo als er iets aan de hand is

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 14:31

Kostolany schreef:
Je moet maar zo denken voor de winter maanden waarom niet? Er zijn genoeg paarden die dan niet meer buiten komen of ook maar in een heel klein stukje. Gras is er toch niet en ze kunnen nog steeds genoeg bewegen meer dan op stal en de luxe heb je:) Ik zou het zeker ook doen hoor! Zoveel gemak is ook wat waard!

Ik zou het ook zeker doen, niet alleen bij slecht weer, maar gewoon standaard een paar maanden in de winter. Voor jezelf een hoop gemak en kan je ´zomerland´ ook mooi herstellen. En wat betreft die bevroren ondergrond, jouw paarden staan het hele jaar buiten en dan kan je ze gewoon ook ruimte geven op bevroren ondergrond. Ze snappen zelf wel wat ze wel en niet kunnen doen. Bevroren is alleen gevaarlijk voor paarden die langere tijd niet buiten komen en dan ineens wel en uit hun dak gaan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 15:25

Kostolany schreef:

Daar ben ik het volledig mee eens en als je de mogelijkheid hebt ze eventueel af en toe terug te brengen naar het grotere land is er helemaal geen probleem naar mijn mening.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 16:04

Waarom zou 30 bij 30 te klein zijn als paddock? Dat is groter dan een rijbak...
De meeste paddocks waar paarden in de winter in mogen zijn kleiner.
Ik heb zelf wel periodes 4 paarden (2 paarden en 2 grote pony's) in een paddock van een kleine 600m2 met schuilstal gehad. Dat gaat ook prima als de paarden elkaar kennen en redelijk goed met elkaar op kunnen schieten.

Mijn leefpaddock nu is 900m2 waarvan de helft zand en de helft stal met bestrating er omheen. Met 4 is dat helemaal ruim voor de wintermaanden. Shetjes zouden er in verzuipen bij wijze van spreken.
Ik heb om te rennen dan nog de bak die ik er bij kan geven en nog stukken zandpad. Maar zou me niet druk maken om die 30 bij 30...

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-12 17:58

Mijn paarden zijn 3 merries die al 11 jaar samen leven, een shetlanderruintje dat er ook al 15 jaar is, en het hengsteveulen natuurlijk. Paarden kunnen prima samen, nooit ruzie. De oudste is ook al 22 jaar, dus echt heel heftig gaat het er niet aantoe.
Ik zou ze idd terug kunnen brengen in de betere periodes, maar dan zit je wel met alles dubbel, en een redelijke verhuis om de paar weken.
Vriend heeft net een plannetje getekend, dan zouden ze elk een stal van 3,2x4 meter hebben, een mooie opslagruimte voor hooi en stroo, en bovenien wil hij aan de achterkant van de schuur een afdak maken zodat ze ook een schutstal hebben.
En gewoon het feit dat ik ze vanuit mijn keuken zou zien lopen!!!
Ik denk dat we het gaan doen, en ze dan voor een paar maanden naar huis halen, nu moet ik ze soms ook best lang van de wei houden omdat ze alles stuklopen anders. Ik ga wel zodadelijk eens met de buren praten, die hebben hun achterste stuk ook braak liggen misschien kan ik het wel huren.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:11

ik zie ook het punt niet hoor, mijn pony's en paard hebben in de winter niet meer ruimte dan jouw paarden nu gaan hebben en jouw gemak is ook belangrijk hoor ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:42

Dat zou helemaal geweldig zijn als je het stuk van de buren kon huren.
Maar ik zou het zo gewoon gaan doen.
Ook als er eens een ziek is, is zo'n plek aan huis erg handig.

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:47

klikt super
en je zomer weide blijft mooi heel

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:47

KBTP schreef:
Ik zou die kans met beide handen aangrijpen. Je bent zo bij de paarden voor te voeren munt een extra keer hooi geven als t nodig is. Je kunt tien keer per dag met je emmer water naar achteren lopen én je kunt een mogelijkheid maken om een 30x30 paddock te maken! Ik zeg Doen met een hoofdletter D! :D

Ja doen. Is ideaal.

Dan kan de weiland swinters bijkomen en hebben ze er een fijn weiland aan als ze weer daarnaartoe gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 18:51

Lijkt me prima toch? Klinkt alsof jullie goede plannen hebben :)

En de wei op 1 km van je huis is natuurlijk een prutstukje dus je kunt ze lopend nog terugbrengen mocht je toch even wat "lucht" willen thuis of ze even lekker wat laten grazen op de normale wei, als de wei bij huis te kort wordt :)