Hoe geef jij je paard een echt 'goede' wasbeurt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yvonne_Mika

Hoe geef jij je paard een echt 'goede' wasbeurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 18:14

Ja, Daar was ik wel eens nieuwsgierig naar.. :)
Gebruik je een speciale shampoo, een of ander wondermiddel of 'gewoon' huis tuin en keuken-middeltjes?
Was je je paard helemaal, alleen de staart of de voetjes..
Gebruik je een spons, doek, babydoekjes..

Niet dat ik niet weet hoe ik mijn paard moet wassen.. :+
Maar was wel eens nieuwsgierig hoe anderen dit aanpakken!
En of iemand misschien nog leuke tips of wondermiddeltjes weet..

Zelf was ik altijd de voetjes en de staart met paarden shampoo.
Verder is ze eigenlijk heel schoon en glanst altijd, dus echt een goede wasbeurt is al een tijdje geleden.. Als het zaterdag nog een beetje lekker weer is wil ik het weer eens doen!
En dan ook echt een keer goed, in plaats van een beetje samen flodderen met de tuinslang.. :')

Dus als iemand leuke suggesties heeft of huis tuin en keuken middeltjes aanbeveelt.. Graag! *\o/*

kleinvosje

Re: Hoe geef jij je paard een echt 'goede' wasbeurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:16

Ik zet de tuinslang erop, waar ik een autowasborstel op heb gezet (action). Borstel is zacht genoeg en het water stroomt erdoorheen. Dan paardenshampoo erop, lekker soppen met spons en borstel, en dan weer de tuinslang erop. Doe dit twee keer per jaar of zo.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:18

Uhm ik was ze niet...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:19

Al jaren was ik de benen en staart met vloeibare groene zeep. Ik heb nog nooit paardenshampoo gebruikt. Verder doe ik het lijf alleen met leidingwater en zonder zeep.

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:21

Manen en staart nat, shampoo erin. Laten intrekken en helemaal afspuiten.

Geen speciale paardenshampoo. Alleen voor het paard welke nu nog erg veel last heeft van haar zomereczeem. Daarvoor heb ik speciale anti-jeuk shampoo. :)

Ik was overigens alleen als ze heel erg smerig zijn, en dan voornamelijk de staart omdat ze daar constant overheen piesen. Die zijn vaak bruin/zwart terwijl het haflingers zijn. :+

Rider01

1x per jaar was ik ze, meestal in het voorjaar.
Tuinslang erop (flink goed nat)
Dan paardenshampoo op het paard en lekker met mijn handen masseren (vinden de meeste heerlijk)
Goed afspoelen en droogmaken met zweetmes, daarna een stukje stappen aan de hand tot ze echt lekker droog zijn.

* ik kies wel altijd een dag dat het warm en zonnig is

paardjes123

Ik ga zaterdag naar de keuring, vandaag begonnen met paard wit te krijgen :P . Eerst maak ik der nat, dan doe ik gewoon douchegel van de action op een borstel, borstel ik der helemaal in, dan spoel ik der af en daarna was ik der nog een x helemaal het zelfde alleen dan met zwitsal shampoo.

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 18:23

Anoli schreef:
Uhm ik was ze niet...

Dat kan ook nog :))

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:23

Oja, ik doe het ook alleen als het warm is. Maak ze niet droog met een zweetmes, gooi ze lekker nat de bak in zodat ze kunnen rollen. Zon maakt ze wel droog. :P

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 18:24

kleinvosje schreef:
Ik zet de tuinslang erop, waar ik een autowasborstel op heb gezet (action). Borstel is zacht genoeg en het water stroomt erdoorheen. Dan paardenshampoo erop, lekker soppen met spons en borstel, en dan weer de tuinslang erop. Doe dit twee keer per jaar of zo.

Hé die autowasborstel moet ik hier ook nog ergens hebben liggen! Thanks! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:24

Als ik mijn 90% witte paard meeneem op show was ik haar ongeveer 5x (gezien ze normaal de hele dag op het land staat en ongeveer donkergrijs is, is dat nodig). Dat doe ik zo: nat maken, dan zilvershampoo op de vacht doen en inmasseren met een borstel. Eventjes laten intrekken (niet te lang, dan wordt het haar blauw), en uitspoelen. En dan dus nog een paar keer herhalen...

Staart zet ik in de biotex trouwens, want die is niet mooi wit maar meer bruin/grijs/zwart. En dan wordt ´ie prima wit (en is ´ie na afloop binnen een paar dagen weer vies :+ ).

De rest van het jaar was ik haar trouwens niet. Hooguit spoel ik haar een keertje af als het warm is.

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 18:25

Tellie schreef:
Oja, ik doe het ook alleen als het warm is. Maak ze niet droog met een zweetmes, gooi ze lekker nat de bak in zodat ze kunnen rollen. Zon maakt ze wel droog. :P

Maar dan zijn ze weer helemaal vies! -O- Alle moeite voor niks haha! Haha, grapje hoor, ik doe 't ook alleen als er een lekker zonnetje staat en ze daarna lekker buiten kan opdrogen :)

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:29

Ik was mijn paard altijd met betadine shampoo en een rosborstel.
Mocht ze wondjes hebben is dat direct ontsmet en dr manen worden dr mooi wit van.
Staart was ik met van alles en nog wat, heb groene zeep, teer shampoo, cowboy magic , schimmel shampoo, biotex, gewone kruidvat shampoo, zilver shampoo, oxi en nog veel meer in mijn kast staan maar niks maakt dr staart wit :') Ben nu maar begonnen met alles op te maken :j

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:30

Ik was ze ook niet. Dag en nacht buiten, dus af en toe een plensbui. Bovendien heb ik een echte dame, ze loopt op tenen door de modder :)

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:35

Yvonne_Mika schreef:
Tellie schreef:

Maar dan zijn ze weer helemaal vies! -O- Alle moeite voor niks haha! Haha, grapje hoor, ik doe 't ook alleen als er een lekker zonnetje staat en ze daarna lekker buiten kan opdrogen :)

Ga, maar dat is zand en dat gaat er zo weer af. Ze vinden het zo lekker. Dan gaan ze wel 4/5 keer liggen rollen. Dan kreunen ze van genot. _O-
Dan is het me een vies paard wel waard. :))

Yvonne_Mika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 18:39

Citaat:
Ga, maar dat is zand en dat gaat er zo weer af. Ze vinden het zo lekker. Dan gaan ze wel 4/5 keer liggen rollen. Dan kreunen ze van genot. _O-
Dan is het me een vies paard wel waard. :))

Hahah, Je hebt he-le-maal gelijk! :))

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 18:40

Toch wel een vast ritueeltje :')

Tip 1: begin bovenaan en werk van voor naar achter, anders spuit je weer vies water over de rest :+
Eerst dus manen, daarna lijf, daarna staart en als laatste benen/sokken :)

Ik gebruik groene zeep voor manen, staart en sokken en goedkope glansshampoo van de C1000 of het Kruidvat, huismerk voor het lijf. Eerst even testen op en klein stukje voor een eventuele reactie ;)

Manen en staart per pluk natspuiten en inzepen en dan met een harde borstel schrobben. Trek je wel wat haar uit maar het scheelde dat beide wasprojecten veel behang hebben.
Anders krijg je de staartwortel en manenkam ook echt niet schoon :n

Terwijl je 1 pluk laat intrekken begin je met de volgende en daarna de eerste uitspoelen. Later alles nog flink uitspoelen :)

Lichaam doe ik met een rosborstel. Kan je lekker mee schrobben en voor het paard ook nog fijn :) Eerst goed nat spuiten en goed uitwassen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:07

Ik begin met haar hele lijf gewoon in te zepen met water. Vervolgens maak ik een oplossing van soa/biotex en giet ik over d'r uit. Goed in borstelen met een harde borstel.
Daarna et ik de kraan aan. Spoel ik de soda af. En maak ik d'r manen en staart nat. Die sop ik in met groene zeep en biotex. Dat laat ik even intrekken.

Ondertussen borstel ik d'r voetjes schoon en doe ik d'r hoofd zepen met water. Daarna d'r manen en staart uitspoelen. Vervolgens kijk ik of ze schoon is. Zo niet, dan gaat er nog een gewone shampoo overheen.

D'r staart en manen krijgen daarna nog een behandeling met cremevoeding. Vervolgens knip ik de puntjes bij als ik zin heb. Daarna gaan we meestal lekker wandelen en drogen.
Komen we terug, dan is ze droog en dan krijgt ze een wrijfje na met een stukje schapenvacht.

Dit is het hele uitgebeide programma. Voor 1x in de 3 maanden ofzo. Normaal is geen halve dag werk. Heb wel een hele gore schimmel, dus heb er altijd wel heel veel werk aan.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:17

Ik spuit hem eerst altijd helemaal af, van de achterste hoefjes tot zijn oren, hoofd laat ik altijd droog. Dan wrijf ik hem met een spons in met Zwitsal, ik doe tegelijkertijd de manen met het inwrijven maar de manen doe ik met mijn handen. En dan spoel ik hem af.. Vervolgens was ik de staart met Zwitsal, en daarna ga ik nóg een keer met water over zijn hele lichaam om zeker te weten dat al het zeepsop uit zijn vacht is en spoel ik de Zwitsal uit zijn staart. Dan spuit ik antiklit in zijn manen en staart en borstel ik die door.. Dan mag hij lekker drogen op stal of in de stapmolen, en als hij droog is poets ik hem helemaal na en is ie helemaal glimmend klaar :)

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:24

Ik ben nog op zoek want ik ga een shoot doen

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:25

BlizzardBoy schreef:

offtopic: grappig onze paardjes hebben dezelfde naam :') kom je toch niet vaak tegen die naam vind ik

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:28

NinaCharlie schreef:
BlizzardBoy schreef:

offtopic: grappig onze paardjes hebben dezelfde naam :') kom je toch niet vaak tegen die naam vind ik

Nee! Mijn paard heette eerst Edgar maar hij ziet er soms echt uit als mister ed dus zo'n elegante naam stond hem niet, mij. Zus vond blizzard helemaal top dus jaa.. Had geen keus :) noem hem wel meestal blizie.

Edit: zie dat ze totaal niet op elkaar lijken

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:30

nou ik was altijd met gewone shampoo die ik koop bij de Action of de Aldi. Van die hele grote flessen. Gewoon een die ik vind die lekker ruikt haha :P daar doe ik alles mee, van top tot teen. Alleen de staart doe ik op zijn tijd met Badedas :) Als ik hem gewoon poets doe ik de standaard borstels en babydoekjes voor het gezicht o.a. de neus en de rest van het lijf voor mooie glans :)
ik heb wel de tip gekregen van mensen op mijn manege als je een paard hebt met witte sokjes en je hebt de dag erna wedstrijd kan je bv. een beetje talg poeder hierop smeren en de dag erna goed uitborstelen en de sokjes zijn spierwit! Helpt echt en brengt geen schade :)

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:40

ik waste ook altijd met babyshampoo en die 'goedkope' huismerk narigheid, maar al heb je een goedkopere paardenshampoo(1 liter fles van grand national heb ik nu voor iets van 6 euro), is het bijna net zo duur. Dus de babyshampoo laat ik nu maar achterwege.

meestal begin ik met het uitspuiten van de hoeven als dat nodig is, anders spetterd die oliebol allemaal weer omhoog.
dan maak ik het hele paard nat met de slang, zeep ik hem in met een spons, die doop ik in een emmer water waarin een grote klodder shampoo zit.(als je puur shampoo op je paard smeert gebruik je meer en spoelt het moeilijker uit). heel die emmer met sop verdeel ik over mijn paard, eventueel shampoo ik de manen en staart nog wat extra.
dan spuit ik er nog een klein beetje water bij, zodat het weer sopt, dan ga ik er met de ros borstel overheen.
en dan spuit ik het af, met in 1 hand de slang en de andere de rosborstel.

dan haal ik het zweetmes erover heen en als de haren erg in de war zitten ook even een pinnen borstel. de benen en het hoofd droog ik af met een handdoek.

vervolgens doe ik antiklit in de manen en staart en borstel ik die door. en als het paard rotstraal oid gaat er nog wat in de (al schoongemaakte) hoeven.

Twirrekwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 19:45

Ik was altijd met vloeibare groene zeep, vooral bij pony's met witte staart krijg ik die daar weer straalend wit mee:)
Voeten was ik van de friese paarden regematig hebben veel last van mok en het wassen met de groene zeep help hier goed tegen..