schoppen tegen stalwand voor aandacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mowoah

Berichten: 8160
Geregistreerd: 21-04-05
Woonplaats: N-B

Re: schoppen tegen stalwand voor aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 12:59

Mijn verzorgpaard doet dit ook. Inderdaad ook om aandacht denk ik, hij stopt vanzelf als je hem negeert. Naar hem roepen dat hij moet stoppen ziet hij volgens mij als aanmoediging. ;)

Is het misschien een idee om iets te maken zodat hij niet meer zo gemakkelijk alle mensen kan zien? Dus iets neerzetten in zijn gezichtsveld (en daarmee bedoel ik niet zijn hele stal dicht timmeren natuurlijk ;) )? Mijn verzorgpaard schopt namelijk ook alleen als hij iemand ziet en sinds hij in een soort 'hoekje' staat en dus niet direct iedereen kan zien in de deur is hij een stuk rustiger!

Succes!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 13:19

Zammie schreef:
Nou Prisca, leg dan eens uit hoe jij dit probleem zou oplossen..


Zoals beschreven: negeren en vooral niet meegaan in gedrag van het paard. Schoppen en slaan betekend weglopen is het stil kom je terug enz... betekend zeer consequent zijn maar alles wat het apard verwacht juist niet doen. Weggaan zal het zelden maar je kan zo wel ongewenst gedrag corrigeren.
vele mensen gaan erna schreeuwen/slaan tegen de box of geven iets om ze bezig te houden en dat is juist wat ze willen aandacht of eten.

cha_mira schreef:
Prisca ik ga er vanuit dat TS haar paard kent, mijn paard zou je probleemloos hier in zijn stal kunnen houden. Het hangt af van het paard.


Ze zegt zelf dat het een schreeuw om aandacht is en daar geef ik mijn reactie op?.
Paard is uit een vertrouwde omgeving getrokken en mist schijnbaar vertrouwde geluiden van andere paarden. Hier zal hij aan moeten wennen of hij gaat erom vragen. Schijnbaar doet hij dus het 2de. Hij wil dat j e zo snel mogelijk naar hem toekomst omdat het dan stopt. Vraag om aandacht dus.


@ts
Een radio om at extra geluiden te hebben wil ook nog wel eens werken.

Hij staat in de tuin?. Hoe moet ik mij dat voorstellen in een woonwijk of boederij enz?.

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 16:52

Bedankt voor jullie meedenken
paard staat al 3jaar aan huis dus van wennen is geen spraken
Hij maakten al veel herrie bij de fokker, het is dus iets wat hij al heel lang doet, en ik denk ook nooit meer af leer ,daarom zoek ik een oplossing voor zijn stal


Stal grenst aan onze tuin dus negeren word al gedaan als we in de tuin zitten, maar dat maakt voor hem niet uit, hij gaat gewoon lekker door.

Ik vind tot nu toe de beste tip om zijn deur open te zetten en een balk te plaatsen zodat hij er niet uit kan,maar zo ook niet tegen zijn deur te schoppen
Laatst bijgewerkt door maresie op 30-08-12 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 16:54

Balk ben ik niet zo voor, als hij niet kan schoppen vindt hij wel iets anders - steigeren, bokken? En dan heb je straks een paard dat met zijn benen over de balk vastzit.

Waarom zet je hem niet wat meer buiten op een kaal stukje land? Uiteraard nadat hij eventjes stil is geweest :)

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Re: schoppen tegen stalwand voor aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 16:59

Het lijkt nu net of ik een wild paard in mijn stal heb staan, maar het is een goed zak van een haflinger

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: schoppen tegen stalwand voor aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:05

Dat zeg ik ook niet. Maar het lijkt me sterk dat er niet iets in de plaats van het schoppen komt als hij dat niet meer kan.
Ik denk namelijk dat je paard zich verveelt, anders zoekt hij geen aandacht. Hij zoekt iets om zich mee te vermaken, en als hij niet meer kan schoppen gaat hij iets anders doen. Dat kan best een keer een jolig bokje zijn, met vervelende gevolgen

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 17:17

Ik denk zelf dat het geen verveling is, want al staat hij net op stal doet hij het ook
Maar meer de aandacht en natuurlijk eten
En zo als ik al vertelden staat hij overdag in de wei, word haast elke dag bereden en hij heeft een buitenluikje

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: schoppen tegen stalwand voor aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:22

Dan lijkt het me toch vrij simpel.. Geen aandacht en zeker geen eten als ie slaat...
Is er niet een mogelijkheid om er een paard bij te zetten, tegenover ofzo, want ik kan me voorstellen dat je aandacht gaat zoeken als hij 0,0 gezelschap om zich heen heeft :)

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 17:26

Magrathea schreef:
Dan lijkt het me toch vrij simpel.. Geen aandacht en zeker geen eten als ie slaat...
Is er niet een mogelijkheid om er een paard bij te zetten, tegenover ofzo, want ik kan me voorstellen dat je aandacht gaat zoeken als hij 0,0 gezelschap om zich heen heeft :)


Je denk toch niet dat hij alleen staat!
Hij staat gezellig naast zijn shetlander vriendje,waar hij ook mee in de wei staat

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:41

Ts, ik denk dat enkelen hier niet in de gaten hebben, hoe een probleem zo'n paard kan zijn..Heb er zelf ook ooit eentje gehad en die deed het zelfs 's nachts..Alle dingen als negeren (hoe zou ik 's nachts in hemelsnaam erop kunnen reageren, als ik op 1 oor lig) zoveel mogelijk buiten en maatje radio enz. heeft bij dat paard ook nooit geholpen..Die deed het al toen ik hem kocht en heb het er nooit uit kunnen krijgen..Die deed het trouwens ook tegen de wanden aan, dus was helaas niet op te lossen met een balk of flappen rubber..Maar bij een staldeur trapper, zou ik dat inderdaad proberen hoor!

Mendel

Berichten: 910
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Leeuwarden

Re: schoppen tegen stalwand voor aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 17:51

Normaal gesproken zou ik ook zeggen "negeren" en positief gedrag belonen. Maar dat kost ontzettend veel tijd en zorgt er op korte termijn niet voor dat jij van het lawaai af bent (als je het er al uit kán krijgen).
Is het geen optie om de stal aan te passen? Geen schuifdeur meer. Het lijkt mij op lange termijn goedkoper dan steeds dingen uit proberen die mogelijk niet werken.
Zoals je het omschrijft lijkt hij het alleen te doen om aandacht (een beetje verwend misschien haha). Je zou de aandacht kunnen geven aan de stille (?) shetlander, tot hij stil is, en dan meteen (!) belonen.
Lastig, ik weet hoe vervelend het kan zijn!

Elegance_
Berichten: 2003
Geregistreerd: 18-06-08
Woonplaats: Voorthuizen

Re: schoppen tegen stalwand voor aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:27

Een kennis van ons had een paard die tegen de muur aan trapte en die heeft stukken vloerbedekking tegen de zijkanten aan gemaakt, kan dat bij jou ook niet? :)

Anoniem

Re: schoppen tegen stalwand voor aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 19:42

onbeperkt kuil/hooi?

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-12 23:05

Frederieke_ schreef:
onbeperkt kuil/hooi?


Ik voer al meerdere keren kleine hoeveel heden kuil, maar onbeperkt is niet mogelijk omdat hij dan veel te dik zou worden
Hij heeft de pech dat hij op vlas staat ivm zijn longen en absoluut niet op stro mag staan
Ik heb ook al een slowfeeder maar erg slow doet hij daar niet over
maar ga nu maar met rubber aan de slag zodat het schoppen niet meer zo door klinkt.
Vind het wel fijn dat jullie zo mee denken om een oplossing te vinden

Hevonen

Berichten: 5626
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:32

Ons paard deed het ook. Vooral met zijn voorbeen tegen de staldeur schoppen om aandacht (hij stond ook bij huis, en zodra hij ons zag of hoorde...) Daarvoor deed hij voortdurend het licht aan; de schakelaar zat een stukje naast zijn box op de buitenmuur, hij kon er net bij. Dan kwamen wij dus om het licht uit te doen... zo leerde hij dat hij aandacht kreeg als hij het licht aandeed.
Wij vonden het niet zo'n goed idee dat hij dat deed en hebben daarom de schakelaar verplaatst.

Daarna kwam het schoppen. Hij kon vrij in en uit zijn stal in paddock en of wei lopen. Maar als hij aandacht wilde schopte hij ook gewoon tegen het weidehek. Inderdaad erg moeilijk te negeren. In de stal deden we de bovendeur dicht; schoppen is een stuk lastiger als hij niet met zijn hoofd over de onderdeur kan hangen. In de wei was er weinig tegen te doen. Een tijdje zijn we (de stal staat los naast het huis) steeds gewoon naar binnen in huis gegaan zodra hij het deed, maar dat is echt moeilijk vol te houden.

Het is niet zo dat hij alleen was; hij liep met een pony en 6 geiten in de wei. Er waren dingen genoeg om mee te spelen en om te eten. Hij vond mensen, en dan vooral ons, gewoon zo leuk. :)

Judith_VB

Berichten: 619
Geregistreerd: 01-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-12 23:39

Het gedrag doorbreken.
Klinkt makkelijker dan het is. Ik heb een drammerige merrie staan die ook vervelend wordt als er mensen op stal zijn.
Ik heb in de buurt een fles met water staan (oude cowboy magic fles :D ) en als ze begint dan pak ik de fles en krijgt ze een paar straaltjes water.
Niets zeggen alleen maar een straaltje water. Ze is in een keer vergeten waarom ze ook al weer stond te drammen en gaat wat anders doen.
Zo associeert ze jouw niet met "straf" (negatieve aandacht), je doet je paard geen pijn maar laat wel duidelijk merken dat je dit gedrag niet toestaat.
Als alle bezoekers dit even consequent doen dan ben je met een paar weken van het geschop af denk ik.

maxxlover

Berichten: 154
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 01:14

Dit is niet helemaal waar. Mijn paard heeft ook een paddock aan de stal vast maar schopt nog steeds. Hij loopt gezellig naar buiten en gaat daar staan schoppen tegen de deur of buitenkant stal.
Hij is dit trouwens gaan doen sinds hij een paddock heeft. En waarom?? Voordeel is wel dat ik geen wekker hoef te zetten, want hij maakt me wakker. Overdag staat hij op het land, dus beweging genoeg.

Een paddock aan de stal vastmaken zodat ze daar lekker wat kunnen staan / liggen / rollen / in het zand dutten.

Probleem opgelost, veel fijner voor paardjes en ook erg prettig voor eigenaar die dan weet dat zijn beestjes het een stuk beter hebben, altijd een frisse neus kunnen halen ook al staan ze niet op de wei, en zelf naar binnen kunnen gaan bij regen :)[/quote]

chikie1989
Berichten: 103
Geregistreerd: 28-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 09:55

Zammie schreef:
Ts, ik denk dat enkelen hier niet in de gaten hebben, hoe een probleem zo'n paard kan zijn..Heb er zelf ook ooit eentje gehad en die deed het zelfs 's nachts..Alle dingen als negeren (hoe zou ik 's nachts in hemelsnaam erop kunnen reageren, als ik op 1 oor lig) zoveel mogelijk buiten en maatje radio enz. heeft bij dat paard ook nooit geholpen..Die deed het al toen ik hem kocht en heb het er nooit uit kunnen krijgen..Die deed het trouwens ook tegen de wanden aan, dus was helaas niet op te lossen met een balk of flappen rubber..Maar bij een staldeur trapper, zou ik dat inderdaad proberen hoor!


kijk met dit probleem zit ik ook!

mijn paard staat max 9 uur per dag op stal de rest lekker in de wei net als de rest van stal. maar snachts begint hij toch tegen de deur aan te trappen!! kop naar buiten en trappen maar! stal eigenaar is er niet heel blij mee :( hij wordt steeds wakker! als hij wakker wordt gaat hij er express al niet heen om het gedrag niet te belonen maar het is nog steeds niet over. Ik heb mijn paard nu ongeveer een half jaar en het gaat nu ook al een half jaar zo door!

de stal eigenaar doet nu vaak de bovendeur dicht want dan doet ze het niet. half bokt zal zeggen je doet aan syptoom bestrijding maar wat moet ik dan doen? vaak heeft hij sochtens nog hooi in zijn stal liggen dus om eten doet hij het niet. hij heeft ook contact met zijn vriendjes naast hem!!

Dus bokt brand los!!

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Re: schoppen tegen stalwand voor aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 10:36

Bovendeur dicht doen is dan de beste oplossing
Maar mijn haf heeft al een dichte schuifdeur maar kan dan nog met gemak tegen de deur schoppen
Hij heeft ook nog een Luik naar buiten, maar daar zit geen deur maar steen, en nee daar schopt hij niet tegen
En symtoom bestrijding heb ik al 13 jaar lang gedaan wat niet helpt daarom wil ik nu wat aan zijn stal doen
Maar heb al een paar goede tips van jullie gehad

blazelover

Berichten: 953
Geregistreerd: 07-06-04
Woonplaats: Sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 10:50

oef ja dat is vervelend! zelf heb ik een belgische knol naast die van mij staan die ook tegen de deur trapt :S bovenluik dicht maken heeft geen nut aangezien ze nu ook doorheeft.
wat wel werkt is het natspuiten met dat ze schopt. ze doet het wel nog maar een stuk minder.

pmarena

Berichten: 48202
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 11:44

Tja, die beesten staan zich blijkbaar toch dusdanig te vervelen dat ze aandacht gaan trekken...de verveling aanpakken is dan toch echt een logischere stap dan je stal bij wijze van spreken bekleden met matrassen van binnen.

Het heeft wat moeite gekost maar de mijne staat gelukkig al jaren nooit meer opgesloten op stal, mocht de situatie wel nog eens komen dan heeft ze wat mij betreft ook groot gelijk als ze tegen de deur gaat trappen :o

Heb je nu een open stal, ruime en interessante paddock, fijne vriendjes, onbeperkt goed ruwvoer, dagelijks genoeg aandacht en er dus alles aan gedaan om het dier genoeg afleiding te geven, dan kun je gaan denken aan symptoombestrijding met stukken rubber en dichte bovendeuren enzo maar voordat je daaraan begint zou het eigenlijk gewoon logisch moeten zijn dat je de verveling / behoefte aan aandacht aanpakt.

"Kan niet" is makkelijk gezegd, maar meestal is het "wil niet" want zat mensen met een beetje doorzettingsvermogen lukt het wel ;)

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 13:23

Ik denk niet dat jij kan beoordelen of ik niet alles wat in mijn mogelijk ligt te hebben geprobeerd
Nu is het eene paard het andere niet, en die van mij is nu eenmaal erg ongeduldig
Vraag ook nadrukkelijk om een oplossing voor in zijn stal,
Ik begrijp ook wel als ik hem dag en nacht in de wei zet dat hij dan niet tegen zijn deur kan trappen, maar heeft hij het dan wel naar zijn zin?
Ook als hij dan op het laatst geen graspietje meer kan vinden, of in de blubber staat?
Tuurlijk zou ik dan hooi bijvoeren, maar ik denk te weten dat hij graag snachts binnen staat
Ik kan natuurlijk niet in zijn bolletje kijken, maar dat kan niemand dus ga ik van mijn gevoel uit

pmarena

Berichten: 48202
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: schoppen tegen stalwand voor aandacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:33

Het kan prima dat hij 's nachts graag binnen staat :j

Maar blijkbaar is er toch een reden om tegen de deur aan te schoppen. Het is logischer en diervriendelijker om die reden weg te nemen dan om je paard met het probleem te laten staan en het alleen zelf niet meer te hoeven horen :)

Gentlegiant

Berichten: 9320
Geregistreerd: 12-10-08
Woonplaats: Matala

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 13:42

Ik zou gaan voor een stuk rubber en negeren ik heb dr ook eentje met rubber tegen de deur aan hij mept ook puur om aandacht

Verder hebben we een merrie hier op stal staan die voornamelijk snachts als ze hengstig is of moet worden met dr hele gewicht zich tegen de wanden aan werpt van de stallen
Waarom niemand heeft enig idee
Het is hoogstens irritant ik heb vannacht weer n paar uur wakker gelegen omdat ze maar niet ophoud

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 13:43

Hij is natuurlijk met een reden tegen de deur beginnen te trappen,maar is nu een tic geworden die hij automatisch uitvoerd
Voorbeeld over mezelf, ik draaiden altijd aan mijn trouwring, maar nu draag ik al jaren mijn trouwring niet(ben nog wel getrouwd) en toch blijf ik deze handeling doen