Hij staat nu in volpension op een manege. Deze stal is kleinschalig (naast de manegepaarden maar 6 pensionpaarden), ik ken bijna alle vaste klanten, waaronder een aantal gezellige mensen waar ik goed mee overweg kan en die voor me op mijn paard passen als ik op vakantie ben. Er is een buitenbak, die helaas na elke regenbui onder water staat omdat de drainage niet goed werkt. Ik heb af en toe priveles van de een van de instructrices op stal (je mag niet je eigen instructrice kiezen, hoewel ik ook niet zou weten wie ik dan anders zou willen). Hoewel het allemaal geen ramp is komt het toch nog wel eens voor dat ik niet echt relaxed kan rijden omdat er lessen zijn of omdat de baksproeiers net aan zijn. Paard stond eerst in een binnenstal met contact met andere paarden, maar omdat sinds kort de ramen van die stallen niet meer open mochten is hij deze week verhuisd naar een buitenstal. Meer licht en lucht, maar helaas een slechtere afwatering van de stal, dus grote kans op natte bedding eind van de week. 's nachts staan de paarden op stal. Zomers staan de paarden zo'n 6-8 uur in de wei als het niet regent, 's winters een paar uur in de paddock (die vaak erg zompig is). Ze krijgen twee keer per dag ruwvoer. Ik fiets er 30 minuten heen en terug.
Nu ben ik laatst op een andere pensionstal geweest, die veel groter is (ong 40 pensionpaarden). Er is een binnen- en buitenbak en longeercirkel. Je moet je eigen instructie regelen en kunt dan lessen in de bak. De openingstijden zijn veel ruimer dan waar ik nu sta. De eigenaars rijden zelf niet, maar waren wel zeer gepassioneerd over hun bedrijf (leuke rondleiding gehad). De meeste paarden gaan zomer en winter overdag de wei op en 's nachts op stal (aantal uren buiten weet ik niet precies, toen ik langskwam stonden ze om 6 uur nog buiten). Daarnaast kan ik ervoor kiezen mijn paard 24/7 buiten te zetten in een groepje van 7 paarden met schuilstallen. Er is de hele dag ruwvoer beschikbaar in een ruif op de wei. Er staat op dit moment niet veel gras in de wei en hij is niet vlak, zodat het water wegloopt naar het diepste punt waar dan wel een modderplas is. De stal is helaas wel verder van mijn huis af, zo'n 40 min fietsen.
Eigenlijk vind ik dat ik op dit moment om "gevoelsredenen" op mijn huidige stal blijf staan, namelijk dat ik gezellige mensen ken en dat het dus vertrouwd is. Maar elke dag dat ik rond 5 uur aankom en de paarden staan al binnen, of in het weekend gaan de paarden om 3 uur naar binnen, of het regent en ze kunnen de wei niet op, dan denk ik: zou het niet veel fijner zijn voor paard als hij in een wei met schuilstal stond? Daarnaast realiseer ik me dat het gras misschien groener lijkt bij de buurman. Is die stal niet te groot (het lijkt me haast onmogelijk om iedereen te kennen)? Hoe gaan de mensen daar met elkaar om? Vind mijn paard het écht fijner om 24/7 buiten te staan, of zou hij dan meer last van mok krijgen als de wei nat is? Enz enz. Hoe krijg je nu een goed beeld van een andere stal als je daar nog niet staat?
Hebben jullie misschien ervaringen en ideeën om me te helpen met dit dilemma? en respect als je dit helemaal gelezen hebt