zal ik verhuizen naar een andere stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gwahir

zal ik verhuizen naar een andere stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 13:20

Misschien kunnen jullie me helpen, ik zit namelijk te twijfelen of ik mijn paard (tinker ruin van 5 jaar) zal verhuizen naar een andere stal...

Hij staat nu in volpension op een manege. Deze stal is kleinschalig (naast de manegepaarden maar 6 pensionpaarden), ik ken bijna alle vaste klanten, waaronder een aantal gezellige mensen waar ik goed mee overweg kan en die voor me op mijn paard passen als ik op vakantie ben. Er is een buitenbak, die helaas na elke regenbui onder water staat omdat de drainage niet goed werkt. Ik heb af en toe priveles van de een van de instructrices op stal (je mag niet je eigen instructrice kiezen, hoewel ik ook niet zou weten wie ik dan anders zou willen). Hoewel het allemaal geen ramp is komt het toch nog wel eens voor dat ik niet echt relaxed kan rijden omdat er lessen zijn of omdat de baksproeiers net aan zijn. Paard stond eerst in een binnenstal met contact met andere paarden, maar omdat sinds kort de ramen van die stallen niet meer open mochten is hij deze week verhuisd naar een buitenstal. Meer licht en lucht, maar helaas een slechtere afwatering van de stal, dus grote kans op natte bedding eind van de week. 's nachts staan de paarden op stal. Zomers staan de paarden zo'n 6-8 uur in de wei als het niet regent, 's winters een paar uur in de paddock (die vaak erg zompig is). Ze krijgen twee keer per dag ruwvoer. Ik fiets er 30 minuten heen en terug.

Nu ben ik laatst op een andere pensionstal geweest, die veel groter is (ong 40 pensionpaarden). Er is een binnen- en buitenbak en longeercirkel. Je moet je eigen instructie regelen en kunt dan lessen in de bak. De openingstijden zijn veel ruimer dan waar ik nu sta. De eigenaars rijden zelf niet, maar waren wel zeer gepassioneerd over hun bedrijf (leuke rondleiding gehad). De meeste paarden gaan zomer en winter overdag de wei op en 's nachts op stal (aantal uren buiten weet ik niet precies, toen ik langskwam stonden ze om 6 uur nog buiten). Daarnaast kan ik ervoor kiezen mijn paard 24/7 buiten te zetten in een groepje van 7 paarden met schuilstallen. Er is de hele dag ruwvoer beschikbaar in een ruif op de wei. Er staat op dit moment niet veel gras in de wei en hij is niet vlak, zodat het water wegloopt naar het diepste punt waar dan wel een modderplas is. De stal is helaas wel verder van mijn huis af, zo'n 40 min fietsen.

Eigenlijk vind ik dat ik op dit moment om "gevoelsredenen" op mijn huidige stal blijf staan, namelijk dat ik gezellige mensen ken en dat het dus vertrouwd is. Maar elke dag dat ik rond 5 uur aankom en de paarden staan al binnen, of in het weekend gaan de paarden om 3 uur naar binnen, of het regent en ze kunnen de wei niet op, dan denk ik: zou het niet veel fijner zijn voor paard als hij in een wei met schuilstal stond? Daarnaast realiseer ik me dat het gras misschien groener lijkt bij de buurman. Is die stal niet te groot (het lijkt me haast onmogelijk om iedereen te kennen)? Hoe gaan de mensen daar met elkaar om? Vind mijn paard het écht fijner om 24/7 buiten te staan, of zou hij dan meer last van mok krijgen als de wei nat is? Enz enz. Hoe krijg je nu een goed beeld van een andere stal als je daar nog niet staat?

Hebben jullie misschien ervaringen en ideeën om me te helpen met dit dilemma? en respect als je dit helemaal gelezen hebt :)

annastasia

Re: zal ik verhuizen naar een andere stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:24

Tja, die 2e stal klinkt mij toch beter in de oren, ondanks dat deze vele malen groter is.

Wellicht dat je kunt afspreken eerst te proberen om je paard 24/7 buiten te houden en mocht het jou (of je paard) niet bevallen dat je dan alsnog een binnenstal krijgt....

Hoe sta je tegenover de vele mensen die er rondlopen? En dat je verder moet fietsen?
En hoeveel verschil zit er in prijs, heb je dat er voor over?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:30

Heb je ook al gepraat over je bedenkingen? Want je huidige stal klinkt nog heel ok nu, en je weet wel wat je hebt maar niet wat je krijgt.

Ik was bijv. voor de winter op zoek naar stalling omdat mijn bak het thuis niet houdt, maar ik vond de stallen te klein. Nu zijn er nieuwe gebouwd.
Misschien is er met overleg wel heel wat verbetering op je stal van nu mogelijk.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:31

Tsja, ik zou voor de tweede stal gaan!
Hoewel 40 minuten fietsen wel een behoorlijk eind is! Is het niet mogelijk om met de auto of desnoods scooter te gaan?

En hoe zit het met de prijs?

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:33

Ik zou er in dit geval niet lang over hoeven na te denken, een paard hoort niet in een stal en als het moet, graag zo min mogelijk. :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:36

Ik zou voor stal 2 gaan!
Klinkt veel beter in mijn oren :)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:40

Het blijft altijd moeilijk, je weet wat je hebt en niet zeker wat je krijgt. (je kan natuurlijk altijd weer terug, als je het netjes afsluit)
Maar vaak/altijd buiten is wel heel fijn voor je paard.
En de mensen, ach, die zijn overal hetzelfde, voor de gezelligheid kan een grote stal juist beter zijn, er is altijd iemand.
Normaal ga ik altijd voor kleinschalig, maar omdat ze hier altijd buiten komen, zou ik daar voor kiezen. :j

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 13:41

Thnx voor de reacties! :)
De prijs is idd wel handig om te vermelden en het scheelt dus bijna niks: allebei rond de 220-250 euro per maand en dat heb ik er wel voor over.
40 minuten fietsen is inderdaad wel ver :p Beide stallen zijn overigens ook te bereiken per bus, dan kost het me in beide gevallen een half uur (wel wat minder felxibel, maar wel een oplossing als het slecht weer is e.d.).
@anastasia: hoe de mensen op de tweede stal zijn is een van de dingen die ik me idd afvraag en waar je denk ik moeilijk achter komt... ze zullen wss meer van mijn leeftijd zijn dan waar ik nu sta, en mss meer gericht op sport/wedstrijden? Ik ben meer een recreatief figuur met een jong paard dat nog veel moet leren :) Aan de andere kant staan er toch vast ook wel mensen die ook lekker een buitenrit willen maken? Lastig achter te komen!

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:42

Meningen verschillen natuurlijk.
Zo'n 8 jaar geleden heb ik m'n pony bij mensen gestald (was toen samen met nog een ander), in de loop der jaren is een en ander uitgebreid en inmiddels lopen er 15 paarden/pony's.
Ik vind het eigenlijk te druk, en vind het dan ook heerlijk als er niemand is als ik langskom.

Het is dat ik niet meer ruimte (stallen) en een rijbak bij huis heb, maar anders hadden ze allemaal thuis gestaan.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 13:45

Misschien kan je een lijstje maken met alle punten waar je een stal zoal op beoordeeld:
- Grootte van de box
- Stalbedekking (staan ze op stro/vlas/zaagsel)
- Toegang tot ruwvoer
- Afstand tot je huis
- Openingstijden
- Beschikbaarheid en kwaliteit van de faciliteiten (binnenbak, buitenbak, longeercirkel, wasplaats, etc).
- Aantal uur buiten
- Prijs
- Eigen werkzaamheden (wel of niet mesten, zelf binnen en buiten zetten)
- Mogelijkheid je eigen voer te voeren
- Mogelijkheid je eigen instructie te kiezen
- Etc.

Je kan dan twee kolommen maken, een voor je huidige stal en een voor de andere, en per apart item een punt geven aan de stal waar je dat beter vindt. Voor toegang tot ruwvoer, contact met soortgenoten en uren buiten kan je eventueel 2 punten toekennen (is imo wel de basis van een gelukkig paardenleven). Aan het eind kan je de punten bij elkaar optellen. Dan kom je er van zelf achter welke stal het meeste biedt.

Ook kan je nog eens terug gaan en eens bij de bak en op het terrein gaan kijken, sfeer proeven, hoe gaat men met elkaar om, en mss een praatje maken met mensen die daar al staan? Dan kan je vragen of er mensen buiten rijden of dat het vooral fanatieke sportruiters zijn. Maar met 40 pensionklanten zal daar heus wel diversiteit in zitten.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:05

Ik zou absoluut gaan voor de tweede stal, zonder twijfel.

Hoofdreden vooral dat je paard daar veel meer naar buiten kan. Ik heb het geluk dat die van mij altijd buiten staat, hele jaar door. Maar weet heel goed dat dit niet overal mogelijk is. Deze stal komt echter over alsof er best wat in overleg mogelijk is. Bijvoorbeeld zoals eerder geopperd eerst hele dag buiten, werkt dat voor jou en je paard niet dan wellicht stal erbij?

Daarnaast, je twijfelt niet voor niks over je huidige stal, zegt denk ik ook wel iets. De tweede stal is wellicht groter maar dat is absoluut niet bezwaarlijk. Ik heb op zowel hele kleinschalige als hele grote stallen gestaan en overal zijn pluspunten (en minpunten) aan. Gaat er toch om wat beter is voor je paard?

Veel mensen kan een voordeel zijn, ongetwijfeld mensen die je kunnen en willen helpen met je jonge paard. Of samen buitenrijden? Je kent de mensen daar niet, maar zal er vast gezelig zijn. Ga er anders keer naartoe als je weet dat er lessen zijn. Spreek wat mensen aan over de ervaringen etc. Kun je heel veel aan hebben.

En de afstand, ach die 10 minuten verder fietsen, valt best mee toch;-)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:10

annastasia schreef:
Zo'n 8 jaar geleden heb ik m'n pony bij mensen gestald (was toen samen met nog een ander), in de loop der jaren is een en ander uitgebreid en inmiddels lopen er 15 paarden/pony's.
Ik vind het eigenlijk te druk, en vind het dan ook heerlijk als er niemand is als ik langskom.

Het is dat ik niet meer ruimte (stallen) en een rijbak bij huis heb, maar anders hadden ze allemaal thuis gestaan.

Hihi, dat was ook mijn gedachte zo'n 8 jaar geleden.. :D
Maar ik vind nu ik ze aan huis heb het wel te stil, je hebt helemaal geen aanspraak dat is wel een nadeel.
De verzorging thuis is wel opperbest. :j

Elynkwpn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:16

Ik denk dat je het beter niet kunt doen.

Wel qua faciliteiten misschien een vooruitgang .
Maar het feit van 40 min. fietsen gaat je denk ik slopen.

Ik had mijn paard eerst op 10 min. auto afstand staan, en nu 30-40 auto minuten en het is toch wel moeilijk om naar stal te gaan .
Het is dat ik er zelf met plezier kom , en dat mijn paard er gelukkig is.

Als je ze dichterbij hebt ga je er toch wel sneller naar toe.
En als het vervelend weer is , is het ook al minder leuk.

Maar als je paard er niet gelukkig is kun je er beter wel weg gaan.

Dit is mijn keuze dan. :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:18

Jup, ik zou ook voor de tweede stal gaan.
Zeker vanwege de mogelijkheid tot 24 uur per dag op het land. Er zijn inderdaad wat risico's aan, misschien is je paardje wel gevoelig voor mok, maar als je het niet probeert weet je het niet :) en wat dat betreft is die tweede stal dan wat flexibeler. Ik heb het idee dat op de eerste stal buitenstaan niet echt prioriteit heeft, terwijl sociaal contact tussen paarden toch echt wel een must is, zeker voor zo'n vrij jong beestje.
Ook voor jouzelf lijkt het me prettig om altijd te kunnen rijden (in de binnenbak) en zelf je instructie te kunnen kiezen.
Die andere stal is misschien groter, maar dat betekent ook wel weer dat de kans heel groot is dat je er nieuwe vrienden of vriendinnen gaat maken, met zoveel mensen is er altijd wel iemand met wie je het kan vinden.

Ik ga mee met de rest: ga een keertje kijken en rondlopen zonder de eigenaren. Kijk ook naar de paarden: zien ze er happy uit, is de sfeer goed? Je hoeft natuurlijk niet direct iedereen aan te spreken als je dit niet durft, maar je kunt ook wel zien hoe de mensen op elkaar reageren: wordt er gegroet, maken ze een praatje, spreken ze jou misschien aan? Als je een gesprekje aan kunt/wilt knopen, kun je eens vragen waarom die persoon de stal aan zou raden, en ook: waarom juist niet? Want daar gaat een eigenaar vaak een beetje aan voorbij :) Als je de voors en tegens tegenover elkaar kunt zetten, kun je een betere afweging maken.

Oh, en wat betreft reistijd: daar zou ik het niet voor laten hoor. 40 minuten is maar 10 minuten meer dan 30, dat scheelt ook weer niet zoveel. En je kunt altijd nog de bus nemen :)
Edit: Of misschien maak je wel een vriendin die in de buurt woont, dan kan je samen fietsen of misschien wel carpoolen :D

Succes met je keuze!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 17:23

Ik vind het ook belangrijk dat mijn paard de hele dag, of zo lang mogelijk, maar buiten gaat. Dan zou voor mij de tweede stal de keuze zijn. Daarbij komt dat ze beiden even duur zijn als ik het goed begrijp, maar je bij de tweede meer faciliteiten hebt? En meer vrijheid qua tijd? Keuze snel gemaakt, hoe moeilijk het ook zal zijn je vertrouwde plekje op te geven.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 18:24

MirandaFuego schreef:
annastasia schreef:

Hihi, dat was ook mijn gedachte zo'n 8 jaar geleden.. :D
Maar ik vind nu ik ze aan huis heb het wel te stil, je hebt helemaal geen aanspraak dat is wel een nadeel.
De verzorging thuis is wel opperbest. :j

Heb er 2 thuis staan en vind het heerlijk. Ik rijd 1x per week bij de rijvereniging, dis heb daar wel wat aanspraak ;-) heerlijk hoor het doen en laten wat je wilt.... En wat betreft het nooit weg kunnen, er is altijd wel iemand ivm de koeien.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 19:41

40 mensen lijkt veel maar valt in de praktijk behoorlijk mee hoor. Ik sta ook op een grote pensionstal/manege. Met ongeveer evenveel pensionklanten. Ik ken ze allemaal bij naam en kan met allemaal een praatje maken. Daarnaast zitten er tussen 40 mensen heus wel mensen die ongeveer hetzelfde met hun paard doen en willen als jou.
Er zitten alleen maar voordelen aan, behalve de afstand als ik het zo hoor. Vind je het erg om er die 10 minuten langer op te fietsen?

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 12:20

Heej allemaal!

Superbedankt voor jullie adviezen!
Jaah je paardjes aan huis, zoals anastasia en miranda, dat lijkt mij ook wel wat :) Op het moment hebben mijn vriend en ik er voor gekozen om dicht bij ons werk te wonen, zodat we daar niet te veel reistijd aan kwijt zijn (in de stad dus). Maar wie weet verhuizen we ooit nog wel naar het buitengebied :) Maar voorlopig moeten we het dus doen met pensionstalling (idd ook gezellig, zoals marinada zei).

De afstand is denk ik wel het grootste nadeel aan de tweede stal. Het fietsen is in de zomer niet zo erg, maar ja, het is toch vaak ook slecht weer. Het is ook vervelend als je na 40 min fietsen tegen de wind in op stal komt en je moet dan nog gaan rijden (haha eigenlijk heb je dan al gesport zeg maar). Ik zou ook soms wel met de auto kunnen gaan, maar meestal heeft mijn vriend die nodig voor zijn werk. Gelukkig wil hij me ook wel ophalen zei hij gisteren, volgens hem komt dat wel goed.
@Magrathea: dat carpoolen of samen fietsen had ik nog niet aan gedacht, dat zou ook best wel eens een optie kunnen zijn :) Omdat de stal groter is komt er mss wel iemand bij ons uit de buurt.

Ik denk dat ik inderdaad nog maar eens ga kijken op de tweede stal, beetje meer de sfeer proeven. Hopelijk kom ik daarmee niet te veel over als een rare stalker en vinden de eigenaren het niet erg (maar dat denk ik niet, ze waren heel aardig).

Lijstje maken zoals Devitootje zei ga ik dan ook doen, en dan mss even hier posten voor n update :)

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:10

Soms is het idd handig om ratio (lijstje :list:) tegenover gevoel (vertrouwdheid/gezelligheid van je huidige stal) te zetten. Het maakt het misschien makkelijker om de knoop door te hakken, als blijkt dat de andere stal veel meer punten scoort dan je huidige (en dat vermoed ik wel als ik je verhaal zo lees).

En wees maar niet bang dat je overkomt als een stalker, stel dat jij ergens in pension staat en iemand komt jou vragen hoe het daar is, vind je dat toch ook niet gek?

Is een brommer/scooter geen optie? Dat scheelt in tijd en zweetdruppels ;) .

Ben benieuwd!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:17

Een snorfietsje is ook een idee voor jou misschien, kost niks en je hebt er ook geen speciaal rijbewijs voor nodig.
Ik ben benieuwd wat je gaat beslissen :D

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:28

Als je een B-rijbewijs hebt, mag je toch ook op een 50cc brommer/scooter en hoef je geen extra rijbewijs/scootercertificaat te halen, toch?

flamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:30

Ik zou ook voor stal twee gaan. je hebt er net wat meer mogelijkheden en voor je paardje is het misschien ook wel beter. ik ben benieuwd wat je gaat kiezen !

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:30

Is dat niet onlangs veranderd? Volgens mij was dat voorheen zo maar moet je nu alsnog een cursus volgen.. (Wat sowieso sterk aan te raden is :z )

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 15:33

Toch ben ik wel een beetje sceptisch over het oordeel van de pensionners van de nieuwe stal, die zullen niet zo snel zeggen wat minder goed is, denk ik.
Eigenlijk moet je een ex-pensionner spreken, die heeft vaak meer te vertellen, haha!

Voor een snordingetje (zonder helm)hoef je geen rijbewijs toch, alleen voor wat harder gaat.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:56

Magrathea schreef:
Is dat niet onlangs veranderd? Volgens mij was dat voorheen zo maar moet je nu alsnog een cursus volgen.. (Wat sowieso sterk aan te raden is :z )

Wilde het ff zeker weten, dus heb het even opgezocht, volgens de site van het CBR:
Beschik je al over een rijbewijs A of B? Dan heb je automatisch recht op een rijbewijs AM.
Per 19 januari 2013 gelden er nieuwe regels voor het rijbewijs behalve voor het rijbewijs AM. Voor het rijbewijs AM verandert er niets.
Rijbewijs AM geldt voor alle motorvoertuigen onder de 50cc: bromfiets, snorfiets en brommobiel

En een cursus, ach, "vroeger" stapte je toch ook zo op je Puch-Maxi (ja, ja, voel me nu echt een ouwe doos :D).
Als je met een autorijbewijs gewend ben aan verkeersdeelname, dan is zo'n 50cc niet echt heel spannend hoor.
In de rest van Europa mag je zelfs met een autorijbewijs zo op een 125cc stappen!