Foto's gevraagd omheining weilanden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphne__
Berichten: 12461
Geregistreerd: 12-12-06

Foto's gevraagd omheining weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 01:49

Hoihoi,

Wij moeten waarschijnlijk binnenkort een weiland opnieuw omheinen... Maar we weten nog niet waarmee :Y)

De omheining moet hoog genoeg zijn voor een paard van 1.64 en laag genoeg voor een pony van 94 en 105cm. De kleinsten zijn verschrikkelijk.. De ene loopt onder de draden door (Hoofd aan de grond en lopen maar) en de ander loopt gewoon heel langzaam door het draad tot het knapt :')

Wat we zoiezo niet willen;
Prikkeldraad
Van dat dikke ijzerdraad zegmaar
Groot schapengaas


Wie heeft er foto's van een goede omheining? :)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 02:01

Budget? Want hout of metalen buizen zullen de kleintjes wel tegen houden (breekt niet en geeft niet mee), maar dat is een behoorlijk kostbare oplossing.

Gebruik je schrikdraad dan moet het apparaat wat je er aan hangt goed klap hebben, dus kijk naar een koeienapparaat ipv paardenapparaat. Voor "koeienstroom" heeft shet hier nl ook respect.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 02:02

Wij hebben dit staan:
Afbeelding
Afbeelding

Maar daar zit wel een flink prijskaartje aan...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23439
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 07:49

Afbeelding

De omheinig van de weiland is 4 lagen: 1e laag ijzerdraad, 2e schriklint, 3e ijzerdraad en 4e schriklint (van beneden naar boven)
Ik wilde ook nooit aan ijzerdraad maar het geleid wel heel goed wat je bij een grotere oppervlakte wel nodig hebt.

Afscheiding tussen de kleine landjes is 2 lagen schrikint op hoogte van 2 en 3 voor de shets en voor mijn paard op 2 en 4.

Hier lopen shets van 88cm en 1m en een paard van 1.80

edit: er staat meer dan genoeg prik op dus ze komen echt niet in de buurt van het draad dus geen risico's met de benen in de draad etc.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Foto's gevraagd omheining weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:17

Aan de kant van de straat hebben we weidepalen met houten palen erop. Nu heb ik er ook 2 laten stroomdraad voor zitten, omdat ze nu toch planken aan het mollen waren
Afbeelding
Afbeelding

En de weilanden onderling zijn verdeeld met 2 tot 4 rijen stroomdraad. De laagste op 20 cm voor de shetten de hoogste op 1,40 voor mijn welsh.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 11:46

Schriklint van 4 cm breed.
Voor een paard van 1.64 m zou 1.25 m hoogte genoeg moeten zijn. Voor je shets zou ik het direct goed aanpakken met meerdere lagen lint op de goede hoogte (cq laagte :) )

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Foto's gevraagd omheining weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:01

Meen je dat? Mijn welsh van 1,36 is zelfs een paar keer over die 1,40 gegaan. Nu doet ze dat niet meer gelukkig.

amber_steph

Berichten: 2876
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: roosendaal en moerstraten

Re: Foto's gevraagd omheining weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:59

Ik heb een shet van 1.15, die ook graag naar een andere volle wei wilde.
Nu van stal gewisseld en doe het zelf stal.
Heb nu draden gespannen op 50 cm en 1m, en ipv paardenschrikapparaat, schapenschrikapparaat.
Daar staat veel meer op, en nu blijf hij er gewoon achter.

Anoniem

Re: Foto's gevraagd omheining weilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 14:05

Ik kijk ook ff mee want wij moeten binnenkort ook weiland bij ons nieuwe huis omheinen. Wij hebben een houten hekwerk in gedachten en dan waarschijnlijk met van dat kronkelende hout. Maar misschien komt hier nog wel iets heel moois voorbij :)

PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 17:14

Wij hebben zowel in de wei als in de bak/paddock houten palen met 2 bruine linten van 4cm. En daaronder nog een groen stroomdraadje voor mijn kleine pony. De draden in de bak staan uit mijn hoof op 140 en 80 cm.

Afbeelding
Afbeelding

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 18:48

IK heb mijn weide omheind met palen om de 4 meter.
Op 40 en 80 cm van de grond groen lint van 4 cm breed. Op 1.20 heb ik een gladdraad.
Op 80 en 1,20 staat stoom, op het onderste lint niet.
Heb nog nooit paarden gehad die uit wilde breken. Het gaat dan om een fries, shet van 1.05 en een c pony.
Om de weide op te delen in kleine stukken gebruik ik witte prikpaaltjes van 90 cm en span dan op 80 cm lint van 2 cm breed met stroom, nog nooit problemen gehad.
Wel heb ik een zwaar stroomapparaat ( volgens mij 3000 joules)

pmarena

Berichten: 48127
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:21

Daphne__ schreef:
De omheining moet hoog genoeg zijn voor een paard van 1.64 en laag genoeg voor een pony van 94 en 105cm. De kleinsten zijn verschrikkelijk.. De ene loopt onder de draden door (Hoofd aan de grond en lopen maar) en de ander loopt gewoon heel langzaam door het draad tot het knapt :')


Gewoon meerdere stroomdraden boven elkaar, de hoogste hoog genoeg om het paard binnen te houden, de laagste laag genoeg om de kleintjes binnen te houden, en genoeg draden er tussen zodat ze niet tussen de hoge en lage draad (of lint) door kruipen.

Palen niet te ver uit elkaar zetten en de draden goed strak spannen zodat er geen ruimte is om de draden op te tillen en er alsnog onderdoor te schieten.

En een flinke klap stroom er op zetten zodat ze daardoor ook al niet durven om tussen de draden door te kruipen omdat dat teveel tijd kost en dat nooit lukt zonder een paar doodklappen van de stroom te krijgen....dan kijken ze echt wel uit :j

Psydoxy

Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:51

Vorig jaar heb ik ook alles opgeknapt.
Ik heb gekozen voor 4 banden, want zit langs de rondweg, ze mogen er echt niet uit. Het bevalt prima, zou nooit anders meer willen!
Als 'binnenafscheiding' 2 banden.

Afbeelding