Ik word er gek van... mijn zadelkast

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Veulen84

Ik word er gek van... mijn zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 17:31

Hallo,
Ik stal mijn paard op een vrij grote pensionstal/manege. Ben er blij mee, en me paard heeft het er top. Leuke mensen en een fijne bak...
Maar mijn dagelijkse frustratie is mijn zadelkast. Die is klein en vrij onhandig geplaatst (voor mij). Ik zoek handige tips, artikelen en truukjes om me kastje zo te gebruiken dat ik niet dagelijks tijden kwijt ben aan het inrichten en uitrichten van me kastje...

De zadelkasten zitten naast elkaar en boven elkaar. Ze zijn ongeveer 1.20 hoog en 60 cm breed + diep. Ik heb er 1 op de bovenste rij.
Dus in het stuk van 1.20 tot 2.40. Ik ben zelf 1.62. Dus een deel van mijn zadelkast is buiten mijn bereik.

De zadelkast is ingericht met op 3/4 hoogte de zadelsteun. Tegen de achterwand in de nok hangt een hoofdstelhaak. Net als aan de linker zijkant. Op de deur zitten 2 hoofdstelhaken die halverwege hangen. Er zit een plankje in. Deze ligt ongeveer 30 cm van de onderkant af en beslaat ongeveer 40 cm diepte.

Ik rij 5 dagen in de week een uur. Ik longeer er 2 en ik doe 2 of 3 dagen in de week nog grondwerk of clickertraining met me paard.
Mijn cap/chaps/rijschoenen passen nu niet in het kastje.
Mijn paard krijgt ander voer dan op stal gevoerd word. Dit zet ik per dag klaar in bakjes. Omdat ik niet altijd met de auto ben (meestal maar 2x in de week), moet hier altijd een voorraadje van zijn in het kastje.
Het is niet mogelijk altijd je paard te poetsen voor het kastje. Dus me poetsspullen heb ik in een poetskist, anders krijg ik het niet mee.

Buiten deze dingen heb ik nog de volgende dingen in me kastje:
Zadel (hangt over de zadelsteun, deze duw ik omhoog aan de zweetbladen)
Hoofdstel (aan de deur)
Longeersingel (over de haak aan de linkerkant, hier pak ik een trap voor)
Longeertouw (prop ik ergens tussen)
Slof (idem)
4 beenbeschermers (set voor -achterbeen, deze slingeren overal en ik prop ze overal tussen)
Longeerzweep, targetstick, rijzweep (in een hoekje gepropt, schuin, vallen regelmatig om)
Voerbal (gooi ik meestal op het zadel)
kleine flesjes met shampoo, droogshampoo, glansspray, hoefolie en zadelzeep (zijn kwartliters, nemen niet zo veel ruimte in, ze passen onder het plankje)
Halster met 2 touwen
Doos met snoepjes
Nog wat kleine rommeltjes (clicker enzo bv)
Als ik aan het rijden ben staat er meestal een handtas en flesje drinken in.

Ik mag op stal 1 zweetdeken en 1 dekje hangen. Verder niks anders buiten de kastjes. Ik zou graag me cap/schoenen/chaps en 1 extra dekje ook nog kwijt kunnen in me kastje. Maar ik acht die kans klein.

Er zijn vast meer mensen met zoveel troep als ik en geen groot kastje. Wie kent de tips.

Adventkalenders, snoepgoed en andere leuke cadeau's

genja

Re: Ik word er gek van... mijn zadelkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:33

Eerste idee kan je niet ruilen van zadelkast met iemand die wat langer is en beneden een zadelkast heeft?
Kan je tenminste bij alle plekjes

Groetjes genja

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:35

waarom eigen voer? Dat scheelt een berg spullen.
Daarnaast zou ik gezien je lengte vragen om een kast op de onderste rij, dan heb je er ook wat aan.

Ik heb van die booschappenkratjes, kan veel zooi in en je kan ze stapelen.

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:35

Reiskoffertje op wielen en daar alle kleine prul in: snoepjes, borstels, longeertouw, cap,... en af en aan slepen? :)

Aloë vera, een heilzaam plantje voor mens en dier

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:38

Heb je een foto van je kastje? Dan kunnen wij ons wat makkelijker inleven en je misschien wat beter helpen :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:39

Kijk vooral kritisch naar je spullen, heb je ze echt allemaal nodig?

Spullen die je niet of nooit gebruikt kan je wegdoen

Vooral geen leuke hebbedingen die toch in de weg staan en eigenlijk nutteloos is.

schoenen voor op stal etc, die draag je toch om, dus hoef je niet in de kast te doen.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:41

Kun je ergens nog wat haakjes kwijt (indraaien) waaraan je spulletjes in zakken kunt hangen. Al naar gelang de lengte van het touw waarmee je deze zakken sluit kun je ze hoger en lager hangen zodat je zeg maar een "flat" van zakken krijgt :')
Door je spulletjes in verschillende kleur zakken te doen weet je goed waar wat in zit.
Je zou je schoenen in een netje kunnen doen zodat er nog wat lucht bij kan komen.

Er zijn b.v. bij de Blokker hangmandjes die je onder een plank kunt hangen zodat daar ook van alles in kan.
Misschien kun je een lege doos op zijn zijkant op de bodem zetten, daar kan dat wat in en op liggen. Door spulletjes bijelkaar weer in een bakje te doen hoef je alleen maar een bakje uit je kastje te halen en niet alle spullen 1 voor 1.

Zwepen enz. zou ik hangend ergens aan wegbergen. Of zet een afgeknipte frisdrankfles oid op de grond en laat ze daar in staan. Blijven ze tenminste overeind.

http://www.bokt.nl/markt/ad/32393/bijzondere-oornetjes
"Moed betekent niet de afwezigheid van angst. Moed betekent angst voelen en toch je hart volgen!" Verberg nooit je angst in stilte !

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:48

ik heb ook een vrij klein kastje voor 2 paarden maat ik heb toch onwijs veel kwijt der in..
denk nog kleiner kastje dan jou..;) kunnen 2 zadels Boven elkaar;)
en op de bovenste plank Liggen 2 paar hanschoenen.. Bak snoepjes. Proevenboekje, 2 paar peessetjes,
Siroop en wat lekkers te eten.. en me cap dan en schampoo... En dan me 2 zadels en dan heb 4 haakjes hangen de 4 halster met Touwen en Helstiek.. en longeerlijn en heb dan ook 4 hoofdstellen en die heb ik ook op gehangen.. en dan over de Zadels liggen 2 dekjes per Zadel.. en heb dan een Poetst tasje gekocht neemt niet zoveel ruimte in heb ik gewoon een Voer emmer die je in de winter heb heb ik nog Bandasjes en al die andere dingen die je niet vaak gebruik en in gegooit daarnaast me leren laarzen en stal schoenen en nog extra cap voor me vriendin als die komt. en heb Nog Ruimte over terwijl er echt Zoveeel Troep in leg....

[RIJ-ITP] Sneeuwpret
Sinds 27-11-2011 trotse eigenaar van een Andalusiër PRE Pablo
Sins 30-11-2013 troste eigenaar van Winny *winnetou*
Bietjuhh : Is there a road I could follow, to bring you back home?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-12 17:50

Kastje op de onderste rij krijg ik niet. Die allemaal vol (en niemand die wil ruilen). De meeste van die zijn ook kinderen.

Eigen voer is omdat dat beter is voor me paard. Weglaten is geen optie.
Ik zal morgen even een foto maken.

Jibberjabber: Hoe bedoel je afhankelijk van de lengte van het touw. Bedoel je meerdere touwen aan 1 haakje?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 17:55

Een klein krukje ergens op stal pakken als je in je kast moet?

Midwinter Marathon 25 km // Salland Trail 25 km // Halve Marathon van Sint Anthonis // Cauberg Trail 9 km // Kasteelloop De Halve van De Haar // Marathon Düsseldorf // Brabantse Kluis Trail 10 km // Gemert City Run 5 km + 10 km // La Chouffe Trail Night 9 km // La Chouffe Trail 20 km // Marathon Berlijn

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 18:26

Extra haken en daar aan de zijkant je longeer singel hangen met je longe eronder.
Ik weet niet of het een kast van metaal is?
Anders moet je even op deze site kijken: http://www.supermagnete.nl/magnets.php?group=hooks
Deze site heeft magneet haken, ik heb die van 20 kilo.
Erg makkelijk omdat je ze kan schuiven als je wil:)

Wat ik zelf heb ik me kast is zo plastic laden kastje van Xenos.

Kan je bijv dekjes op je kast neerleggen?

van Bronckhorst Arabians : http://vanbronckhorstarabians.weebly.com/
Ter Dekking: AF Montoyo prachtige Arabische GGK Hengst met krachtige ruime bewegingen
van Bronckhorst Arabians bemiddeld in het in en verkopen van Arabische volbloeden.
Ook het trainen voor zowel show als onder het zadel behoort tot de mogelijkheden

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:01

Veulen84 schreef:
Kastje op de onderste rij krijg ik niet. Die allemaal vol (en niemand die wil ruilen). De meeste van die zijn ook kinderen.

Eigen voer is omdat dat beter is voor me paard. Weglaten is geen optie.
Ik zal morgen even een foto maken.

Jibberjabber: Hoe bedoel je afhankelijk van de lengte van het touw. Bedoel je meerdere touwen aan 1 haakje?

Ja, inderdaad dat bedoelde ik of meerder haakjes onder elkaar zodat het niet te zwaar wordt aan 1 haakje.

http://www.bokt.nl/markt/ad/32393/bijzondere-oornetjes
"Moed betekent niet de afwezigheid van angst. Moed betekent angst voelen en toch je hart volgen!" Verberg nooit je angst in stilte !

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 19:51

Heeft de stalhouder geen kruk(jes) ter beschikking voor mensen met de bovenste rij kasten? Heb het vermoeden dat een groot deel van het probleem zit in het er niet bij kunnen en veel minder in het niet genoeg ruimte hebben.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:30

Ja, dat dacht ik ook meteen, een paar van die stevige houten ikea-krukjes en dan heb je het al veel makkelijker!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:33

Ik heb een vrij hoge kast en kan ook niet bij de bovenste planken. Ik heb nu dus een klein plastic krukje onder mijn zadeldrager staan, zodat ik die gelijk voor mijn kast kan zetten en overal bij kan. Misschien is dit ook handig voor jou, kan je in ieder geval overal weer bij.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:25

Mag je je voer ook niet in een voerton ergens bij de box neerzetten?
Voer in je kast moeten bewaren is toch eigenlijk geen doen... Ik heb alleen al 3 soorten voer (bij ons zit alleen hooi bij de prijs in, dus alle aanvullende voeders moet je zelf kopen en bewaren), dus ook 3 tonnen staan.

Verder zijn er al veel tips gegeven. Kratjes of bakken van de ikea zijn ook handig om dingen in op te bergen.

Ik heb in mijn eigen kast een ladekastje van de blokker gezet, want ik had een vrij groot gat zonder planken, waar alle zooi in neegestort werd en als je dan iets nodig had, je ook alles uit de kast moest halen.
Sinds ik dat ladekastje erin heb staan, is dat veel gemakkelijker geworden, maar ik weet niet of daar ruimte voor is in jouw kast. Ikea heeft wel kleine ladekastjes ook.

/3 Jip en Elmo mijn hemel op aarde, Duvel en Estor mijn stars in heaven /3
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 14:59

Ik begrijp uit je verhaal dat je bij het bovenste deel van je kast niet bij kunt? Ik zag laatst een inklapbaar plastic krukje, kun je zó tegen de zijwand van je kast wegschuiven en eruit halen en openklappen als je 'm nodig hebt. Zoiets als deze:
http://www.ej.nl/products/10000119/7200 ... JE+STEP-UP
Dan zou je in elk geval al minder hoeven hannesen, en geen risico dat je krukje gejat wordt omdat hij niet in je kast past.

Voor de rest werk ik met mandjes of de opstapelbare voorraaddozen van de Action (kleintjes voor al het kleine grut in de kast zoals peesbeschermers, medicijnen en handschoenen. Heb zelf dan nog van die grote dozen voor dekjes/dekens), scheelt ook een boel ruimte!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:24

En je voer thuis neerzetten en daar vooraf die bakjes vullen en die dan meenemen naar stal?

Kickin' my can all over the place
Weet je wat mijn paard kan? Hij kan pannenkoeken maken zonder beslag :j
Vivo por vos <3 Pony <3

https://books.google.nl/books?id=N6dHAw ... er&f=false

senna1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 13:42

Bij mijn eigen kast heb ik een doosje voor de kleine dingetjes, heb je dat ook al?
Vroeger lag het overal namelijk bij mij :=

MIJN PONY ♥

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:16

Een foto zou wel handig zijn?

Ik herken je ergernis hoor, terwijl ik echt een groot kastje heb :D. Ik heb zelf een vouwkratje waar ik al mijn losse spullen in doe. Kan je geen touwtje bevestigen aan het deurtje? Daar heb ik mijn beenbeschermers hangen, (ook handig als ze nat zijn).

Of misschien zoiets? Afbeelding Dan kan je misschien wat meer ophangen aan het deurtje.

27-10-2011 * Een droom die in vervulling gaat... Casjino van Knedo <3

30-11-2013 * Onze zoon Joah is geboren! <3

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:20

Het eerste waar ik aan dacht, was een poetskist waar je ook op kunt staan (ik meen echt dat die bestaan!). Hoef je geen extra krukje in je kastje te zetten, maar kan je wel overal bij.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:22

tante_trien schreef:
Het eerste waar ik aan dacht, was een poetskist waar je ook op kunt staan (ik meen echt dat die bestaan!). Hoef je geen extra krukje in je kastje te zetten, maar kan je wel overal bij.

Afbeelding. Deze! Tot 150kg :D

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 16:32

Had al verwacht dat iemand me zou aanvullen :D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-12 19:53

Die zijn best tof... Zal eens kijken hoe groot die zijn.

Marloes: Waar komen die haken vandaan?

Ben van de week tot 2x vergeten het fototoestel mee te nemen naar stal. Ga morgenochtend vroeg nog ene poging doen.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 11:42

Volgens mij zijn die wel te verkrijgen bij doe het zelf zaken. Foto was even als voorbeeld, dit is namelijk voor sieraden. Maar ik weet wel dat ze ook in een wat stevigere variant bestaan.