Wat te doen met dit paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:05

ariebren, fijn dat jij vind dat je baggervette koudbloedjes maar gewoon in het gras moet mieteren onder het mom "leuke voorraad om de winter te overleven" maar een groot deel van die koudbloedtiepjes kun je dan net zo goed gelijk naar Nijkerk brengen en af laten schieten ...
dat is voor heel veel van die paarden gewoonweg funest ,
ja kort stressgras is slecht, maar onbeperkt de volle weide op is een ander uiterste
en buiten hoefbevangenheid om...150 kg vet op een fjord is goed voor het beest :roll:

je hebt op zich regelmatig goede bijdrages, maar vaker stoor ik me mateloos aan je reacties die vaak bot , ondoordacht en in dit geval ook nog eens totaal niet kloppen en in dit geval zelfs gevaarlijk kunnen zijn voor de gezondheid van de fjord


TS, als je de dierne niet wil scheiden met een hogere heining (en dan ook direct een flink stuk hoger) waardoor je de kwpn meer kan laten eten en de Fjord bijvoorbeeld strookjes bij kan geven , kom je toch al gauw op een graasmasker uit, alleen dan nog zoeken welke geschikt is voor jouw paard.

of allebij hetzelfde weiderantsoen en de kwpn bijvoeren apart van de fjord (kracht/ruwvoercombi) terwijl de fjord op dat moment toegang heeft tot zeer arm hooi , maar je komt toch uit op een gedeelte gescheiden voeren denk ik
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 21-08-12 21:10, in het totaal 3 keer bewerkt

Hananas
Berichten: 1674
Geregistreerd: 25-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:05

Ariebren schreef:
Misschien de osteophaat erbij halen ??
Zadelpasser ??
Of leverbot besmetting ??
Insuline reasistentie ??

Mensen, jullie halen zoveel problemen naar voren, en al die problemen bestaan niet.

Een paard wat dicht bij de natuur staat zorgt ervoor dat hij zijn winter voorraad binnen heeft.
Alleen, wat doen wij, de merrie mag niet gedekt worden.
De hengst wordt geruind.
Die dieren leven niet natuurlijk meer en dan gaan we graasmaskers omdoen.

Misschien de oplossing voor al die obesitas mensen ??
Naai de mond dicht kunnen ze niet meer eten.

Maar ik sta erom bekend dat ik wat korter door de bocht ga. :7

En waarom wordt een paard hoefbevangen ??
Zet hem op een klein weitje met heel kort gras, dat is vragen om problemen.

Zet zo'n paard op een grote natuur wei, hij gaat lopen en zoeken naar lekker gras en aanverwante planten.


ervaring met hoefbevangen paarden ? Zet je je pony op een klein weitje met kort gras, elke dag, denk maar niet dat ze nog veel gras binnenkrijgt. Als je daarbij dan a volonté (ouder) hooi geeft, krijgt je pony nauwelijks gras binnen. Fructaan zit ook met dit weer in lang gras. Het is zonnig en droog (hier toch).
Paarden leven al lang niet meer in de natuur en dan moet er door de mens eenmaal ingegrepen worden voor het de spuigaten uitloopt. Niet iedereen heeft nu eenmaal beschikking over 25 hectare grond waar gras en kruiden met lage voedingswaarde groeien, en waar de paarden veel moeten rondlopen om voldoende binnen te krijgen.
maar goed dit is offtopic

TS, graasmasker of verhoging van de palen. Of leg ze aan de ketting ;)

RenWaBl

Berichten: 2174
Geregistreerd: 26-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 21:07

@ariebren: Maar het probleem wat dunnere en groene mest heeft niks te maken met het springen over de draad. :)

@Sjolvir & Sonja_vR: bedankt!

Randa

Berichten: 7
Geregistreerd: 11-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 21:17

T meest diervriendelijke ( ook al zijn er mensen die het niet met me eens zijn...) is lekker bij elkaar laten lopen en fjord een graasmasker omdoen.. Mijn Fries was ook veel te dik, maar uit de groep halen vond ik geen optie. Nu loopt ze relaxed, met masker, in de groep en vanaf dag 1 vond ze het geen probleem en ging er direct prima mee grazen. Ze kreeg wel een soort van schuurplekje op haar onderkaak en dat is nu eeltig geworden. Maar ze vind het geen enkel probleem om het masker weer om te krijgen. Ik moest zelf wel even over een drempel omdat het " onnatuurlijk" is, maar ik heb er nu beslist geen spijt van! Het is het proberen waard toch? Vooral als je eentje kan lenen die goed
past.

RenWaBl

Berichten: 2174
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 21:25

Zoals al in het topic staat heb ik er al 1 gekocht, maar ze snapte er nog niet veel van. :) Maar ik ga hem nu een paar dagen om laten en kijken of ze het dan snapt.

Vankje
Berichten: 1682
Geregistreerd: 30-12-07

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:11

Dat begrijpen ze snel genoeg :j Bij mijn merrie duurde het een dag of twee en daarna ging ze ermee om alsof ze niet anders gewend was.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:30

Wel even opletten of ze wel eet, de darmen moeten niet te lang stil liggen.

@ Ariebren: Hoefbevangenheid was zelfs in de oudheid al bekend. Het verschil met nu is dat het toen einde verhaal was voor het paard en nu kan je veel doen om je paard ermee te laten leven of het te voorkomen. Dus zomaar je paard in een grote natuurwei gooien voorkomt geen hoefbevangenheid. En in Nederland bestaan die weides onvoldoende, de meeste moeten het toch doen met een weiland met sappig (koeien)gras.

RenWaBl

Berichten: 2174
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 22:31

Komt goed, ze heeft m vanacht ook niet om. :)

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:58

ariebren, ik had van de week mijn paardje een half uurtje aan de hand van lang/sappig gras laten eten, en ja hoor de volgende dag lag er zeer dunne mest in het land (haal het elke dag uit de wei).
gras wat al afgegeten is geweest of gemaaid is geweest heeft niet de kans gehad om zaad te vormen en is daardoor dus ook niet stengelig oid, dit is gewoon weer lekker vet en sappig gras en kunnen paarden wel degelijk van aan de dunne raken.
renwabi, ik hoop dat je paardje snel aan de masker went en dat ze dus weer lekker bij elkaar kunnen.

RenWaBl

Berichten: 2174
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-12 23:07

Bedankt! :D
Ze staan sowieso al 's nachts bij elkaar en vaak overdag ook. Het ging me vooral om de momenten van voeren. :) Maar met de graasmasker moet dat opgelost worden!

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 07:48

RenWaBl schreef:
Gypsylady schreef:
Als de graasmasker niet helpt kun je dit nog proberen
[ Afbeelding ]
Fjord op een lang smal stuk kwpner op een breder stuk maar wel tegelijk op strook beweiden
Zo zijn ze alleen maar door een draadje gescheiden en kunnen ze nog wel contakt met elkaar maken
Op deze manier weid een kennis van mij zijn shet en belg die ook steeds bij elkaar wilde zijn
Dat gaat nu ook prima


@Shamalarabs: bedoel je dan zoiets? Maar bij jouw uitleg heeft de KWPNer de hele dag door hoog gras? Dit heb ik liever niet, omdat ze nu al wat groene en dunnere ontlasting heeft...
En het korte gras moet trouwens ook eerst kort worden, hoe doe je dat? :P


grasmest kan geen kwaad hoor :n
qua hoefbevangenheid, ik heb er 1 die daar gevoelig voor is, zolang zij iedere dag buiten komt op gras, lang of kort, jong of oud, is er niets aan de hand, alleen zodra ik haar ga beperken of na een tijdje nauwelijks gras ineens op heel jong gras zet, dán heeft ze er last van. Naar mijn mening is er nog lang niet genoeg onderzoek naar gedaan :n want met gewenning gaat het hier gewoon goed.
kort gras krijg je door te maaien (maaisel kun je laten drogen, heb je gelijk hooi om bij te voeren) of door te laten begrazen. de kwpner kun je gewoon na een paar uurtjes ook terug op het kortere deel zetten.

Gras bestaat voor 90% uit water, dat water nemen paarden niet allemaal op in de darmen (ze zouden veranderen in wandelende waterballonnen dan :') ) daardoor komt een groot deel van het water gewoon met de mest er weer uit. Dát is de groene dunne drap, grasmest. Het kan dus geen kwaad. Als het gras wat droger en ouder wordt, zit er minder water in en wordt de mest ook weer dikker. Met warme temperaturen, als ze meer vocht verbruiken, wordt de grasmest vaak ook iets minder dun omdat ze dan iets meer vocht opnemen uit het gras.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:16

Randa schreef:
T meest diervriendelijke ( ook al zijn er mensen die het niet met me eens zijn...) is lekker bij elkaar laten lopen en fjord een graasmasker omdoen.. Mijn Fries was ook veel te dik, maar uit de groep halen vond ik geen optie. Nu loopt ze relaxed, met masker, in de groep en vanaf dag 1 vond ze het geen probleem en ging er direct prima mee grazen. Ze kreeg wel een soort van schuurplekje op haar onderkaak en dat is nu eeltig geworden. Maar ze vind het geen enkel probleem om het masker weer om te krijgen. Ik moest zelf wel even over een drempel omdat het " onnatuurlijk" is, maar ik heb er nu beslist geen spijt van! Het is het proberen waard toch? Vooral als je eentje kan lenen die goed
past.


Ik ben het WEL helemaal met je eens! Ik begrijp niet dat hier nog geadviseerd wordt over hogere omheiningen terwijl de KWPN toch heel duidelijk aangeeft dat ze ERG graag samen staat. Ik denk dat ik ook over een drempeltje zou moeten mbt graasmasker, maar als het helpt en je paard er gelukkig mee kan zijn samen met de Fjord :) Ik hoop dat ze er snel aan went en anders zou ik ze toch samen op schraal land zetten en de KWPN apart bijvoeren.

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:54

Ik heb een shet (= baggervet van lucht) en een kwpner die best een hopo nodig heeft, en die lopen wel bij elkaar. Ik heb mij daar wel op verkeken, want hun behoeftes liggen ZO VER uit elkaar. Maar heb ze gewoon bij elkaar lopen, de kleine met een graaskorf, momenteel in een groter landje zonder strook begrazing, en mijn grote krijgt bijgevoerd. Nu heb ik wel het gleuk dat die grote heel dominant is en niemand bij haar hooi dult, dus die kleine krijgt niets van het hooi. Soms probeerd ze wat mee te jatten, maar met een graasmasker gaat dat niet zo snel en krijgt ze net een sprietje voordat de grote haar weer bij het hooi weg jaagd. Ideaal> Wat je kan overwegen is ze elke dag even een tijdje apart te houden om bij te voeren, als jij aanwezig bent op stal, mits je daar de tijd voor hebt.

RenWaBl

Berichten: 2174
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 12:58

@Shamalarabs: Maar hebben de darmen daar dan geen last van?? Want af en toe komt er zoveel vloeistof mee met de ontlasting, dat mij dat erg pijnlijk lijkt.

De Fjord begint volgens mij te wennen aan het graasmasker, toen ik net thuis kwam van het werk stond ze de hele tijd met haar hoofd aan de grond. :)

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:09

Fijn dat ze lijkt te wennen aan het masker!

RenWaBl

Berichten: 2174
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-12 22:07

Ik heb ook de Greenguard gekocht (de aanbieding voor een week op proef en dan beslissen) en deze gisteravond binnengekregen. alleen helaas heeft ze na 1 dag ermee rond lopen al haar hele kin / onderlip mee kapot. :( Dus deze gaat terug en dan moet ze het maar voortaan doen met het graasmasker van de Boerenbond, deze snapte ze de laatste dagen ook, dus dat komt goed.

chocogirl

Berichten: 216
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Kaatsheuvel

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:19

Aan de onderkant een stuk schapenvacht vastmaken met flosdraad. Hierdoor wordt de kin en lip beschermd.

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 22:25

Ik heb nog één opmerking omdat mijn vorige post zo aangevallen wordt.

Wie heeft er nu een echt hoefbevangen paard ??

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 09:43

Wat wil je met die vraag zeggen? En wat versta jij onder een echt bevangen paard?

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:22

RenWaBl schreef:
@Shamalarabs: Maar hebben de darmen daar dan geen last van?? Want af en toe komt er zoveel vloeistof mee met de ontlasting, dat mij dat erg pijnlijk lijkt.

De Fjord begint volgens mij te wennen aan het graasmasker, toen ik net thuis kwam van het werk stond ze de hele tijd met haar hoofd aan de grond. :)


nee daar hebben ze geen last van. het is organisch en het is anders dan dunne mest door bacterie of ontsteking of andere oorzaken. het is niet medisch, het is een teveel aan vocht.

RenWaBl

Berichten: 2174
Geregistreerd: 26-04-06

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-12 10:23

Oh zo, bedankt. :) Nu je het zegt klinkt het ook logisch!

peach2001

Berichten: 4254
Geregistreerd: 02-08-03
Woonplaats: Almelo

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 10:39

Als je het jezelf iets makkelijker wilt maken... je fjord staat nu 's nachts ook op het lange gras, das toch zo'n 12 uur per dag in principe. de andere 12 uur zou dus eigenlijk niet uit moeten maken. Ze eten niet al het lange gras in 1x op, ze zoeken juist ertussen naar het jongere gras. zolang dat groeit zullen ze dat blijven doen en pas als het gras niet meer groeit dan beginnen ze weer aan het lange gras wat nog over is. Dat is meestal aardig voldoende om ze aan het eten te houden door de wintermaanden heen en tegen de tijd dat het op is, begint het gras weer te groeien. Ze worden natuurlijk wel vet van het gras, maar nu de winter er alweer aankomt (het is bijna september ;) ) zou dat vet juist ervoor kunnen zorgen dat ze van de winter warmer blijven en als ze dan afvallen doordat er minder voedsel voor handen is, dan vallen ze niet in 1x een hele stap terug, je ziet het dan bijtijds en kunt bijtijds bijvoeren. Als ze net mooi op gewicht zijn en dan iets terugvallen, dat voer je er in de wintermaanden niet meer aan, je kunt ze in de winter op gewicht houden maar aan laten komen is zoveel lastiger... Door constante beweiding wordt het gras ook niet weer heel hevig lang in de volgende zomer waardoor ze niet heel overdreven dik worden.
Nou ja, misschien iets om over te denken ;)

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 20:43

Ariebren schreef:
Ik heb nog één opmerking omdat mijn vorige post zo aangevallen wordt.

Wie heeft er nu een echt hoefbevangen paard ??

die van mij is tot 2 keer aan toe hoefbevangen geweest, ik stond toen op een stal met veel en rijk gras, de eerste keer was een kombi van al wat te dik zijn en een te plotstlinge overgang van stal naar weideseisoen, en de tweede keer was een kombi van nog steeds te dik wezen en een erg stresmoment aan het einde van het weideseisoen.
HB is vastgesteld door foto's.
maar hoezo?

Ariebren
Berichten: 8493
Geregistreerd: 06-01-06
Woonplaats: Goudswaard

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:41

Het enige wat ik weet van hoefbevangenheid is.
Is een paard echt hoefbevangen, dan kan je weing meer doen.

barbar

Berichten: 4889
Geregistreerd: 26-06-06
Woonplaats: nieuw-vennep

Re: Wat te doen met dit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-12 21:51

dat was vroeger zo ja, maar tegenwoordig weten we er veel meer van en word er een kombi van medicijnen gegeven om de acute vorm van de HB te doorstaan.
daarna is het een kwesti van zorgen dat je paard zeer slank blijft en weinig tot geen suiker meer tot zijn beschikking krijgt.
als je er snel bij bent kan ee gekanteld hoefbeen zelfs weer wat terug in zijn goede stand komen te staan, wat bij die van mij waarschijnlijk het geval is, op de foto's was duidelijk te zien dat bijde hoefbeentjes gekanteld waren waarbij lings erger dan rechts en hij had ook een erg verbreede witte lijn, maar de witte lijn is miss nog maar iets breeder dan normaal zou zijn.