2 paarden: 1 KWPN, voor de sport, mag dus best wat eten.
1 Fjord, voor de recreatie, te dik, zij mag dus niet zo veel eten.
Nou is dus het probleem dat de KWPNer telkens over de omheining heen springt... Nee niet naar het lekkere gras, ook (bijna) nooit het weiland uit, maar juist naar de Fjord toe. Omdat ze moeilijk alleen kan zijn...
Maar bij elkaar zetten is ook geen optie, omdat de KWPNer best wat mag eten en de Fjord dus niet.
Even wat ik al geprobeerd heb:
Eerst deed ik aan strookbegrazing, telkens een stukje gras bij. Maar omdat de Fjord sneller dik wordt, had ik het zo geregeld dat zij minder gras bij kreeg dan mijn paard. Door middel van het onderstaande figuur, het paard in het kleine stuk en de Fjord in het grote stuk. Het paard kon ik dus meer gras bijgeven door de paaltjes te verzetten en de Fjord minder.

Maar elke x als ik thuis kwam van mijn werk, was de KWPNer uit dat kleine stuk gesprongen, wss omdat ze alleen was. Dus ik dacht slim te zijn en draai de rollen om. De Fjord in het kleine stuk en de KWPNer in het grote stuk.
Toch werkte dit ook niet, want omdat de KWPNer meer gras bij kreeg dan de Fjord, was de draad 'op'. Toen een paar x geprobeerd om de draad aan de zijkant los te maken en aan de andere kant vast te maken. Zie afbeelding, alleen is dit te veel werk om 's ochtends te doen. En eigenlijk is het ook niet aardig om de Fjord de hele dag in zo'n klein stuk te laten staan. ('s nachts staan ze weer samen in het grote stuk.)

Dus toen moest er wéér een nieuwe oplossing komen. Toen heb ik bedacht om een stuk af te zetten aan de andere kant van de wei, waar de Fjord in zou komen te staan. De KWPN kon dan naar alle lust het gras opeten wat ik had bijgegeven, zie afbeelding.

Helaas werkt dit ook niet. Omdat de KWPNer dan verder weg moet van de Fjord, eet ze het gras wat ik bij geef niet zo goed op. En telkens als er wat gebeurde, sprong ze over de draad in de wei van de Fjord. En denk niet dat er dan wat bijzonders gebeurde, 2 x omdat er een shet over de dijk liep (aan de linkerkant van de wei zoals in de afbeelding) en 1 x omdat de schapen van de buren los waren.
Tijd voor een nieuwe oplossing dus. Nu heb ik het zo staan zoals de afbeelding hieronder, met een handvat aan de draad tussen het korte en het lange gras. Ik sta nu 's ochtends een half uur eerder op om de KWPNer gelijk in het hoge gras te zetten en ze na een uur er weer uit te halen.

Maar mijn paard zou mijn paard natuurlijk niet zijn als ze er niet weer overheen sprong. Deze avond is het de 3e x dat ik haar zo neerzet en toen ik na een tijdje haar er weer uit wilde halen, stonden ze samen vrolijk bij de opening te wachten tot ik ze brokjes zou gaan geven.

Ik weet nu echt niet meer wat ik moet doen om de KWPNer genoeg gras te laten eten en ervoor te zorgen dat ze niet meer over de draad springt. Ze staat nu ook stil omdat ze onregelmatig loopt (te kort gekapt), dus is het nu al helemaal niet goed dat ze gaat lopen springen.
Verhogen wil ik overigens niet. Ze weet nu dat ze er over kan, als het hoger wordt blijft ze dit doen. En dan is de kans op ongelukken alleen maar groter...
Ik hoop dat iemand voor mij dé oplossing heeft.