Weiland ombouwen tot paddock paradijs, ideeen gevraagt

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Weiland ombouwen tot paddock paradijs, ideeen gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-12 14:48

Ik zit me een beetje in te lezen over paddock paradijzen, en nu leek het mij leuk en goed voor mijn paarden om ook zoiets aan te leggen.

Mijn paarden zijn:

Een shetlander die aanleg heeft om dik te worden (en momenteel ook gevaarlijk dik is).
2 friesen waarvan 1 artrose heeft en hierdoor niet meer gereden wordt (hooguit nog stappen met beginners)
1 bont rijpaardje welke een stevige luchtzuiger is (pas sinds kort bij ons, voorheen was hij manegepaardje)

Mijn wensen voor in de PP zijn een waterpoel en een heuvel.

De bak die er in ligt is 20x40, de paarden hebben geen mogelijkheid tot schuilstal gezien de stallen in de grote stal liggen. Wel kunnen ze beschutting zoeken bij de bomen, en in de winter of bij slecht weer gaan ze (snachts) op stal. Dit omdat ze dan aangeven naar binnen te willen (gaan voor het hek staan wachten/ hinniken).
Omdat de wei zo groot is worden ze niet bijgevoerd, alleen in de winter indien noodzakelijk. Op stal krijgen ze natuurlijk wel gewoon hooi.

De eerste plattegrond is van ons stuk land (ca 1 hectare), met de omheining in het blauw zoals deze nu is. Zoal te zien is er een stuk omheining verplaatst, weggehaald en een stuk (vanaf einde bak tot water) bij geplaatst waardoor de weide nu te verdelen is in 3 grote stukken, en een klein stukje voor de bak.. Sowieso langs de waterkant moet een strook vrij blijven voor de gemeente (als ze de oevers willen maaien), vandaar dat hier ook de hekken zitten. De hekken kunnen natuurlijk wel weggehaald worden of blijven zitten om de stukken af te sluiten indien nodig.

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-XQQVIHYI.jpg

In de 2e plattegrond heb ik een simpele opzet gemaakt van een PP, waarbij ik de waterpoel op de laagst gelegen plek in de wei heb geplaatst. Deze kan natuurlijk ook op elke andere plek geplaatst worden. Even als de heuvel, geen idee wat daar de beste plek voor is?

Afbeelding
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-CMFOHE83.jpg

Wij hebben 2 zelfdrinkers welke langs de waterkant staan. Deze kunnen overal langs de waterkant geplaatst worden. Het hooi zal zo dicht mogelijk bij de stal gevoerd worden. Wij doen niet aan de wei uitmesten, 1 keer in de zoveel tijd dan rijden we er met de sleep overheen. Opgeklapt is deze zo breed als de trekker, uitgeklapt komt er zo'n 1,5 a 2 meter aan weerszijden bij gok ik zo..

Opzoek naar een Allround fotograaf die door heel Nederland reist? Bekijk mijn online portfolio op http://www.shannajongkind.nl of op mijn facebookpagina of op mijn Instagram!
Of ben je op zoek naar die speciale unieke manier om jezelf en/of anderen vast te leggen? Kijk dan op de facebookpagina of op mijn instagram van Silhouettefotografie.nl!

tamary

Re: Weiland ombouwen tot paddock paradijs, ideeen gevraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 17:26

Als er met de gemeente goed af te spreken is op welke dag ze komen maaien zou ik het maaipad gewoon onderdeel van je track maken, dag voor maaien draden weg (dus wel voornamelijk prikpaaltjes gebruiken) en dag erna kan alles weer in orde zijn voor de paarden. Dat scheelt een groot stuk gras, de gemeente is sneller klaar en gooit de rommel ook niet meteen op het land.

Ik zou trouwens juist wel kijken naar een mogelijkheid voor een schuilstal/beschutting waardoor ze gewoon buiten kunnen blijven. Naar binnen willen heeft meer met het verwachtte lekkers te maken dan met het weer.

Je kan weidepalen die er regelmatig uit moeten in een pvc buis plaatsen, dan blijft het gat goed en ze kunnen er makkelijk uit. Moet dat, dan doe je er even een deksel op (grijs of oranje zijn die), en kan de trekker er makkelijk door.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
β€œTechnological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Shanna
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-12 18:43

Het maaipad mag inderdaad gewoon gebruikt worden hoor, hoeft niks met prikpaaltjes, als het maar vrij is (zoals op mijn tekening).
Schuilstal gaan we echt niet maken, we hebben hartstikke mooie boxen binnen.

Opzoek naar een Allround fotograaf die door heel Nederland reist? Bekijk mijn online portfolio op http://www.shannajongkind.nl of op mijn facebookpagina of op mijn Instagram!
Of ben je op zoek naar die speciale unieke manier om jezelf en/of anderen vast te leggen? Kijk dan op de facebookpagina of op mijn instagram van Silhouettefotografie.nl!

Focussed
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:11

Als het mag van de gemeente en je hebt het budget ervoor zou ik zeer zeker wel eens nadenken over een schuilstal!

Een schuilstal hoeft niet perse een vervanging te zijn voor je boxen binnen (evenals de boxen binnen geen vervanging zijn voor een schuilstal). Voor de paarden is het juist ontzettend fijn om zelf te kunnen kiezen waar ze willen staan zonder dat jij je daar druk over hoeft te maken. (Die van mij staat er met grote regelmaat in, bij teveel zon, teveel vliegen of teveel regen). Het geeft je als eigenaar ook een stuk meer vrijheid (bij mij iig, omdat ik normaal altijd naar stal moest racen als het slecht weer werd omdat die van mij dan doet alsof ze van suiker is en nog net niet door de omheining naar binnen gaat).

Je kan ze dan met de echt slechtste dagen alsnog gewoon echt binnen halen (hier gaan ze swinters snachts ook de boxen binnen in).

Verder vind ik het een heel gaaf idee! Wellicht nog een idee (misschien wel te kostbaar of veel moeite maar ik opper het toch haha). De binnenste blauwe lijnen weg halen, en dan 1 lange track laten maken (bestraten of goed afgraven en puin + worteldoek + zand) om het hele perceel heen, en daar langs een omheining maken. En dan hier en daar een opening voor bijv. de wei, de bak, de waterpoel etc.
Zo moeten ze veel meters maken om ergens te komen.

Geen idee of het reeel is en kan hoor :D

Focussed
Correspondent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:21

Zo dus ongeveer :D
Afbeelding

De beige lijn is een track om je hele land (kun je bij de sloot bijv een x-aantal meters uit de slootkant laten ivm gemeente) en dan de blauwe binnenste lijnen kun je laten staan en de roze is nieuw. Je krijgt dan dus heel veel kleine landjes, en je kunt dan bijv. 1 kleine rechts openzetten en 1 kleine links, dus willen ze een vers stukje moeten ze een heel end open. Zelfde geldt voor naar de waterplas.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:32

Wij hebben een track om de wei van 250 m en dan 90m en dat nog twee keer en daarop trekken ze regelmatig een rengalopje. Zorg er dus voor dat je geen krappe bochten maak maar bijv vierkantjes op die hoeken dan kunnen ze mooi de bocht om scheuren.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:34

En de drinkpoel goed afzetten op t diepste punt, en zorgen dat ze er maar op een deel bijkunnen. Je kent waarschijnlijk al wwwpaddockparadise.nl, daar staat een mooie drinkpoel op, die hebben wij ook nagemaakt. Ding is helaas wel erg diep geworden (voordat we grondwater tegenkwamen ondanks dat t daar altijd zo nat was) dus goed afzetten is een must.

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:40

En ik zou de poel niet zo dicht bij de bak maken ivm de vliegjes en andere biotoop. Zou je niet een aftakking van de sloot als poel mogen maken? Dan heb je ook beweging in t water, en hoeft ie niet meer supergroot te zijn. Succes met je pp, wij zijn bijna klaar en t is voor de paarden echt geweldig! De hele dag struinen ze rond, houden zich zo ook mooi op gewicht en in conditie. Ik zou nooit meer anders willen (we zijn inmiddels vergeten hoeveel paaltjes en isolatoren we hebben staan boren haha)

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 20:45

Wij hebben voor de afrastering cord gebruikt met W-isolatoren hiermee kan je de schrikdraad voordat het waterschap gaat maaien snel verwijderen. (http://www.cavalo.nl/weide/isolatoren/i ... super.html). De palen zijn niet zo'n probleem een beetje chaufeur weet daar wel omheen te maaien.

Zadelkasten nu extra voordelig bij http://www.cavalo.nl

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 12:52

als je er een paar boom stronken neer legd heuvel&waterplas kan je zelfs crossen :)

RIP mickey, na 5 hersen infarcten werd het teveel

trotse bijrijdster van een awesome paardje genaamd Binty *\o/*

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie