Tinker veulen kosten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BabetteS_

Tinker veulen kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 13:29

Hallo, ik ben al een tijdje opzoek naar een veulen. Het liefst een tinker, ik heb al wat gezocht naar de kosten maar veel mensen zeggen verschillende dingen. Ik heb dus de vraag of iemand de kosten weet wat het per jaar gaat kosten, en wat beter is. Een weide met beschutting of echt een stal? Alvast bedankt! x

Polly
Moderator Algemeen

Re: Tinker veulen kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:36

dat is afhankelijk van de stallingskosten, let er wel op dat je je veulen niet alleen laat staan, paarden hebben gezelschap nodig van een soortgenoot, zeker veulentjes die nog een heel stuk 'paardentaal' moeten leren.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:36

Ik heb heel verstandig niet uitgerekend wat de afgelopen 3 jaar hebben gekost van mijn tinker (ook gekocht als veulen) :D Net even een rekensommetje gemaakt van de afgelopen 3 jaar opfok kosten (alleen de stalling) 4110 euro daar zit geen wormenkuur hoefsmid casteratie en verzekering bij.

BabetteS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 13:40

Dankje voor de reacties!

santiemica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:37

Zou het veulen idd eerst in een opfok zetten, worden ze heel sociaal van *D

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 20:45

Ik zelf heb een tinkerveulen, is in april geboren

hij stond nu nog onder moeders( fokkers) vleugels
de kosten zijn straks ongeveer 120 opfok
de spullentjes die de veulen nodig heeft al koop ik altijd extra :+ laten we zeggen 50 euro per maand( ligt natuurlijk aan wat je nodig bent)
Bij mij nog niet maar normaal de hoefsmid zoon 25 euro
Inentingen zullen niet veel verschillen met de andere van me andere paard dus zoon 80 euro in totaal..(ongeveer he)
en dan de overige kosten..

Dus ongeveer( ik zeg niet dat dit helemaal klopt ligt aan verschillende dingen)
toch wel zoon 2000 euro! Maar de liefde van zoon veulen is natuurlijk onbetaalbaar dus is het weer een schijntje he <3

EvaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:06

Opfok kan wel tot een euro of 250 per maand kosten, dus onderschat die kosten niet. Plus eventuele dierenartskosten, hoefsmid, wormenkuren enzovoorts.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:08

EvaH schreef:
Opfok kan wel tot een euro of 250 per maand kosten, dus onderschat die kosten niet. Plus eventuele dierenartskosten, hoefsmid, wormenkuren enzovoorts.

De opfokkosten hier in de randstad kosten 140 ongeveer. Dacht altijd dat bij ons in de randstad alles duurder is :j Weer wat geleerd.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:26

Nou vind 250 ook wel erg veel hoor betaal ik niet eens voor een pony die 14 is en ALLES krijgt:P

Maghreb

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 04:58

Zoals hierboven ook alweer duidelijk wordt, verschilt het gewoon heel erg per regio hoeveel je gaat betalen. Voor een stalling (opfok of 24/7 buiten) zou ik inderdaad tussen de 100 en 150 per maand rekenen. Ik heb een jaarling gekocht en als ze naar NL komt ga ik 100,- pm betalen. Ze komt in een gemengde kudde jaarrond 24/7 buiten. In mijn geval komt hooi er in de winter ook nog bovenop, dus zal nog een stuk duurder worden.

Ik zou zeker niet voor een gewone stal gaan. Een veulen moet echt kunnen bewegen. Ook is een opfok niet per se ideaal..
En zoals hierboven is gezegd, vergeet de overige kosten vooral niet! Een driejarige kopen is uiteindelijk goedkoper dan een veulen zelf grootbrengen. (maar ik heb ook een jaarling gekocht, dus hoor wie het zegt :o )

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 05:47

Hoop dat je genoeg hebt nagedacht over een veulen? Je bent pas 13 jaar en rijdt op een manege. Daar is niets mis mee, maar ik vraag mij dan af of je ouders je fininancieel helpen (in je profiel schrijf je dat je nog heel lang moet sparen?) en eigenlijk vooral of het niet verstandiger is dat ALS je dan een paardje mag.. Of je niet beter een beleerde kunt kopen.
Een veulen klinkt schattig, maar moet alles nog leren. Daar moet je flink veel ervaring voor hebben.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 14:25

200 euro voor opfok? Jeetje :=

Wij bieden opfok voor 85 euro per maand. Incl ruwvoer en 24/7 buiten.

Denk dat als je gemiddeld zo'n 100-150 euro per maand neemt (opfok + iedere 2 mand hoefsmid, jaarlijks enten etc) je een aardig reeel beeld krijgt.

Dan kom je in 2.5 jaar (veulen gaat rond 6 maand oud van de moeder weg, dan dus opfok tot het 3e jaar) zo rond de 3-4 duziend euro uit.