Wanneer kan de graaskorf weer af?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jac

Wanneer kan de graaskorf weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 23:04

Mijn veel te dikke paard heb ik in mei, toen het gras ineens enorm ging groeien, met hoefbevangenverschijnselen van de wei af gehaald. Direct de dierenarts erbij gehaald en gelukkig is het met een sisser afgelopen, echter heb ik wel het dringende advies gekregen om mijn paard op dieet te zetten en op de wei eengraaskorf om te doen. Nu, eind augustus is mijn paard een prachtige afgeslankte appaloosa geworden. Om hem nu niet meer af te laten vallen vraag ik me af wanneer de graaskorf af mag. De wei waarop hij staat is niet meer zo heel vol en de andere paarden uit zijn groep groeien ook niet meer. Ik durf echter niet zo goed. Ik laat m wel een een uurtje af, en dan eet ie als een bezetene.. Hij krijgt voldoende hooi met een ruwvoermix en na het werk een schepje kalorie arme muesli. Hij staat nu nog even snachts buiten ivm de dazentijd, maar altijd minimaal 10 uur per dag op een grote wei met 6 andere paarden. Ik zou heel graag advies willen hebben of ervaringen willen horen. Hoe gaan jullie om met de graaskorf. Hoe lang moet ie nog om?
Alvast bedankt!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:34

ik persoonlijk zou hem niet af doen. Je hebt geluk dat alles goed is gekomen, maar meestal blijft je paard nog wel gevoelig voor gras, zeker de eerste tijd. Mijn merrie was vorig jaar mei/juni flink bevangen geraakt en krijgt een dik jaar later nog steeds dikkere hardere manenkam als ze te veel gras kan eten/te veel uren op het land loopt, ook als het gras kort is. Dus bij haar is het op de wei met graasmasker, en in de paddock mag hij af en wordt ze (op rantsoen) bijgevoerd uit fijnmazige hooinetten.

Je kunt natuurlijk altijd proberen om een gedeelte van de dag zonder te laten lopen, ofwel aan het begin van de dag, of juist aan het eind en dan kijken hoe haar voeten (warm worden, kloppende ader) en manenkam reageren als je het aantal uren zonder graasmasker op bouwt.

Polly
Moderator Algemeen

Re: Wanneer kan de graaskorf weer af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:54

Als ik kijk hoe mijn gras uit de grond geschoten is na de laatste keer hooien zou ik hem nog niet afdoen.
Mijn pony's staan op een stukje land waar ogenschijnlijk niks opstaat en toch groeien ze ervan, vergis je niet wat het vele water en de hoge temperaturen doen..