Mestkevers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Mestkevers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 18:35

Sorry als het niet goed staat, gelieve verplaatsen

Oke, dus. De boer die onze mest altijd op komt halen, heeft een kapotte trekker. Waardoor wij nu met een bomvolle mestkar zitten :+ Dus ik zat zo eens te denken en toen kwam ik opeens op het volgende;

Als je nou iets van een miljoen mestkevers los zou laten op je mesthoop... Zou deze dan ook echt leger/leeg raken? Even theoretisch gezien dan he, het gaat niet om realisme :') Want die eten dat toch? Dus, zou het nut hebben om mestkevers -veel mestkvers- los te laten zodat je mest zo verdwijnt :P ?

Alvast bedankt :+

Ibbel

Re: Mestkevers

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 18:39

Mestkever eten geen mest, hun larven eten mest. Dus je hoeft geen miljoen kevers los te laten, 1000 stelletjes die ieder 1000 eitjes afzetten is voldoende :D
Maar ook die larven eten alleen maar wat nog bruikbaar is, dus of je hoop ook daadwerkelijk significant kleiner wordt, nee, ik denk dat gewoon composteren (bacteriën en schimmels die de rest verteren dus) meer effect heeft. Vooral omdat die ook lignine en andere grotere koolwaterstofketens verteren, wat hogere dieren niet kunnen. Dat wat ook gebeurt op het moment dat je de mest over je weiland uitrijdt dus.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:21

Als je mest op een kar ligt komen er niet/nauwelijks mestkevers, compostwormen, etc. in. Kauwtjes en kraaien zullen wel wat uit elkaar pikken, maar echt verteren doet het dan erg moeizaam. Je kan er compostwormen bij gooien, maar zonder hulp doet het erg weinig.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:47

Die maken toch zo'n balletje die ze dan weg rollen? Dan ligt straks je hele stal onder de mest balletjes :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:50

Ik denk niet dat het veel zou schelen, de mest verdwijnt niet maar gaat in de kever, de kever zit in de kar...en de kever zal ook wel weer poepen :P

Als de kever het nu uit de kar ernaast zou gooien, dan wel ja :+

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 23:43

mestkevers nemen de mest vanuit de drol mee de grond in, ze graven zichzelf in in de grond (zie de gaten onder de drollen na een dag laten liggen). Dat lukt niet op een karretje, dan kun je beter je karretje ergens op een plek leeggooien. Al weet ik niet of ze die mest dan nog willen hebben. Heb echt vele mestkevers in de kruiwagen na het uitmesten, maar ze vluchten volgens mij gelijk terug de wei in als ik de mest op de hoop heb gekieperd :P, want op de mesthoop zelf vind je ze niet meer terug, ook niet als je hem gaat legen...