veulen wassen????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loonew

veulen wassen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 11:47

Hoiii! Ik kon niets vinden via de zoekfunctie, dus ik denk start ik zelf even een topic, gewoon voor de zekerheid!

Wij gaan zaterdag onze paarden even wassen vw het warme weer, maar vroeg me af , of je een veulen van 3 maanden ook mag wassen /afspuiten.
Ik doe het eigenlijk alleen als het heeeeeel warm is want ze staan bij ons altijd buiten .
Hoor graag wat jullie ervaringen zijn, en of jullie gewoon wassen of juist niet? En waarom niet dan?
Groetjes

kleinvosje

Re: veulen wassen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:51

Nee, ik zou het niet doen. Op het moment dat je bij heel warm weer de vacht nat maakt met koud/koel water, heeft het maar heel even een verkoelende werking. Daarna wordt de natte vacht alleen maar warmer dan zonder water. Ik was mijn paard eigenlijk nooit helemaal, alleen het zweet afsponzen na het rijden.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:57

Ik zou het ook niet doen nee. Als het trouwens warm is en ik neem een koude douche heb ik het daarna vaak nóg warmer omdat je dan aan die lagere temperatuur went. Weet niet of het met paarden ook zo is maar ik zou het toch niet doen :).

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:05

Je moet er ook niet al te moeilijk over doen....als wij met veulens naar de keuring gaan worden ze soms ook wat afgespoten en daar zijn ze nooit ziek van geworden. Vraag in dit geval is natuurlijk of het nodig is...ik zou zeggen van niet. Maar met een spuit over de benen, voorzichtig, om ze aan de slang te laten wennen is alleen maar een goede oefening. Wees wel voorzichtig en zorg dat je geen paniek krijgt, dus nooit vastzetten en altijd met 2 man omdat je merrie misschien vervelend wordt als je met het veulen aan de gang bent.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:59

Ik zou het wel doen. Een prima ervaring voor het veulen om nu al te leren om afgespoten te worden. Doe het wel voorzichtig en met beleid. Begin bij de schouder met een zachte, niet spetterende straal, en bouw dit uit. Het liefst over een paar dagen weer herhalen, zodat het veulen er ook echt van kan leren.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 13:13

:j jahoor, leert tie het gelijk :)
wel rustig aan beginnen natuurlijk

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 15:22

Ja hoor dat kan makkelijk :j
Leert het veulen gelijk dat het niet eng is :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:34

Ik was mijn veulens altijd voor de keuring, is er nog nooit eentje dood aan gegaan. Dit jaar ook eentje met een diarree-kont, die is toen ook gewoon gewassen, toen was ie 2 weken oud. Wel alleen de kont, maar omdat we toch bezig waren en het goed weer was de slang inderdaad over het hele lichaam gedaan.
Paar weken geleden stond mijn merrie een paar dagen met koliek en was het ook snikheet, die is ook verschillende keren afgespoten om te koelen. Veulen is toen ook gedaan, puur voor de ervaring.

LuffB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 16:38

Gewoon lekker wassen hoor. geeft ze alleen maar meer levenservaring

loonew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 17:46

Bedankt voor de reacties! Ik heb altijd het idee dat ze een dpuche wel echt goed doet! Dus dat zal ik ook blijven doen, en het veulen is dus zaterdag ook gewoon aan de beurt! Ik zet ze eigenlijk nooit vast, de Merrie zal dan vast gehouden worden aan halster , maar de veulen niet, ik dacht aan om de Merrie te wassen en zo ook wat stralen over veulen. Om haar zo te laten wennen. Zei kan dan gewoon rond lopen. En natuurlijk doe ik het voorzichtig! Zal haar dan lekker gewoon laten genieten van de douche beurt!

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:25

Wat versta je onder wassen? een veulen volledig wassen met shampoo etc zou ik niet doen ivm de natuurlijke beschermlaag als ze alleen buiten staan.
Gewoon even lekker "douche" lijkt me niet verkeerd goede oefening beginnen bij mams en dan het veulen.

santiemica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 23:35

Ik zou het persoonlijk, eerst opbouwen, eerst de hoefjes, later de beentjes, en steeds verder naar boven.. maar zou niet zomaar ineens dat beestje helemaal nat spuiten...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 09:52

Ik zou niet met alleen hoefjes en beentjes beginnen. Je wilt dat ze rustig worden, en dat gaat veel gemakkelijker door op een plek te beginnen waar je de slang ook kunt houden als het veulen begint te dansen. Door op de schouder te beginnen kun je de slang op de plek houden, en met de andere hand het veulen aaien. Dat is veel lastiger bij de benen.