De laatste paar jaar zijn slowfeeders enorm in populariteit gestegen. De voordelen zijn voor de meesten vast bekend, maar hier toch nog een korte opsomming:
- natuurlijke manier van eten (veel kleine beetjes)
- natuurlijk houding tijdens het eten (n.v.t bij slowfeeder hooinetten die je op hangt)
- minimale verspilling van hooi
- hooi wordt niet vuil
- er wordt geen zand meegegeten (als er in een paddock gevoerd wordt)
Op Bokt zijn de doe-het-zelf slowfeeders erg populair vanwege de beperkte kosten. Toch lees ik hier en daar een aantal nadelen waar mensen tegenaan lopen bij hun zelfbedachte ontwerp.
- slimme paarden eten bijvoorbeeld om het net heen als er al wat hooi uit de bak gegeten is.
- sommige paarden hebben moeite (of zijn te lui...

- hoewel ik hier nog niets over gelezen heb zou ik me toch zorgen maken dat paarden met ijzers vast komen te zitten in het hooinet, zeker als het op de grond ligt.
- hooi dat onderop ligt zou kunnen gaan schimmelen na een flinke bui als het een grote bak is.
- hooinetten vullen (volproppen) is best een werk, vooral als het een groot net is.
Graag peil ik daarom de meningen van Bokkers voor mijn ontwerp van een slowfeeder voor paarden.
Voordelen:
- Mijn feeder is groot genoeg voor een (kleine) hele baal, deze kan in zijn geheel in de feeder getild worden. Dit scheelt (prop) werk tegenover slowfeeder hooinetten.
- Ook is de feeder groot genoeg zodat twee paarden (die goed met elkaar kunnen opschieten) er samen uit kunnen eten zonder problemen.
- Er is een keuze uit 3 verschillende platen (S, M, L) met gaten erin van verschillende groottes, afhankelijk van de maat van de plaat. Zo kan het paard wennen aan het eten uit een slowfeeder, of kan een kleinere maat plaat gekozen worden voor kleine mondjes.
- Paarden kunnen niet om de plaat heen eten omdat deze vanzelf naar beneden zakt maar wel zijn vorm behoudt waardoor het niet eenvoudig is om onder de plaat te komen.
- De mogelijkheid bestaat om het hooi nat te maken voor paarden met bijvoorbeeld een stofallergie of voor paarden die snel bevangen worden. Dit is zeer eenvoudig omdat het hooi in de feeder geweekt kan worden, er zit namelijk een stopper onderin de feeder die eenvoudig verwijderd kan worden waardoor het water weg loopt.
- Het materiaal van de feeder is extreem duurzaam. Het wordt namelijk ook gebruikt voor wegafzettingen. De feeder blijft altijd op zijn plaats omdat hij gevuld wordt met zand of water waardoor de paarden hem niet kunnen omgooien. Hier krijgt het materiaal zijn extreme duurzaamheid van. De feeder wordt 'hol' en als bouwpakket geleverd zodat hij eerst op zijn plek gezet kan worden en daarna gevuld kan worden (ik raad water aan omdat de feeder dan nog eenvoudig verplaatst kan worden).
- Daarbij is het materiaal niet schadelijk voor paarden die er wel even aan willen proeven

Nu is mijn vraag aan jullie: hoe klinkt dit als een alternatief voor de zelfgemaakte/bestaande slowfeeders? Hoe veel zouden jullie over hebben voor bovengenoemde slowfeeder?
Hebben jullie nog opmerkingen/aanpassingen/ideeën?
Ik hoor graag jullie reacties