Paar vragen m.b.t. wormen bij shetlander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lenaaa98

Paar vragen m.b.t. wormen bij shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 13:30

Hallo allemaal,

Wij hebben hier aan huis 2 shetlanders staan (8 en 1,5 jaar) Het minishetje van 1,5 staat net 2 weken bij ons, en wij zijn erachter gekomen dat hij wormen heeft. Meteen wormenspuit gekocht voor beide dus. Nu vroegen wij ons af,
hoevaak moet hij hierna nog ontwormd worden? En als dit gedaan is, dan is hij toch "immuun" tegen wormen? Want het weiland ligt nu vol mest, met wormen. Als ik alles weghaal is dit toch niet erg, omdat ze nu goed ontwormd worden?

Alvast bedankt!

Jorex

Re: Paar vragen m.b.t. wormen bij shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:39

een paard kan niet immuun zijn voor wormen want er zijn veel verschillende soorten, ik zou gewoon voor beide om de drie maanden blijven ontwormen en de mest weghalen, maar er zitten ook altijd wel wormen tussen het gras.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 13:40

ieder paard heeft wormen, maar als je de wormen in de mest vind heeft je paard er echt veel.
om effectief te ontwormen is het belangrijk om te weten om welke worm het gaat. je hebt namelijk verschillende werkzame stoffen, die werken tegen verschillende wormen.

het kan dus zijn dat je nu hebt ontwormt met een wormenkuur die helemaal niet helpt tegen de worm waar je paard last van heeft.

je kan het beste aan je dierenarts advies vragen.

ik zou de mest van de wei halen (is zowiezo aan te raden dit altijd te doen, wel zo hygiënisch) je paard is na een kuur niet immuum voor wormen. een wormenkuur werkt een beperkt aantal weken, je paard kan daarna gewoon weer opnieuw besmet worden.

probeer er achter te komen om wat voor worm het gaat en ontworm over 6 weken nog een keer met de juiste werkzame stof. vraag je dierenarts dan meteen om een ontwormschema, dan weet je welk merk je in welke maand moet geven.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:24

Wormonderzoek laten doen bij het woud bijv. Dan kun je gerichter ontwormen en zij geven ook advies over wanneer weer te ontwormen.

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:08

de uitleg van lou lou werkt het beste en ben het met haar eens!

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 07:21

Fennadev schreef:
een paard kan niet immuun zijn voor wormen want er zijn veel verschillende soorten, ik zou gewoon voor beide om de drie maanden blijven ontwormen en de mest weghalen, maar er zitten ook altijd wel wormen tussen het gras.

gek hier weet je best veel over ontwormen te vertellen terwijl je in een ander topic om advies vraagt :?

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:49

ik onthou ook wel eens wat er is gezegd in mijn topics, ik weet absoluut niet hoe het werkt maar wel dat het moet om de zoveel tijd.

Todorien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:24

Fennadev schreef:
ik onthou ook wel eens wat er is gezegd in mijn topics, ik weet absoluut niet hoe het werkt maar wel dat het moet om de zoveel tijd.

ik zou zeggen praat uit ervaring en niet wat andere mensen zeggen....
ook alles wat ik zeg is uit ervaring en leren door te doen en niet door te lezen op bokt.nl