Waar moet een veilige paardenzwemvijver aan voldoen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

freespirit

Waar moet een veilige paardenzwemvijver aan voldoen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 17:38

Tja, ik heb zo'n soort vraag een paar jaar geleden al eens op Bokt gesteld, alleen toen niet echt concrete tips gekregen.

Dus nog maar eens, aan welke voorwaarden moet een veilige paardenzwemvijver voldoen, en wat voor een soort bodem ?

Wie kan mij helpen ?

Vjestagirl

Re: Waar moet een veilige paardenzwemvijver aan voldoen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:39

Sowieso niet te steile wanden, zodat ze er aan alle kanten zelf uit kunnen lopen, breed genoeg om veilig te kunnen draaien, gefilterd om schoon te blijven van algen etc.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:40

Vooral een goede bodem is belangrijk. Stevig, niet glad, egaal, loopt geleidelijk af.

Ik zou alleen niet weten wat voor bodem hiervoor het best is. Gewoon iets met een soort van steentjes zoals in de meeste waterbakken? Maar dat is voor een vijver misschien weer niet handig ivm schuiven van de steentjes en het gelijkmatig aflopen van de bodem.

cam

een goede zandbodem zo dat ze er niet in weg zakken.
niet elk zand is geschikt.

Chaos

Kijk een bij Ted Kop Janssen. Die heeft er 2. Eentje waar je kunt zwemmen en één verharde waar je met paard (en wagen) doorheen kunt! Errrrug gaaf!

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:41

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 17:45

Ik zit op veen en na ongeveer een meter graven op geel zand. Zou dat een goede bodem zijn ? Ik kan me bijna niet voorstellen dat ze daarin niet wegzakken....

Ik heb wel eens gehoord dat ze leem oid storten. Klinkt dat iemand bekend in de oren ?

MLPValley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:26

Je kunt dan misschien het beste een test maken? Neem wat van dat geel zand en leg het in een tijl (ongeveer helft van de inhoud) de rest gooi je water bij. Laat dit 2 uur staan. Dan maak je van je hand een vuist en duwt die in het zand met je volle gewicht. Als je erin zakt is het niet geschikt. Dit omdat een hoef dan vacuum trekt.
Leem is ook zeer geschikt, maar best duur om te storten volgens mij.
Gelukkig is alles mogelijk, veen is op zich erg geschikt voor een paardenvijver.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:48

Om te zwemmen moet ie diep genoeg zijn en in ieder geval een deel hebben dat geleidelijk afloopt.
Water schoon houden kan door filtering, maar bijvoorbeeld ook door de juiste vissen erin te houden. Moet ie wel groot genoeg zijn dat de vissen weg kunnen voor de paarden........

Maarre, eerst en vooral: hoe denk jij er water in te houden?

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 23:13

ikke schreef:
Om te zwemmen moet ie diep genoeg zijn en in ieder geval een deel hebben dat geleidelijk afloopt.
Water schoon houden kan door filtering, maar bijvoorbeeld ook door de juiste vissen erin te houden. Moet ie wel groot genoeg zijn dat de vissen weg kunnen voor de paarden........

Maarre, eerst en vooral: hoe denk jij er water in te houden?

Grondwater :D zit hier behoorlijk hoog.
Buurman heeft een prachtig grote natuurlijke vijver laten graven, echt een flinke waarin gezwommen wordt, geschaatst, met bootjes gevaren, gevist enz.
We hebben 3 ha land, waarop drie paarden lopen, om ergens een vijver te laten graven, dus dat gaat ook een flinke worden, ruimte genoeg om geleidelijk af te laten lopen en ik denk aan 2 meter diepte. Ik twijfel dus alleen over de bodem.

@MLPvalley; die test is goed idee !!!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 23:50

Vissen vervuilen ook hé :). Dus ze zullen een gedeelte schoonhouden, maar ook een gedeelte vervuilen...

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 00:04

Zou er inderdaad geen vissen in doen. Dan beter wat filterende plantjes en nog een gewone filter, als dat überhaupt mogelijk is :') Anders ben je lekker aan het zwemmen voel je opeens vissen langs komen :')

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 09:23

Ik hoop dat de de vijver groot genoeg zal zijn om een eigen ecosysteem(pje) te ontwikkelen en in balans te komen, mbv zuurstofplanten e.d. die we planten. Vissen zouden er hoogstens in komen wanneer ze er (per ongeluk) zelf in terecht komen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:26

Ik zie al een via met koffertje aan komen wandelen; 'dit lijkt me wel wat' :-)

Maar een ontzettend leuk idee, en als het groot genoeg is hoeft daar geen filter in hoor. Zal wel even duren voor er een mooi evenwicht is.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:19

Wil je het gebruiken om daadwerkelijk te zwemmen....? (Je weet dat er inmiddels bewezen is dat dit helemaal niet zo goed is?) Als je het voor (benen) herstel wil doen, zou ik eerder een aqua walker oid proberen.... Of een 'vijver' die diepte heeft dat ze erdoor kunnen lopen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:21

Je wilt niet weten hoe snel je vissen krijgt in je vijver....echt vanzelf....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 17:54

Ashley5760 schreef:
Wil je het gebruiken om daadwerkelijk te zwemmen....? (Je weet dat er inmiddels bewezen is dat dit helemaal niet zo goed is?) Als je het voor (benen) herstel wil doen, zou ik eerder een aqua walker oid proberen.... Of een 'vijver' die diepte heeft dat ze erdoor kunnen lopen.

Oh? onderbouw dat eens.........

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:51

Ik moet het artikel even zoeken maar de strekking was dat van daadwerkelijk zwemmen paarden veel koliekgevoeliger werden en dat het uiteindelijk helemaal niet zo goed was als werd beweerd. (Dan is echt zwemmen he, niet door water lopen).
Zit nu niet op pc maar volgens mij heeft dat toen ook op bokt gestaan...

lisannehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 21:03

Een bodem die er voor geschikt is en geleidelijk afloopt. Geen waterplanten waar het paard misschien met zijn benen in kan vast blijven zitten. Een niet te stijle kant, zodat je paard er makkelijk uit kan.
Voor de rest zou ik het ook niet weten, natuurlijk ook schoon, algen etc.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 13:07

Misschien heb je hier iets aan? Hier staat op beschreven hoe je een ''natuurlijke'' waterpoel het beste aan kan leggen.

http://www.paddockparadijs.nl/