Hulp gezocht bij berekening pensionstalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Derp

Hulp gezocht bij berekening pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 16:02

Zoals de titel al zegt, kan iemand mij misschien helpen met de berekening voor een kleinschalige pensionstalling?
De stal heeft 14 stallen en 3 hectare weiland en bevindt zich in het noorden van het land.
De vraagprijs ligt net onder de 5 ton.
Als ik kijk naar de concurrenten in de omgeving, dan kan ik mezelf onderscheiden door 's zomers 24/7 weidegang aan te bieden en daardoor de prijs wat naar beneden te brengen omdat het mij dan geen strooisel zal kosten.
Het blijft voor nu even bij dromen, maar toch wil ik kijken wat mijn mogelijkheden zijn en daarom ben ik aan het rekenen geslagen. Ik heb echter niet veel verstand van economie, ik doe een bètastudie. Echter kan ik waarschijnlijk wel een minor volgen in ondernemerschap, iets wat mij - buiten deze droom - erg interesseert.

Code
Inkomsten incl. BTW:
14 paarden x 225 euro x 12 maanden 37.800 euro
Gem. BTW 10% over 37.800 = 3.780 euro
                                                           +34.020

Inkopen:
Voer, hooi, stro  10.000
                                                           -10.000
Personeelskosten:
NVT ivm eenmanszaak

Huisvestingskosten:
O.Z.B                                        2.000
Extra Verzekering                            2.000
Premie opstalverzekering                     1.000
Energie                                      2.000
Onderhoud                                    1.500
Afvalverwijdering                              500
                                                            -9.500

Algemene kosten
Contributies, heffingen                        200
Accountant                                   1.500
Premie W.A.B                                 1.500
Premie inventarisgoederenverzekering         3.000
Onderhoud inventaris                         5.000
Diverse algemene kosten                      1.000
                                                           -12.200

Financieringskosten:
Rente en kosten rekeningcourant              1.000
Rente lening bank 5% over gemiddeld 550.000 27.500
Afsluitprovisie                              5.500
                                                           -34.000       

Nettowinst                                                 -31.680
Beschikbaar voor privé te transporteren?

Privékosten:
IB/PVV                                       2.000
Premie ZVW                                   2.300
Premie ziekenfonds                           1.200
Energie                                      2.500
Premie AOV                                   2.500
Privé-aandeel telefoon/administratiekosten     450
                                                           -10.950

Eindsom op jaarbasis: -42.630

:=

Puur uit interesse vraag ik me af of iemand ziet waar mijn berekening de mist in gaat en wat er inhoudelijk verbeterd kan worden.
Dit is maar voor de fun, maar toch wil ik graag mijn kennis op dit vlak verbeteren.

Het doel voor mij zou zijn om een (realistische!) berekening te krijgen van dit bedrijf met enige winst. Het hoeft (nog) niet iets te zijn om buiten het bedrijf van te kunnen leven, aangezien ik er niet alleen voor sta.
Graag hoor ik van mensen die er meer verstand van hebben dan ik!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:12

Stalling met aanwezig 14 boxen, wil je zelf ook nog paarden houden?
Dan deze boxen nog in mindering brengen op de aanwezige boxen.

Personeels kosten nvt is niet waar, jij kost ook geld, moet je wel doorberekenen.
Tevens rekening houden met het feit dat als jij een been breekt iemand moet mesten/voeren/onderhoud moet doen etd.
Dus of verzekering daarvoor (schreeuwend duur) of jezelf gewoon een salaris toeberekenen,
wat het eerlijkst is.

Tevens heb je nu woning en stallen in 1 hypotheek gerekend, kan wel.
Maar stalling staat in principe los van je woning?
Zie je kans dit te verdelen? Dus woning los van de stalling?
Of het pand moet dusdanig zijn dat het niet los van elkaar te zien is.

Gewoon wat denk dingetjes waar mee je meerdere kanten op kan.

Je post onderhoudt vind ik heel optimistisch, bak onderhoud alleen al kost je best veel
en afschrijving op bodem ook (dan wel bijvullen bodem etc.).
Heb je al tractor, sleep, etc. voor bak en weide onderhoudt?
Anders die ook nog ergens bijzetten.

Voer/ruwvoer/bodembedekking zijn nogal aan seizoensprijzen onderhevig en hoe groot zijn de boxen?
Hoeveel strooisel per box nodig?

Denk dat stalling met 14 paarden niet rendabel te krijgen is, als je daar je hypotheek ook in verwerkt.
Simpelweg te klein.
Dus dan weer afh. van wat je huidige werk is hoeveel hypotheek je op basis daarvan kan krijgen en
hoeveel tijd je naast dat werk over hebt om stal te runnen.

Wel heel mooi idee.
Zou echter geen onderscheid in prijs met de rest willen maken, gezien je berekening,
maar echt het onderscheid willen maken in een service in jouw geval de weidegang.
Echter moet het wel zo zijn dat daar genoeg land voor beschikbaar is, van voldoende kwaliteit.
Je kan ze niet in de winter in 2 meter blubber laten staan.

Als ik kon kiezen gelijkwaardige stallen, gelijke prijs, dan zou ik gaan voor die met weidegang.

sallandval

Re: Hulp gezocht bij berekening pensionstalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:25

Ik sluit me aan bij Sjolvir, je ontkomt niet aan personeelskosten bij je berekening. 14 stallen mesten (of in de zomer het weiland, is bijna net zoveel werk (-; ), 3x per dag voeren, water geven en het dagelijks onderhoud is bijna wel een dagtaak als je alles zelf wilt doen.

Verder moet je nog rekening houden met het land in goede conditie houden (onkruidvrij houden, bemesten, kalk etc).

En 225 is niet weinig in het noorden van het land, dus je kunt niet uitgaan van een volledige bezetting. Plus dat je inderdaad van je eigen paarden geen inkomsten hebt (als je al tijd over zou houden voor eigen paarden).

inge81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 16:27

afsluitprovisie komt niet jaarlijks terug toch....

en ik zou even van een bezettingsgraad van 60 tot 70% uitgaan, voor het geval je niet altijd je stallen vol hebt.
Wat hierboven word gezegd idd ook. Reken voor je stalling alleen de hypothecaire kosten die voor het land / stallen benodigd zijn en niet voor het woonhuis. Daarnaast horen premies voor ziektekosten e.d. volgens mij niet thuis in je berekening

Derp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 16:53

Bedankt Sjolvir voor de uitgebreide reactie! Sallandval en Inge81 ook bedankt. :)

Ik heb even een tabelletje gemaakt van de stallen in de omgeving (een cirkel van zo'n 15 kilometer). Ik moet wel vermelden dat dit gaat om het dure gebied richting noord-Drenthe (Sallandval, Friesland of Oost-Groningen is waarschijnlijk waar jij aan denkt?).
Stal F is de stal die te koop staat: http://i.imgur.com/Zc9dS.png
De laatste jaren heeft stal F altijd vol gestaan.

Een eigen paard is geen optie in deze situatie.
Personeelskosten heb ik niet doorgerekend inderdaad, ik wilde kijken naar de eindsom en vanaf daar kijken wat ik voor mezelf kon gaan transporteren. Je hebt helemaal gelijk, maar dat is iets waar ik nog even niet mee bezig ben geweest. Eerst even kijken of het bedrijf onderhouden mogelijk is en daarna naar mezelf kijken.

Qua hypotheek, dit is berust op financiering, iets wat je zeker in deze tijd niet makkelijk krijgt. Ik heb niet genoeg eigen vermogen en niet genoeg inkomsten om deze hypotheek zelf voor elkaar te krijgen (ik studeer) dus zal ik met een heel goed ondernemingsplan moeten komen om voor financiering in aanmerking te komen.
De woning staat inclusief stallen te koop dus ik reken het samen. Machines zijn erbij inbegrepen geloof ik, dat moet ik nog uitzoeken. Goed om te noemen in ieder geval!

Voor onderhoud zou ik inderdaad meer moeten rekenen. De stallen zijn van verschillende groottes, minstens 3 bij 4. Dat kost veel strooisel maar biedt de klanten ook meer comfort.

Als staleigenaar ben je goedkoper uit bij meerdere stallen omdat je voer en dergelijke groter kunt inkopen, echter kost uitbreiden ook weer een hoop geld en ik weet niet exact wat de vergunningen zijn omtrent deze locatie.
Mijn doel zou zijn om boven de rest van de stallen uit te steken qua paardvriendelijkheid en comfort voor de pensionklant (geen manegelessen).

Realistisch is het niet, maar leerzaam wel. In ieder geval bedankt voor jullie input!

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:00

Derp schreef:
Ik heb even een tabelletje gemaakt van de stallen in de omgeving (een cirkel van zo'n 15 kilometer). Ik moet wel vermelden dat dit gaat om het dure gebied richting noord-Drenthe (Sallandval, Friesland of Oost-Groningen is waarschijnlijk waar jij aan denkt?).
Stal F is de stal die te koop staat: http://i.imgur.com/Zc9dS.png
De laatste jaren heeft stal F altijd vol gestaan.

Stal F is even duur als stal G (jouw toekomstige stal) maar heeft wel een binnenbak en óók ongelimiteerde weidegang. Ik zou voor een stal met binnenbak en weidegang in de winter toch al gauw 50e per maand meer betalen dan voor weidegang zonder binnenbak...

Derp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 17:13

Wat bedoel je precies, Sallandval? Stal F is de stal waar het om gaat. In de tabel vergelijk ik stal F met andere stallen in de omgeving.
Stal F heeft een binnenbak van 16 x 30, buitenbak van 20 x 40, stapmolen, paddock, poetsplaats en zit vlakbij de bossen.
Stal F zou de eerste in de omgeving zijn om (zomers) ongelimiteerde weidegang aan te bieden en 's winters overdag in de weide (ik ken de stal en over het algemeen houden de weides zich prima, echter moet er wel ingegrepen worden als het een blubberzooi wordt, al zijn dat niet de verwachtingen).
De andere stallen bieden over het algemeen zomers overdag weidegang aan en 's winters een uur in de stapmolen of paar uur in de bak.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:14

Derp schreef:
Wat bedoel je precies, Sallandval? Stal F is de stal waar het om gaat. In de tabel vergelijk ik stal F met andere stallen in de omgeving.
Stal F heeft een binnenbak van 16 x 30, buitenbak van 20 x 40, stapmolen, paddock, poetsplaats en zit vlakbij de bossen.
Stal F zou de eerste in de omgeving zijn om (zomers) ongelimiteerde weidegang aan te bieden en 's winters overdag in de weide (ik ken de stal en over het algemeen houden de weides zich prima, echter moet er wel ingegrepen worden als het een blubberzooi wordt, al zijn dat niet de verwachtingen).
De andere stallen bieden over het algemeen zomers overdag weidegang aan en 's winters een uur in de stapmolen of paar uur in de bak.

oh ok, dus 'jouw stal' is stal F? dan heb ik niets gezegd :)

Bon_ita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 17:17

Ik vind je stallingskosten juist laag, haha. Ik ben voor de stal waar ik nu sta 315!!! euro in de maand kwijt. En ik mag alleen zomers overdag gebruik maken van het weiland.

Waarom bereken jij zoveel minder stalkosten als de rest in de omgeving? Om klanten te trekken?

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:15

Ik mis nog wat zaken en heb nog wat opmerkingen/tips, hopelijk kun je er wat mee!

-kosten voor mestafvoer
-je rekent wel BTW over je inkomsten, maar ik zie geen BTW over je uitgaven. Misschien beter om het BTW verhaal er eerst even buiten te houden en eerst alles door te rekenen. Dan BTW bepalen over je opbrengsten en kosten (niet over je privékosten berekenen!) , salderen en kijken wat er over blijft. Als je nl geen winst maakt is de kans groot dat je BTW over je uitgaven hoger is dan je BTW over je inkomsten en dus ontvang je BTW retour als je BTW aangifte doet. Lijkt gunstig maar is het niet, zonder winst heeft deze onderneming op de lange termijn niet zo veel zin...
-ik vind persoonlijk €10.000 voor voer en strooisel aan de lage kant. Een pak kuilvoer van 400 kilo kost hier al snel €50 (goede kwaliteit). Voor €10.000 koop je dus 200 pakken kuil van €50. Op 14 paarden is dat 200/14 = 14 pakken per paard per jaar. Op zich red je dat wel, als je in de zomer weidegang kunt bieden. Kuil kun je niet voeren als het warm weer is, dus je zult dan ook hooi moeten kopen en dat kost een stuk meer. Maar goed, dan heb je je strooisel er nog niet bij in zitten. Als je de paarden in de winter 's nachts op stal hebt dan gaat het snel met je strooisel en met je kuil. Ik zou daar nog eens naar kijken en een wat realistischer bedrag proberen te maken, afhankelijk van je type strooisel en ruwvoer
-als je geen inkomsten hebt betaal je ook geen IB, dus die kosten zou ik schrappen
-ik mis de afschrijvingskosten op je inventaris en je bedrijfsgebouwen
-welke ondernemingsvorm wil je kiezen?
-Valt de inventaris niet onder de opstalverzekering? Zoja, dan zou ik de inventarisgoederenverzekering schrappen, zonee, dan niet. Bedenk ook dat als je inventaris overneemt, dit tegen boekwaarde of tegen dagwaarde kan. Jaarlijks vermindert de waarde van deze zaken, dus zet dat af tegen de premie die je betaalt voor de verzekering, bekijk wat je vergoed krijgt bij schade oid en kijk dan of het zin heeft.
- ik mis nog kosten voor afvalstoffenheffing en rioolrecht bij huisvestingskosten
-financieringskosten alleen meerekenen voor het deel wat bedrijfsmatig is. De lasten voor een hypotheek op je woonhuis wat in privé staat, horen niet in je berekening thuis
-ik mis een bedrag voor je oudedagsvoorziening in je overzicht, ik neem aan dat je wel een soort van pensioen wilt opbouwen

Ik zou er zelf niet aan beginnen, tenzij je een manier kunt vinden om je inkomsten te verhogen (hogere stalprijs, verhuur van je faciliteiten voor evenementen, concoursen, bruiloften enzovoort), maar goed, dat is mijn mening en daar hoef je verder niets mee te doen ;)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:25

Rijk wordt je er niet van, alleen heel veel werk ga je eraan hebben.

Wat je ook kan doen is: Pensionklanten zelf eigen krachtvoer laten kopen en klaarzetten bij de box, dan krijg je geen gezeik over soort voer en hoeveelheden voer per voerbeurt.

Ik zou het niet doen, tenzij je dit erbij doet naast bijvoorbeeld een veebedrijf, dan is een kleinschalige stal wel een leuke extra zakcentje.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:28

Zou je er nog wel aan beginnen, zo op je 75ste...?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:25

:wow: je bent 75 jaar?

Ik zou het niet doen. Het heeft geen zin, kost jou alleen maar geld en veel tijd.

Tenzij je te veel geld op de bank hebt staan en die je leuk wilt besteden als hobby.

Derp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 15:22

Bon_ita: Ik zit in een andere regio dan jij. Zulke prijzen zijn hier niet gebruikelijk, vandaar.

Agnes75: Wow, goede post! Behoorlijk wat stof tot nadenken, bedankt.

Ragdollcat: Je eerste zin is iets waar ik zelf allang achter ben, helaas. _O-
Op zichzelf is dit niet genoeg om te leven, als ik het al überhaupt winstgevend kan maken, op deze kleine schaal moet je er inderdaad wel wat naast doen qua baan.

Dees & Ragdollcat: Ik ben geen 75 jaar, ik heb slechts random getallen ingevuld en op niet weergeven geklikt, blijkbaar is dat misgegaan. Ik wil graag beoordeeld worden op mijn berekening in plaats van op privézaken. :)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:13

Je berekening rammelt omdat je privé en zakelijk teveel door elkaar laat lopen.

Een dergelijke berekening is handiger niet op Bokt uiteen te zetten (met al die magere adviezen die erop volgen), daarvoor heb je een vakman nodig, te vinden bij een goed aangeschreven administratiekantoor.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 18:45

Alleen al die verzekeringen, meer dan 6000 euro per jaar.
Zeker een agrarische verzekering van Klaverblad.
Wat was ik blij dat ik die kon opzeggen.

Ik kreeg van de week toevallig mijn opstal, brand, wa verzekering weer binnen.
Heb ook een opstalletje wat nu minimaal 600.000 euro moet kosten.

Schrik niet, nog geen 300 euro per jaar.

Om te beginnen moet je helemaal niet bedrijfs matig te werk gaan.
Dus geen btw plicht en geen problemen met de millieu diensten.

Voer en opstrooi kosten, ook hoog ingeschat.
14 paarden X 50 kg hooi per week is 700 kg hooi.
Je hebt veel weide grond, dus 30 weken op stal is 21000 kg hooi voor 100 euro per 1000 kg ??
2100 euro.
Ga op vlas staan, gemiddeld 1 baaltje vlas per paard per week.
30 weken X 14 X 7 euro is 3000 euro. (afgerond)
Krachtvoer is bij mij 50 euro per week voor 17 paarden, dus 30 X 50 is 1500 euro.
Mensen die veel krachtvoer willen geven ??
Zelf laten kopen.

Totaal 2100 + 3000 + 1500 is 6600 euro.

Voordeel van vlas is dat je niet elke twee weken je stromest afvoer hebt. kost ook een 200 euro per maand.
Vlas mest laat je uitrijden op eigen land in het najaar, zorg dat je vriendjes wordt met de buur boeren voor trekkers en meststrooiers, enz.

Afsluit provisie zit in de hypotheek, kan vervallen.

Onderhoud, 5000 euro, heel veel.
Of je moet elke gebroken schrikdraad isolator vervangen door eentje met een goud laagje erop.

Maar om grote teleurstellingen te voorkomen.

Er is geen bank in Nederland die een hypotheek verstrekt op een ondernemings plan.

Voor een hypotheek aanvraag van 550.000 euro moet je toch minimaal een gegarandeerd inkomen hebben van, schrik niet, 100.000 euro.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:58

Graag gedaan en je mag me altijd pb-en als je wat ervaringscijfers nodig hebt oid (heb een kleine pensionstal).