Paard slaapt tegen deur -> kale staart

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Paard slaapt tegen deur -> kale staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 14:43

Mijn paard heeft de irritante gewoonte om met zijn kont tegen zijn staldeur aan te gaan staan, zijn ene voetje op rust te zetten en dan lekker te gaan slapen. Heel fijn, maar de bovenkant van zijn staart is dus half afgeschuurd zonder dat paardje echt schuurt. Hij staat nu met mooi weer 's nachts buiten, dus nu is het wat minder, maar hij houdt er niet echt een mooie staart aan over. En hij is al niet zo rijk bedeeld :')
Wij hebben massief houten staldeuren, dus iets tegen de deur aan maken is niet heel makkelijk. Bovendien zou ik niet weten wat... (we kwamen al met het idee van een schapenvachtje :') ) Iemand tips en trucs om mijn paard zijn favotiete slaaphouding staartvriendelijk te maken?

fabjheu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:00

er bestaan staart hoezen ;) moet je volgensmij wel elke dag paard opstal zetten met gevlochten staart :D

verder kan je er dan dus een vachtje tegen deur doen

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:13

Sorry maar wat een schattig probleem :') Hihi. Inderdaad bontje ervoor hangen of zo'n beschermhoes. Hoef je geloof ik niet heel de staart in de vlechten, maar is wel makkelijker.

Maartje_M

Re: Paard slaapt tegen deur -> kale staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 21:14

Op stal met zo'n hoes is geen optie. Hij staat bij kennissen aan huis en dat ga ik niet van ze verlangen. Ze zetten hem al elke dag in de wei en op stal.

Haha, het is inderdaad een bijzonder probleem. Het is ook niet schadelijk, maar hij heeft nu zo'n halve borsteln :+
Zou een bontje ook echt helpen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:16

Inderdaad, schaap(vacht)bij de Ikea of zo en die aan de deur maken.
Wel hopen dat hij hem er niet in no time afsloopt.

Dan hoeven ze niets aan het paard te doen en kan hij zo op stal en lekker slapen
met zijn eigen knuffelbeest.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 21:24

Haha, inderdaad echt een knuffelbeest dan ;) Moet ik alleen even een manier bedenken om het vast te maken zodat het ook weer los kan. Kun je die bontjes van de ikea ook gewoon wassen? Lijkt me wel zo handig :=

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 21:27

klitteband?
Dan kan je hem eraan klitten (wel genoeg gebruiken en zeker langs de randen) en eraf halen.
Je hebt zelfkelvende, maar zou er toch ook even naaimachine over heen laten gaan.
Op de deur zou ik het klitteband ook nog vastzetten met spijkertjes.
Als bovenkant van je deur tralies is, kan het nog simpeler, paar ogen erin maken (laten maken? schoenmaker/tent maker) en dan met tyraps aan de tralies?
Verzin maar even wat hoor, weet niet wat bij jullie wel of niet kan.

Het is echt bont, dus echt vacht van een schaap met vel eraan, moet je met speciaal wasmiddel wassen.
Netzoals zadelbontjes etc.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 21:31

Dat kan bij ons niet := Spijkers krijg je echt niet in die deur... dat is echt hard hardhout. En we hebben halfhoge stallen zonder tralies:
Afbeelding

Mijn singelbontje is ook met echt vel en was ik gewoon met gewoon wasmiddel hoor := Alleen wel in de wolwas. Dat moet goed gaan dus. Nu het bevestigen nog...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:25

Dan zou ik hem gewoon lompweg vastplakken met bisonkit of zo.
En dan als hij versleten of vies is losbikken (tapijt verwijder methode zeg maar) en dan nieuwe eraan plakken.

(wij hebben die planken ook, kan je inderdaad niet heel veel mee, of je moet eerst alles goed voorboren)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 21:11

Ik wil hem wel echt kunnen wassen eigenlijk... Zeker omdat we ook heel veel zwaluwen op stal hebben en altijd alles onder de vogelpoep zit.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:15

Misschien onder de flap van je deken bij de staart een bontje naaien?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 21:20

Paard heeft geen deken op op stal :n

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:23

Misschien kun je het bontje (of ander materiaal) vastmaken met een elastiek om de deur.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 21:27

Hm, dat is misschien nog wel een idee.. Eens kijken of dat ergerns te bevestigen is dat het ook niet steeds naar beneden zakt.

MLPValley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:29

hmm, op zich zou je ook rubber op de deur kunnen zetten. Dit slopen ze niet snel en hielp bij ons bij een paard met zomerexceem ( vriendelijk schuren zeg maar) hierdoor werd de kale plek ook kleiner.
Tja hoes of de bovenkant inwikkelen met bandage, daar kan hij ook mee het land op zonder dat het hem belemmerd. :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 21:30

Maar hij schuurt dus niet. Komt puur en alleen omdat hij er tegenaan staat. Dus ik ben bang dat rubber ook niet helpt, want dat is dan nog altijd 'ruw'.
Ik wil mijn paard niet de hele dag en nacht met een bandage aan zijn staart hebben, dan maar afgeschuurd :=

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:35

Inderdaad, zorgen dat de deur `zachter` wordt, eventueel dmv een bontje. Respect trouwens voor de manier waarop je een paardvriendelijke oplossing zoekt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-12 20:10

Dank je :) In de zomer is de oplossing makkelijk, dan staat hij gewoon buiten. Maar de eigenaresse van zijn vriendje heeft ze met slecht weer en in de winter liever binnen 's nachts, dus dan moet er iets aan de stal gebeuren...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:04

Sluit de stal aan op de wei of is dit te realiseren?

Dan gewoon deur open laten staan, lijkt me de makkelijkste oplossing en nog veel fijner voor paardlief ook :)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 18:16

Nee, dat kan niet. Hij staat al veel buiten 's nachts, maar zijn vriendje gaat in de winter niet naar buiten en ik wil hem niet alleen hebben staan (daar kan de baby niet tegen ;) )

Zo ziet het er trouwens uit:
Afbeelding

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 06:00

Het werkt niet om de staart gewoon heel vettig te houden dat het 'schuureffect' mindert?
Anders misschien toch een staarthoes, je komt zelf toch ook dus dan kan hij er tussendoor wel even af om de staart te laten ademen (evt. flans je zelf nog iets van bont in elkaar voor rond de staart of een stofje bekleden met ongewassen schaapswol aan de binnenkant, wordt die staart ook nog voor je gevet :+)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 08:58

Ik ben juist bang dat ik met een staarthoes meer beschadig dan dat ik goed doe....
Invetten werkt denk ik ook niet. De haren breken gewoon af omdat hij leunt. Ik ben bang dat vet dit niet tegen houdt.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 09:02

Van het vet worden de haren juist soepel en zullen ze niet zo snel breken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 09:32

Een staarthoes gaat niet werken, want die hangt lager. Op deze hoogte zou je er een staartbeschermer om moeten doen en dat zou ik niet aanraden voor alle nachten want dat ademt denk ik niet voldoende. Wat je nog zou kunnen proberen is de staart insmeren met TKC97, een middel tegen eczeem dat ook verzacht waardoor de haren misschien net even beter meebewegen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 09:37

met een goede boormachine moet je toch wel gaten in een hardhouten deur kunnen boren hoor.. dan een paar ogen erin draaien en dan je bontje eraan hangen.