automatische koeborstel voor paarden ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

automatische koeborstel voor paarden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 14:38

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:39

_O- HAHA sdorry hoor maar het zag er heel grappig uit. ik weet neit hoe scherp de borstel is maar ik denk dat het wel kan :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:39

Ik heb er ook al weleens aan gedacht :D

just_kiki

Re: automatische koeborstel voor paarden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:48

oh... hier zou mijn paard uren voor willen staan :')

nog nooit gezien _O-

crazyy_caro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 14:56

ik heb dit nog nooit bij paarden gezien maar volgens mij kan het wel

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:01

Denk even na, een koe heeft geen manen en staart, weet je wat er gebeurt, manen en nog erger de staart draaien compleet vast in zo'n ding. Iedereen met lange haren heeft wel eens vast in de fohnborstel gezeten, een paard raakt compleet in paniek als zijn staart hier vast indraait.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 15:02

:') Ik denk niet dat die van mij het leuk zou vinden. := Maar ik zou het wel makkelijk vinden hahahaha.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 17:54

bigone schreef:
Denk even na, een koe heeft geen manen en staart, weet je wat er gebeurt, manen en nog erger de staart draaien compleet vast in zo'n ding. Iedereen met lange haren heeft wel eens vast in de fohnborstel gezeten, een paard raakt compleet in paniek als zijn staart hier vast indraait.

bedankt voor je vriendelijke reactie! er zijn in UK en USA blijkbaar mensen die hem voor paarden hebben. Die dingen draaien blijkbaar 1 ronde en dan weer terug en zijn ook met verschillende lengtes borstels te verkrijgen. In NL/bokt had ik er nog nooit over gelezen dus shoot me als ik een topic open of iemand daar ervaring mee heeft -O-

kerstkransje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:56

idd wij hebben er 1 voor de koeien, maar er zijn dus koeien zonder staart ( niet bij ons)
Die wordt er dan afgdraaid zeg maar, koe raakt in paniek en rukt zig los met alle gevolgen van dien....

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:59

Hahaha, nog wat water en zeep en je hebt een horsewash dan _O- . Maar die koe geniet er wel van :)) .

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:09

Geweldig! Denk voor een paard niet geschikt deze manier, maar wat een leuk gezicht, die koe geniet!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 18:11

ik kon geen info of afbeelding vinden op verkoopsites maar ik kan me voorstellen dat de borstelharen bij paarden veel korter moeten zijn juist om verstrengeling met langere haren te voorkomen, bij sommige merken stond er bij dat als de borstels niet vrij rond kunnen draaien, ze dan automatisch 10cm terugdraaien en daarna helemaal stil vallen, ook al duwt de koe er nog tegenaan.

Zijn trouwens wel aan de prijs, goedkoopste (koeien- de specifieke voor paarden kon ik dus niet vinden) kwam ik tegen voor ong. 1600euro

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:19

Was niet als aanval bedoelt Mist, het zou een goede oplossing zijn als ze ook bij paarden gebruikt kunnen worden, echter in deze vorm niet veilig. ookal zit er een beveiliging op, het haar zit wel vast dus krijg je paniek. Eentje met rubberen noppen zou ideaal zijn, nu nog iemand die het ontwerpt :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:21

Wij hebben gewoon deze doe-het-zelf-borstel (o.a. te koop bij Agradi), heel wat betaalbaarder en ze hebben er genoeg plezier van, èn een stuk veiliger......en ze blijven er nog soepel van in de heupen ook :P

http://www.youtube.com/watch?v=3-zfrk5nGdg

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:21

Ik zou dan eerder voor een vaste koeborstel gaan, dat lijkt me veiliger (idd i.v.m. indraaien van't haar) en je hebt geen stroom nodig dus ook goed in een paddock ofzo te plaatsen

Zoiets dus:
http://www.delaval.nl/ImageVaultFiles/id_1037/cf_5/stationary-cow-brush-B2.jpg

Een simpel en goedkoop alternatief is een dikke paal in de paddock (of als je een boom hebt staan nog mooier) omwikkelen met ruwe kokosmat.
Afbeelding
Bij een boom bind je ze gewoon vast met een spanband of binnenbanden van een fiets zodat de boom niet beschadigd, op een dikke paal of plank (of hoek van de schuilstal of verzin maar een plek) kun je ze gewoon vast schroeven. Zo maak je al een lekkere schuurplek zonder dat ze hun huid of staart/manen al te veel beschadigen.

Je kunt eventueel ook nog iets zelf maken met van die ouderwetse schrobborstels/bezems

edit: afbeelding in URL, is te groot

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 18:24

Oh geweldig, ik zie dat pmarena het zelfde idee had. Gaaf dat jij die hebt en dat er dus kennelijk goed gebruik van gemaakt wordt :D Als ik een 'eigen' plekje heb voor m'n pony wil ik ook zoiets maken.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 18:28

bigone schreef:
Was niet als aanval bedoelt Mist, het zou een goede oplossing zijn als ze ook bij paarden gebruikt kunnen worden, echter in deze vorm niet veilig. ookal zit er een beveiliging op, het haar zit wel vast dus krijg je paniek. Eentje met rubberen noppen zou ideaal zijn, nu nog iemand die het ontwerpt :D

nee maar ik vond het filmpje met die koe wel geweldig! dat beest staat echt te genieten!

Ik vermoed dat het ook bestaat, iets met rubberen noppen o.i.d, morgen even verder zoeken op de graveyardshift :D

Een tegel met rubberen noppen heb ik ook in de stal hangen, wordt niet gebruikt + is het bevestigen moeilijk omdat ALS ze het losschuren er dan schroeven, spijkers e.d. in je stal of wei liggen of in je paard zitten

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:14

Zo gek is het niet hoor Mist, wij waren ook al gecharmeerd van de automatische "happy cow borstel" :D en zagen onze paarden al lui genieten.
Wij hebben nu een zelfgemaakte "bezemboom" in de wei, doet het ook goed...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:23

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 19:26

Het moeilijkste dan dit soort dingen vind ik de bevestiging. Gaat het los dan heb je een stuk hout met schroeven erin waar ze in kunnen gaan staan. En mijn kasteel van 1.84cm heeft ongekende krachten....en pech dat ze dan ook in dit soort dingen zou gaan staan

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:36

Tja, maar dat is met álles wat je vast maakt, voerbak hangt toch ook vast neem ik aan en in de wei heb je isolatoren...
Dan neem je de ijzeren versie van de paardendrogist, gaten boren in plank of balk (en dan ook geen banketstaaf plankje nemen natuurlijk) waar 'ie aan moet en bouten er door, moeten ze toch van goede huize komen wil dat nog los en áls het dan los komt heb je geen scherpe punten. Zoiets komt doorgaans ook niet in 1 keer los dus normaal gesproken heb je 't al lang gezien als er speling op komt of iets los zit.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 19:40

Francis schreef:
Tja, maar dat is met álles wat je vast maakt, voerbak hangt toch ook vast neem ik aan en in de wei heb je isolatoren...
Dan neem je de ijzeren versie van de paardendrogist, gaten boren in plank of balk (en dan ook geen banketstaaf plankje nemen natuurlijk) waar 'ie aan moet en bouten er door, moeten ze toch van goede huize komen wil dat nog los en áls het dan los komt heb je geen scherpe punten. Zoiets komt doorgaans ook niet in 1 keer los dus normaal gesproken heb je 't al lang gezien als er speling op komt of iets los zit.

Mijn voerbakken hangen op met draadstangen door de wand en afgeronde doppen :D Schattebolleke heeft het al gepresteerd de voorwand van haar stal 10cm uit het lood te krijgen, kon de aannemer oplossen- doet zeer aan bankrekening :j en de stallen zijn pas 3jr oud ;( en zeker niet de goedkoopste.

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:47

xChiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:51

Zoiets dachten mijn vriendin en ik ook toen we dat ding in de koeienstal van de eigenaar van onze vp's zagen hangen ;) Zag de pony's al genieten _O-

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:59

Ik denk ook dat de paarden er enorm van zullen genieten, maar helaas door de lange manen en staart is hij voor hun niet geschikt, ook ik ken koeien zonder staart.
Wij hebben hem hier in de stal ook hangen koeien genieten er van en worden er ook lekker schoon door.