veulens klein voor leeftijd wellicht groeiachterstand

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

veulens klein voor leeftijd wellicht groeiachterstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 11:05

Sinds twee weken zijn mijn beste vriendinnetje en ik de trotse eigenaars van twee hengstveulentjes.

De moeders van deze veulens zijn haflingers van ongeveer 1,45 en de vader is een Fries van ongeveer 1,60.

Het eerste veulen van 08-02-2012 is 118 cm ongveer en het tweede veulen van 03-03-2012 is 109 cm. Nu hadden ze een bijhoorlijke wormbesmetting en zijn behoorlijk schraal dus dachten wij dat ze wellicht wat groeiachterstand hebben hierdoor.
Momenteel krijgen ze subli brokken voor drachtige merries en veulens.
En hebben ze natuurlijk gras en voldoende hooi ter beschikking.

Een liksteen is in aantocht en ik ga beginnen met pavo podo start tot de 8e maand en daarna wil ik pabo podo gros voeren.iemand nog tips om ze lekker te laten groeien en bijkomen? Ze eten en drinken goed en zijn goed allert.

Ze krijgen momenteel in de ochtend een halve kilo en avond 750 gram brok.

Een vitaminespuit een goed idee? Volgende week worden ze nogmaals ontwormd.

Caira

Re: veulens klein voor leeftijd wellicht groeiachterstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:28

geef het aub tijd, te snelle groei is absoluut niet goed, zehebben goed ruwvoer en beperkt goed krachtvoer nodig en dan komen ze vanzelf wel weer bij. Dat moet je tijd geven, anders is de kans op OCD veel groter.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:49

Zijn de veulens gespeend?
Liksteen zou ik er al niet inhangen, likstenen zijn niet goed voor veulens. Teveel zouten waardoor de nieren een opdonder krijgen.

Verder zou ik buiten het ontwormen alles eens even aankijken. Goed voer zou voldoende moeten zijn, resultaat zie je niet in 2 weken, zeker niet in groeien. Wat je nu geschreven hebt, gewoon veulenbrok, gras en hooi zou voldoende moeten zijn.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 12:05

Een liksteen is niet goed? Daar had ik nog niet van gehoord weer wat geleerd.

Ik snap heel goed dat ze niet over voerd moeten worden, maar ik wil graag dat ze bij gaan komen.
De veulens zijn ongeveer anderhalve maande geleden gespeend.

Niet mijn keuze overigens ik heb de veulens niet gefokt.
Een te snelle groei is niet de bedoeling hoor, ik hoop enkel dat ze wel bij gaan komen aangezien.ik natuurlijk niet wil dat et veulen te klein blijft.

Overigens komt aanstaande dinsdag de dierenarts voor her chippen en enten. Donderdag komt de hoefsmid en worden ze nogmaals ontwormd
Ik ga sowieso de dierenarts vragen naar een mening, maar een vitaminepasta geen goed idee?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:15

Vitamine-spuit kun je altijd wel geven, maar alleen voor een boost in het begin. Daar zou ik ook "normaal" mee omgaan, niets anders mee doen als normale paarden.

Over een liksteen is het een en ander te lezen in het DB-topic: Muzefee @ [KS] [HK]Het Dikke Buiken Topic 2012 - deel 2

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 12:26

Bedankt voor de informatie!! Vanaf wanneer mogen ze deze eigenlijk mijn eerste paard had een lkksteen in de weide was toen 11 maanden.

De vitamine pasta is natuurlijk maar voor een keer om even aan te sterken.
Beide veulens zitten ook niet mooi in de vacht behoorlijk lang niet heel dof lijnzaadolie goed?

edit. Is de keuze voor pavo podo start goed tot 8 maanden?
Ik heb eerder een veulen gehad maar stond toen op een pensionstal het voer is dus echt even zoeken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 12:37

Balou_k schreef:
Een te snelle groei is niet de bedoeling hoor, ik hoop enkel dat ze wel bij gaan komen aangezien.ik natuurlijk niet wil dat et veulen te klein blijft.

Geloof me, je hebt liever een paard dat te klein gebleven is, dan een paard dat door een te snelle groei en overvoeren vol met OCD zit.
Paard 1 kan je nog verkopen, paard 2 moeilijk tot niet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 13:39

Voor de doffe vacht, ik denk dat met goed voeren en goed ontwormen dit al zo opgelost is, gewoon even de tijd gunnen, en niet teveel rommelen met van alles.
En die liksteen, met goed (ruw)voer hebben paarden die ook niet nodig. Ik heb ze tenminste nog nooit in de natuur zien hangen. ;)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 13:41

Gini schreef:
Balou_k schreef:

Geloof me, je hebt liever een paard dat te klein gebleven is, dan een paard dat door een te snelle groei en overvoeren vol met OCD zit.
Paard 1 kan je nog verkopen, paard 2 moeilijk tot niet.

Ik zal mijn dierenarts dinsdag gelijk om advies vrsgen

Even voor de duidelijkheid over voeren wil ik zeker niet, ik wil gaarne advies of ik het goede voer gekozen heb, en de hoeveelheden daar van.
En of het mogelijk is dat het grootste veulen toch ongeveer de 1,50 haalt, het zou behoorlijk vervelend zijn als ik.het dier na drie jaar moet verkopen. Dat wil ik echt niet. Ik wil gewoon dat de beesten gezond zijn en blijven en maak mij doorgaans meer zorgen dan nodig is.

Hier kun je zien hoe ze er beide uitzien.
[KS-ITP] Dakota en Pablo klein maar dapper.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 14:54

Zojuist een vitamine pasta gehaald en lijnzaadolie.
Kan niet wachten tot de dierenarts komt.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:36

Wormonderzoek zodat je gericht kan ontwormen, en onbeperkt goed ruwvoer.
Evt wat brok, ben er geen voorstander van. Ik zou sowieso veel minder geven dan wat je nu opschrijft. max 1/4 kg per dag.
Groei, ook in de breedte heeft tijd nodig. Ik zie een veulen liever *iets* schraal dan te vet.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 17:55

Zijn die foto's recent? Zo slecht zien ze er niet uit

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 18:35

Ja, je voelt alle botjes er zit geen laagje spek tussen en op de ribjes.
uggegraatje is eng voelbaar en dergelijke..

Ik las dat van het pavo podo start je maar 200 gram per dag noest geven.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 20:05

Er moet ook echt geen laagje spek op zitten hoor als ze zo jong zijn :) . Mijn jaarling heeft ook zichtbare ribben (heel lichtjes) en is mooi op gewicht :j . Er mag misschien wat bij, maar je moet je niet al te veel zorgen maken over hoe ze er nu uitzien meid!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 20:15

Ine23 schreef:
Er moet ook echt geen laagje spek op zitten hoor als ze zo jong zijn :) . Mijn jaarling heeft ook zichtbare ribben (heel lichtjes) en is mooi op gewicht :j . Er mag misschien wat bij, maar je moet je niet al te veel zorgen maken over hoe ze er nu uitzien meid!

Sorry mensen ik voel me een overbezorgde moeder, haha...
Het voelt gewoon zo eng omdat ik enkel bot voel met een laagje huid. Dat ze liever schraal staan weet k maar dit lijkt zo ontzettend mager hihi.
Ze staan in een dorp en ben ook erg bang voor de reactie van de mensen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 15:04

Vandaag zijn ze ingeent en gechipt, ze zijn helemaal gezond, donderdag nog een wormenkuurtje en ik heb me gewoon zorgen lopen maken voor niks :+
Trekt helemaal bij die groei en een dik compliment gekregen voor de goede zorg :o