Voerplek bij paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

it_is_me

Voerplek bij paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 11:51

Voor de nattere dagen heb ik voor mijn paard en pony een paddock van ongeveer 9 x 20 m2. Nu zit ik al een tijdje te denken over een voerplek in de paddock, zodat ze overdag er de hele dag in kunnen. Nu denk ik de oplossing gevonden te hebben, maar weet niet goed of dat wel zo handig is. Aan de voorkant zit namelijk de doorgang (een damhek) met links daarvan een stuk van 2m. Hieronder vind je een schets van de situatie.
__20 m___
I.............I
I.............I De stipjes is het zand.
I.............I 9 m
I.............I
I.............I
I__I---I_I Voorkant met in het midden het damhek en links het stuk van 2 m.
I...I
I__I

Aan dat stuk van 2 m zou ik aan de buitenkant een stuk van 2 x 2= 4 m2 kunnen betegelen (zie het dikgedrukte stuk) en daarop iets van een smalle langwerpige slowfeeder op kunnen zetten. De kanten wil ik dan dichtmaken, zodat het hooi niet kan wegwaaien. De doorgang naar de slowfeeder is dan dus 2m, zal dit goed gaan met een paard en pony en blijft het hooi dan wel op de voerplaats? Ik wil namelijk geen hooi in het zand.
Laatst bijgewerkt door it_is_me op 09-08-12 11:53, in het totaal 3 keer bewerkt

sanne1221

Re: Voerplek bij paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:52

heb je ook een foto van de situatie?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 12:00

Zonet even naar buiten gelopen om foto's te maken. Deze komen er dus aan...

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 12:05

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een tijdje hooi in het net gehad, maar er kwam toch te veel hooi in het zand terecht of het waaide over het erf heen.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:08

Kennis van me heeft zo'n watervat van 1000liter gewoon in de helft doorgezagen (enkel het pvc) en geeft daar hooi in.

Simpel, en werkt goed

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:12

Het zou kunnen, maar het heeft niks over. Kan je het damhek niet een stukje verplaatsen?

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:14

Kunststof palletbox werkt ook goed en ik heb nog wel eens wat anders gezien. Volgens mij heb ik daar nog een foto van.
Je kunt ook een kliko ombouwen door een gaat in de voorkant te maken en deze te voorzien van een 5 of 10 cm groot raster.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door EllyC op 09-08-12 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 12:18

De paddock is vorig jaar aangelegd en om nu weer het damhek te verplaatsen is nogal een gedoe. Dus dat is niet echt een optie.

Wat betreft de slowfeeders kom ik er wel uit. Op [VSW] Slowfeeders staan genoeg ideeen, maar toch wordt er wel altijd wat gemorst met het hooi. Dus wilde weten of dit een geschikte voerplek zou kunnen zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:58

2 x 2 meter is veel te klein voor twee paarden om zich naast elkaar te verdringen om een slowfeeder heen. Dat is vragen om 1 paard die in het hek wordt geduwd/geslagen, of er helemaal niet bij durft.
Je stopt ook geen twee paarden met eten in een stal van 3 x 3 tenslotte.

Ik heb hier een paddock van ongeveer 15 x 15, en het betegelde deel waar het voer op gegeven wordt in een slowfeeder (XXL hooinet) is 4 x 6, waarbij de ruimte er om heen dus gewoon open is (ook zand). Voer komt niet in het zand daarbij.

Als je echt een betegelde plek naast je paddock wilt maken, is die doorgang van 2 meter geen probleem, maar dan moet je een betegeld deel van minimaal 4 x 4 maken en liever 5 x 5.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 13:25

Ik snap niet zo goed hoe de TS het voor zich ziet...
een paard en een pony en een slowfeeder op 2 bij 2? Dat is nog smaller dan 2 stands naast elkaar.

Je zou 2 smalle voederstands kunnen maken. En dan op het eind de slowfeederbakken. Dan past er maar 1 paard per stand, hoog schot er tussen tegen voernijd, bijten of trappen, en achteruit er weer uit moeten lopen en geen kans op hooi op het zand. Dat lijkt me de meest ruimte efficiënte manier met zo'n klein stukje en 2 paarden. Zou dan wel die bestraatte voederstands zo'n 2,5/3 meter meter diep maken zodat ze ook met de achterbenen op de stenen staan.

Afbeelding

dit idee maar dan eventueel zonder dakje.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 17:37

Bedankt voor de reacties!

2 m is inderdaad wel heel smal en de paarden zouden dan of heel lief naast elkaar moeten staan of om de beurt eten.

Een andere optie is om een deel in de paddock te betegelen, maar ben bang dat de tegels dan omhoog wippen. Of iets van een slowfeeder kliko aan de rechterkant van het hek, daar liggen al wel twee rijen met tegels. Maar vraag mij of of er dan niet alsnog hooi in het zand terecht komt...

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 13:03

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 13:13

@ BBolluijt: Bedankt voor je reactie! Dat is wel een goed idee! Heb hier nog een voerrek voor koeien staan, die ik dan aan de rechterkant van het hek zou kunnen plaatsen. Het is alleen dat het hier nogal kan waaien en dan zou al het voer wegwaaien. Heb je enig idee hoe ze dat doen op andere stallen, die een dergelijk voerrek gebruiken?

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:03

pas wel op met koeienvoerhekken deze zijn vaak maar 1 m hoog, dus te laag voor paarden. Voor paarden is de minimale hoogte maat 140 cm.
Normaal worden voerhekken in de stal gebruikt en heb je weinig problemen met het wegwaaien van het voer.
Voor het buitenvoeren kan je bijvoorbeeld een brede kunststof voerbak nemen zoals bijvoorbeeld in de vleesveehouderij gebruikt wordt. Maar misschien is een simpele kering met een hardhouten plank of gemetselde rand voldoende. Je kan het voer altijd vastleggen met een normaal voer-rantsoen-net zoal gebruikt wordt in weideruiven. http://www.cavalo.nl/weide/voerruiven/v ... 8-m-1.html

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 14:08

Zoeits misschien?

Afbeelding
Door het net wat eromheen zit voorkomt het dat het wegwaait.

Afbeelding

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 16:45

@ BBolluijt: bedoel je dat als het voerhek te laag is, dat ze dan elkaar als nog kunnen aanvliegen? En met een hoger rek gaat dat beter?

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:01

de schofthoogte van een paard is meestal meer dan 1,6m, die van een koe +/- 1,3m,
een paard heeft dus te weinig ruimte (in de hoogte) om met het hoofd omhoog achterwaards uit het voerhek te gaan. Stoot dus simpelweg zijn hoofd in een koeienvoerhek.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-12 19:34

Oh, zo bedoel je dat. Maar het voerhek wat ik heb staan is volgens mij open aan de bovenkant. Dus dat zal het probleem niet zijn.