onveilige stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

onveilige stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 12:43

Of zie ik spoken?

Zou jij je paard in dit type stal zetten? Of zou je net als ik de boel niet zo veilig vinden?

Het gaat om gloednieuwe boxen, ijzer+bamboehout. Ziet er heeeeel mooi uit! De box op zich is groot. Ik denk 3 op 4 meter. Veel licht en frisse lucht. Dus op zich een goeie box.
Echter... De tussenwanden kunnen gedraaid worden om het uitmesten gemakkelijker te maken (met bobcat). Wat ook inhoud dat de onderkant van de tussenwand zo'n 30cm van de grond vandaan is. Zie ik spoken als ik paardenbenen gekneld zie raken is deze tussenruimte? Dus paard doet een tukkie, benen schuiven onder de wand. Iemand komt de stalgang binnen waardoor paard schrikt en recht wil staan en dus een gebroken been oplevert?
Daarnaast is aan de voorkant van de box, over zo'n 2 meter van de voorwand een "voederhek". Dus de wand is lager, veel ruimte tussen de tralies en paardje krijgt zijn hooi buiten de box. Zie ik ook hier spoken als ik vrees dat het paard via het ene gat zijn hoofd naar buiten steekt om te eten, naar een vlieg wil grijpen die op zijn flank geland is, dus zijn hoofd via een ander gat weer de stal binnen... en vervolgens grandioos klem raakt als hij terug wil?

De stalling op zich is perfect. Veel weidegang, veel ruwvoer, piste, volpension, mooie omgeving... Maar zou je er je paard stallen, wetende in welke box hij zou staan?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:05

Nee :n

wat raar dat het zo'n 30 cm tussenruimte is. op mijn stalling kon dit ook, maar stonden ze cm boven de grond :=
hierdoor was het wel veilig :j

amber_steph

Re: onveilige stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:05

Ik ken het niet, maar met die wanden zou ik het niet fijn vinden.

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:11

voor gewone uitmest boxen zou ik mijn paard er niet in zetten. maar als er potstallen van gemaakt worden waardoor je die 30 cm ruimte weer kwijt bent door de bodembedekking zou ik het geen probleem vinden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:16

De voerrekken zijn geen probleem zolang het hoofd van je paard maar duidelijk smaller is dan de tussenruimte tussen de spijlen. Wij hebben eerder in dergelijke boxen gestaan en dat levert geen probleem op. De stal waar we nu staan heeft een gat, alleen van een aantal boxen is het gat maar een paar cm breder dan het hoofd van onze tinker, wij staan daarom in een box met een groter gat.

De ruim 30 cm ondergat zou voor mij wel een probleem zijn, zelfs de grote brede hoeven van onze tinker kunnen daaronderdoor. Tenzij er nog rubber flappen opgezet gaan worden om te voorkomen van benen onderdoorsteken en bodembedekking uitwisseling tussen de boxen.

Je kunt allicht vragen of daar nog wat aan gedaan wordt, misschien hebben ze daar zelf niet eens aan gedacht.

Edit een schandalige hoeveelheid tikfouten over het hoofd gezien, fyn dyslectie. :+
Laatst bijgewerkt door karuna op 08-08-12 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:19

Die voorkant is denk ik geen probleem. Waar mijn bijrijdpaard staat hebben ze dat ook en die hebben wat jij nu schetst nooit gedaan. Het is juist lekker dat ze buiten de stal gevoerd kunnen worden en buiten de stal kunnen eten, ze lopen het dan niet door de stal en het voert makkelijk. Als ik mijn paard voor de stal vastzet, kan ze ondertussen nog wat snaaien. Maar een tussenschot 30 cm van de grond vind ik niet echt heel veilig klinken! Of je moet inderdaad flink gaan potten, per direct.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:24

Zelfs met een startende potstal zou ik het niet aandurven zonder rubber flab oid. In het begin is de bodembedekking zo los dat een been er zo onderdoor schuift.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:29

just_kiki schreef:
Nee :n

wat raar dat het zo'n 30 cm tussenruimte is. op mijn stalling kon dit ook, maar stonden ze cm boven de grond :=
hierdoor was het wel veilig :j

Ja, dit is meestal het geval, je begrijpt wel waarom!
Het is absoluut niet veilig om zo'n grote ruimte open te laten onder de stal.
Bovendien heel onhandig met de bodembedekking.

De voorkant is geen probleem, een paard kan niet door de ene heen en door de andere weer terug, dat is anatomisch onmogelijk.

Maar ik hou het bij mijn super uitloopstal, daar zijn paarden het beste mee af! ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:31

Het voerhek, daar zou ik wel vertrouwen in hebben. Maar 30 cm opening tussen onder het wandschot, daar zou ik wel moeite mee hebben. Ik zou het erg link vinden. Maar als dit verder een stal is die je erg mooi en fijn vind, dan zou ik dit eens voorleggen aan de staleigenaar. Wie weet komen er nog rubberen flappen op of wijs je hem op een potentieel gevaar waar hij nog niet aan gedacht had. Jij zult vast niet de enigste paardeneigenaar zijn die zich hier zorgen om maakt.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:33

Opening bij de tussenwand zou ik ook niet blij mee zijn. Bij ons hebben ze dat opgelost door u-profielen te plaatsen waar ze een houten balk/plank in schuiven, zodat het onder dicht is. Heel makkelijk te verwijderen en geen gevaar verder. De plank kan er niet uit omdat daarboven de wand zit.
Als ze zo'n mooie nieuwe stallen geplaatst hebben, waarom dan niet met uitschuifbare tussenwand zou ik denken?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:23

Paard van Perrokai hier op bokt is in zo'n stal (jaren terug) gestald. Was een oppotstal en paard is inderdaad vast komen te zitten onder de tussenwand. In paniek heeft dat paard de benen helemaal open gemaakt en had geloof ook wat pezen kapot..Paard heeft het in ieder geval niet overleefd..Dus ik zou absoluut geen paard in zo'n stal willen hebben..

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:27

Maffe situatie!
Inderdaad zoals hierboven wordt gezegd, dat een paard het niet overleefd.. Ik zou het ook moeilijk aandurven. Zou ik eerder iets zoeken waar je je paard stalt zonder dat zoiets aanwezig is. Dan zit je in ieder geval niet telkens in spanning als je weg bent, of het wel goed gaat ;)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:30

Brr bij dat verhaal over de benen onder de tussenwand krijg ik de rillingen. Ik zou daar mijn paard niet in laten staan als er niks wordt gedaan aan die 30 cm ruimte, is gewoon gevaarlijk.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 17:34

Voerhek is geen probleem. Hebben we jaren gehad en nog nooit een probleem mee gehad.
Die 30 cm echter, is een ander verhaal. Vind dat echt gevaarlijk en daar zie je zeker geen spoken in.
Ik zou mijn paard om die reden niet in deze stal zetten.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:41

Wat TS beschrijft over het voerhek, kan wel degelijk gebeuren. Als de ruimte tussen de spijlen overal even groot is, kan het paard idd zijn hoofd terugsteken tussen de volgende 2 spijlen en zo klem komen te zitten.
Het komt niet erg doordacht over....

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 18:47

Ik dacht al... boxen zijn gloednieuw, ter vervanging van oude boxen die gewoon niet meer in orde waren (klein, donker, uitgeleefd,...) Je zou toch verwachten dat ze gewoon goed zijn?
Maar ik zit er dus niet naast wat betreft de tussenruimte... Best jammer, want anders hebben die mensen een goede stal en service.

Het voerhek zag ik als een minder groot risico. Maar ik heb nog gehoord van veulens op een opfok die op die manier klem komen te zitten, waardoor elk oneven gat nu dicht gemaakt is met een houten plank.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:50

Ik zou mijn paarden er ook niet inzetten. Vooral die 30cm is erg spannend. De pensionhouder ziet zelf geen probleem begrijp ik? Heb je het er al wel met hun over gehad? Jammer dat het eerst altijd fout moet gaan voordat mensen het gevaar inzien en actie ondernemen.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:12

Ik zou het ook niet doen. Op mijn oude stal hadden ze zo'n tussenruimte onder de voorste deur en daar is een keer een paard zo slim geweest om er onderdoor te willen.. Nope. Ik vind het eng.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 23:39

Voerhek, mits goed gemaakt, is ideaal. Die ruimte tussen de wand en de vloer zouden mij wel nachtmerries bezorgen. Mijn paarden zet ik daar voor geen goud in! Enne, bamboe. Hoe sterk is dat eigenlijk? Ik associeer dat met die stokjes voor bij planten en niet als oerdegelijk materiaal.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:12

Marion71 schreef:
Enne, bamboe. Hoe sterk is dat eigenlijk? Ik associeer dat met die stokjes voor bij planten en niet als oerdegelijk materiaal.
Dat schijnt wel sterk te zijn...http://www.strongboo.nl/content

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:39

Dat voerhek dat zal wel loslopen denk ik, dat risico lijkt me heel erg klein.

Maar die 30 cm vind ik toch echt wat te spannend, dat zou ik echt niet willen :n

Hier hebben we ook voor "bamboe" planken gekozen :j Is gewoon net hardhout om te zien, super sterk maar heeft voordelen t.o.v. hardhout. Het werkt ook niet, fijn spul. Loodzware kwaliteit :P Is ook iets duurder dan hardhout geloof ik en was bamboe met toevoegingen, lijmen / epoxies ofzo? Fijne weet ik er niet meer van maar dat spul dat wij hebben is in ieder geval super degelijk.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:48

Is er een mogelijkheid dat ze bv. van dat hele dikke rubber aan de onderkant bevestigen? Rubber dat je soms aan de onderkant van deuren hebt om water tegen te gaan? Daar moet je toch flink tegen duwen wil je het vouwen, en een paard zal dit eerder als barrière zien en zijn benen niet door gaan duwen.

Mossje_bobb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:49

Ik zou het ook niet goed vinden. Mischien kun je er een berg stro onderleggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:52

Rubber daar zou ik ook niet heel vrolijk van worden, als een paard dan languit gaat liggen en zijn benen wil strekken, voelt dat het rubber meegeeft en doorduwt, heb je straks dat de hoef onder het rubber doorschiet en dan vast komt te zitten als achter een soort weerhaakje :=

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:00

Iedereen zegt hier dat dat voerhek geen problemen gaat geven volgens hun.

ligt er maar net aan wat voor voerhek het is. (als er telkens 1 plaats is, dan 1 plaats dicht, dan weer 1 plaats, niet zo'n probleem, anders vrij gevaarlijk).

Er is zelfs een term voor het vastzitten van paarden in voerhekken.
Dit wordt vlechten genoemd.

mvg