Hoelang gaat een autobatterij mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Hoelang gaat een autobatterij mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 09:40

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:01

Onze weide is +/- 4000 m2 en ik gebruik een auto batterij van 80 Ah.
3 jaar lang kon ze genoeg stroom leveren gedurende een +/- maand voor ik ze terug moest laden maar nu is ze bijna versleten.
Heb nu een tweede batterij, een tweedehandse vrachtwagen batterij gaat veeeeeeeeel langer mee als ze helemaal opgeladen is, dit duurt wel enkele dagen.
Het nadeel van de vrachtwagenbatterij is het gewicht, ze weegt veel meer dan een gewone batterij.
Je moet wel regelmatig zorgen dat de draden vrij blijven van onkruid want anders gaat het snel.

tamary

Re: Hoelang gaat een autobatterij mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:12

Ik kreeg bij aankoop het advies om elke 4-6 weken te wisselen. Ik heb dus 2 accu's die ik ong 1x per maand wissel. Vrijhouden van je draden, ze goed op spanning houden en regelmatig met een metertje controleren hoeveel klap er op staat is ook aan te raden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:36

Wanneer je goede deep-cycle-accu's gebruikt, dan kun je inderdaad ongeveer elke maand wisselen. Gewone auto-accu's zijn erg NIET blij met een dergelijk leven en geven vrij vlotjes de geest. Bij auto-accu's moet je ze gewoon wisselen zodra de accu vol is. Dat geeft nog enige levensduur aan de accu's.

Sillemie

Re: Hoelang gaat een autobatterij mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:51

Ik heb een nieuwe autobatterij en een gebruikte vrachtwagenbatterij, de eerste doe ik ongeveer 8 weken mee en de tweede ongeveer 6 weken. Maar het is idd heel erg belangrijk om het onkruid op tijd weg te halen (denk ook aan laaghangendee takken van bomen) en de draden straks te houden. Dat verschil merk je heeeeel snel!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 17:02

Sillemie schreef:
Ik heb een nieuwe autobatterij en een gebruikte vrachtwagenbatterij, de eerste doe ik ongeveer 8 weken mee en de tweede ongeveer 6 weken. Maar het is idd heel erg belangrijk om het onkruid op tijd weg te halen (denk ook aan laaghangendee takken van bomen) en de draden straks te houden. Dat verschil merk je heeeeel snel!

Precies omdat je dus niet begrijpt hoe je met accu's om moet gaan, merk je dat onderhoud aan je omheining van groot belang is. Feitelijk doe je daarmee aan symptoombestrijding richting de standtijd van je accu. De juiste accu met het juiste management heeft een levensduur van jaaaaaren.

Ter vergelijk: op mijn werk gebruiken we accu's voor noodvoorzieningen; die stammen van halverwege de jaren '90 en zijn nu nog steeds in staat om de gevraagde capaciteit te leveren!
Hier wat zinvolle informatie over accu's: http://www.victronenergy.nl/batteries/