Kan iemand me zeggen of dit kruiskruid is? http://www.mijnalbum.nl/Album=MXJMH8XN Het zijn gele bloempjes, maar blad lijkt eerder op een ander kruid dan kruiskruid, maar zeker ben ik het niet. Durf ook geen hooi meer geven.
Laatst bijgewerkt door Martine op 08-08-12 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt Reden:Titel duidelijker gemaakt
jesito
Geplaatst: 08-08-12 07:14
Poeh moeilijk te zien, als ik het blad zie denk ik ja maar ales ik de bloem zie weet ik het niet zeker. Maar een gele bloem in je hooi vind je niet graag. Normaal is de stengel ook wat roder, maar weet niet of dat altijd zo moet zijn.
Hooi komt volgens de boer van Zeebrugge, daar komt wel kruiskruid voor...ik blijf alert (er is een paard met buikkrampen en bevangenheid momenteel). heeft iemand toevallig een foto van hoe kruiskruid er gedroogd uit ziet? Ik doorzoek het hooi nu voor ik het geef...
Geplaatst: 08-08-12 07:58
Ik durf het ook niet te zeggen wat JKK is. Heb helaas ook geen foto van gedroogd JKK. Misschien wel verstandig om te achterhalen waar het hooi vandaan komt.
petraaken
ze vraagt om foto's van gedroogd JKK en niet om een plaatje waar het in bloei nog op het land staat. Blijkbaar kent ze wel de plant als hij leeft. die plant in leven ken ik ook meer dan goed genoeg. Alleen in gegdroogde toestand ken ik de plant ook niet juist bij gebrek aan foto's.
Cambiar
Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-12 08:01
Thx Piepenfiets! Deze kwam er niet op als ik op google foto zocht. Er staat wel degelijk een blad in gedroogde vorm op de eerste foto. Dit is het dus zeker niet, maar blijf alert. Heel erg bedankt voor snelle antwoord, kan vandaag gelukkig hooi gaan geven want gras is kort.
De blaadjes hebben een zeer specifieke vorm,die verandert niet bij drogen. De aanzet aan de stengel(om en om) en korte blaadjes naar de top zijn ook een kenmerk. De bloemetjes (die niet op het google-plaatje staan) zijn klein en in gedroogde vorm donker,een bruinige oker. M.n.bermhooi of uit natuurgebieden bevatten het vaker dan weidehooi.Succes!
petraaken
Ik zie het nochtans de laatste tijd ook erg vaak in weides verschijnen doordat de bermen te laat worden gemaaid. Ik passeer dagelijks een wei waar ik JKK heb zien staan en de boer heeft het gehooid. Daar ga ik dus zeker geen voordroog kopen. Gelukkig heb ik voldoende weidegrond om het zelf te hooien of voordroog te maken. Zo heb je de kwaliteit min of meer in eigen hand. Aan het weer kan je niets verhelpen maar aan de rest wel.
Piepenfiets, in je link staan ook plantjes die zeker geen JKK zijn maar er wel tussenstaan. Dat maakt het er niet duidelijker op.
Ik heb geen idee hoe het er gedroogd uitziet. Ik ben redelijk allergisch voor alles wat geel bloeit, kreeg in de wei ook eennhartverzakking vorige week. Alleen de vrolijk geen bloeiende plantjes waren geen JKK maar boerenwormkruid.
Gedroogd idd moeilijker te herkennen maar als je het plantje kent toch wel. Gaat nu om deze plant van TS,dat is het niet.
Petraaken,jij hebt de ideale situatie! Ik ben afhankelijk van de foragehandel. Het valt mij wel op dat ik het veel meer zie dan andere jaren in bermen en weilanden.
karuna
Drukke kabouter
Geplaatst: 08-08-12 08:47
Pardon mag het iets vriendelijker. Verkeerde been uit bed gestapt? En ja ik kan lezen heb er zelfs een bril voor alleen snap ik niet wat ik niet gelezen zou hebben. De link bevat ook foto s van gedroogde plantjes die niet JKK zijn. Moet je maarvnet naar het goede gedroogde plantje kijken.
Ik begrijp je opmerking niet. Er staat heel duidelijk: is dit jacobs kruiskruid, met een vraagteken achter. Als dat niet duidelijk is dan begrijp ik het ook niet. De titel is prima zo en ik bedoelde het ook zo. Niet moeilijker maken dan het is hè ?
Myca
Geplaatst: 10-08-12 09:04
Het staat nu ook wel raar, een moderator heeft de titel veranderd omdat ik getemt heb. Eigenlijk moeten ze dan zo'n hulk plaatsen in de openingspost staat alleen opmerking van Martine dat het veranderd is. Er stond namelijk alleen "kruiskruid", niet "Jacobskruiskruid".
Cambiar
Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-12 13:26
Dat is toch een geldige naam? Kruiskruid? Staat zelfs op die manier op wikipedia.....het is een verzamelnaam van planten die allemaal giftig zijn, waaronder ook het jacobs kruiskruid http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruiskruid
Ik heb er dus alle belang bij om kruiskruid te plaatsen, niet alleen jacobs kruiskruid, maar alle soorten kruiskruid zijn giftig, aldus wikipedia, ik citeer: Alle in Nederland voorkomende kruiskruiden bevatten pyrrolizidine-alkaloïden waardoor ze giftig zijn voor veel dieren en ook voor mensen. Maar ze kunnen daarom ook als geneesmiddel aangewend worden.