Ik vind die hooiruiven voor in de wei echt schandalig duur, en vraag me af wat voor creatieve oplossingen jullie hebben bedacht. We hebben een schuilstal, maar daar staan nooit alle 8 shetlanders braaf naast elkaar in:-) Ik wil dus graag iets voor buiten bedenken, wat bij voorkeur ook nat kan worden. Ze staan hier namelijk de hele winter buiten, en dan is een handige oplossing wel gewenst!
een grote speciekuip (al dan niet met verzwaarde rooster erin) hooinetten of hooizakken het ombouwen van een kliko (zon zwarte vuilzakken met deksel, snij je onderaan aan de voorkant een groot vierkant eruit, een net erin aan de binnenkant en schuine plank) lage palletbox zon houten kratboxen
Een compost ton! Wel schoon uiteraard en dan de schuif eronder weghalen. Werkte voor mijn merrie perfect! Door de deksel open te doen kun je er een plak hooi ingooien en het hooi blijft mooi droog en schoon
Wij hebben 2 van die schandalig dure hooiruiven met een dakje en 2 afgezaagde houten kisten die worden gebruikt bij de groothandel om wortels in te doen. Als het regent wordt het hooi uiteraard nat, maar dat gebeurt ook bij die schandalig dure dingen omdat regen vaak met wind gepaard gaat en niet recht naar beneden valt. De wortelkisten kosten gebruikt 35 euro per stuk. Met een extra pallet kun je er dan dus 2 en voor kleine pony's mss wel 3 voerplekken van maken. Het doet zeer, maar de houten kisten zijn net zo goed en fijn in gebruik als die echte hooiruiven.
wij hebben er voor onze paarden een hele grote laten lassen! ik denk dat hij 4m lang is en 1.5 m hoog diepte boven aan 1.5m. heel handig, alleen moet je wel zo iemand kennen die dat wil doen voor een klein prijsje! wij hebben een hele lieve oom!
MirandaMalik
Geplaatst: 08-08-12 14:23
Deze kunnen ook, daar zou ik wel aan de binnenkant fijn gaas oid indoen zodat ze niet met benen erin kunnen. Dan kun je er een plaatje opleggen zodat het droog blijft. http://www.google.nl/imgres?hl=nl&sa=X& ... ,s:0,i:116
dioni
Geplaatst: 08-08-12 14:25
Hier ook 3 shetlanders die het hele jaar door in een ruime paddock staan met 2 schuilstallen. Ik voer in beide stallen en als het niet heel slecht weer is ook in zo'n oude zinken teil hooi. De zinken teil kunnen ze rond om staan en in de stallen kunnen ze makkelijk met z'n 3-en naast elkaar. Ik voer 2x daags hooi.
Een hele goedkope (tijdelijke) oplossing: zo'n zwarte specie kuip van de gamma. Ik gebruik ze ook voor het water, gaan lang mee, niet duur. Eventueel voor hooi zou ik onderin wat gaten boren voor regen water af te laten lopen. Er gaat ingeveer 1/2-1 plak in per kuip.