manen haflinger

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denice1991

manen haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 19:47

hoe onderhouden jullie de manen van een haflinger?
De manen van mijn haflinger merrie heb ik helemaal uit de klit gehaald en kam ze elke dag zodat er ook geen klitten meer in komen.. alleen er blijven haren uit komen..
doen jullie ze ook wel eens knippen? merkte bij mijn vorige kwpner dat de manen harder groeide toen ik ze knipte of trok...
maar ik ben nu dus bang dat ze steeds dunner worden...
iemand tips?

judith__

Re: manen haflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 19:50

ik laat de manen van mijn haf lekker met rust, ze zitten in een vlecht omdat hij een erg dikke bos heeft die anders helemaal verklikt en dan krijg je het er niet meer uit de klit, om de week haal ik de vlechten eruit en spuit er anti-klit in, pluis het uit met mijn handen en dan weer nieuwe vlechten erin.
zo blijven ze het mooist

Bokkertje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:45

Op de stal waar het paard van een vriendin van me staat, staat ook een haflinger ( met een heel lief hoofdje trouwens :o ) Deze haf heeft haar manen ook altijd in een vlecht en het staat nog mooi ook :)

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:50

Door ze iedere dag te kammen beschadig je de manen en trek je er idd iedere keer (lange) haren uit. Daardoor lijkt het alsof ze minder lang groeien. Niet te veel aanzitten dus en in een vlecht of lekker los en de klitten 1x per week uithalen ofzo!

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:51

Regelmatig (wekelijks) anti klit erin, en daarna uitkammen/pluizen. Ik doe er geen vlechten in...

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:52

Heb geen haflinger :)) . Maar ik doe van Cowboy Magic anti klit gel er in (zonder siliconen dus dan droogt het niet uit en breekt het niet af) en maag vlechten :j .

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 23:59

Ik laat de manen gewoon los hangen.
Kam ze haast nooit maar doe er wel cowboy magic in en haal de klitten er met mn handen uit.
Heb wel een tijdje vlechten gehad maar had het gevoel dat de manen daardoor dunner werden.

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 00:30

Je kunt een hengstenvlecht maken of gewoon allemaal (dikke) normale vlechten.
Ik heb gehoord dat je beter normale vlechten in kan doen en die om de twee weken er uithalen.
Dat komt omdat de meeste mensen een hengstenvlecht te strak maken en daardoor alleen maar meer haren gaan uitvallen.
Ik heb zelf ook een fries. Ik laat ook altijd vlechten in. ;)

lisannehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:04

Is het eigenlijk slecht om lange manen elke dag te kammen? :+

denice1991

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-12 19:08

oke. nou heb ze gisteren gewassen met biotex even heel de poep eruit en het zwart eraf. dus nu is die mooi wit. heb de manen ingevlochten vandaag ben benieuwd of het werkt :)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:14

Ik laat de manen bijna altijd los. Wolder zweet er alleen met warmer weer onder, en dan vlecht ik ze wel. Tijdens het rijden vlecht ik ze bij beide wel eens. De puntjes knip ik weleens bij, maar ik maak ze nooit meer dan ongeveer 10 cm korter.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 12:58

Ik haal ongeveer 1 keer per week met mijn handen alle klitten eruit en spray flink wat antiklit spray. Verder dagelijks alleen een zachte borstel er doorheen. Door de antiklit blijven ze best aardig uit te klit! Af en toe wassen kan ook goed helpen! Heb laatst gewassen en daarna meteen antiklit erin en goed doorborstelen, en sindsdien klitten ze ook veel minder snel.

Vlechten helpt altijd ook goed!

ilovedaphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 13:25

Een Haflinger van een vriendin van mij haar paard heeft der manen ook altijd in een vlecht zitten, en als dat niet het geval is dan spuit ze het in met anti klit en borstelt ze het heel goed door, en dan blijft het ook altijd wel goed zitten