Nog iemand met een stal dilemma

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_KaWi_

Nog iemand met een stal dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 21:44

Hoi allemaal,

Omdat ik er zelf niet uit kom zou ik graag willen weten wat jullie in mijn situatie zouden doen.

Mijn haflinger staat sinds bijna een jaar op een geweldige leuke pensionstal(Volpension)
Hij staat elke dag buiten en 's nachts op stal.
Er is erg veel weiland en hij staat in een gemengde kudde waar hij het heel erg goed naar zijn zin heeft.
Goede kwaliteit hooi en een buitenbak+longeercirkel+paddocks.
En best mooi uitrijgebied.
Het enige minpuntje is dat de stal 1 uur reizen met het OV is enkele reis.
Dus ben in het totaal bijna 2 uur aan het reizen als ik naar hem toe ga ( probeer zo'n 5 keer per week te gaan).

Ik heb voor deze stal gekozen omdat ik hier in de buurt geen plekje kon vinden waar hij in de zomer en in de winter hele dagen buiten kwam.

Nu werd ik vorige week door een kennis gebeld( eigenaresse van mijn oude verzorgpony) dat er bij hun een stal vrij was en of ik interesse had.
Het is bij een boertje dus erg kleinschalig.
3 paarden in totaal 2 merries en dan mijn ruin.
Er is een buitenbak waar je in kan rijden en longeren en als het weer het toelaat mogen ze op de wei ( groot genoeg voor 3 paarden maar wel een stuk kleiner dan wat hij nu heeft)
In de winter kunnen ze in de bak en hebben ze een stal met vrij grote uitloop.(Mijn haflinger gaat in de zomer op stal i.v.m zijn zomereczeem)
Wel allemaal een stuk minder luxe dan waar ik nu sta en we moeten zelf mesten en voeren. In de ochtend voert de boer de paarden.
Het is in de polder dus buitenrijden is wat minder mooi.
Deze stal is op 5 minuten fiets afstand.

Wat zouden jullie kiezen?
De kosten van de stal waar ik nu sta zijn zo'n 375 euro per maand incl reiskosten.
De andere kost ongeveer 220 euro in de maand

Ik vind het heel erg moeilijk om te kiezen omdat hij nu erg goed staat en het heel erg naar zijn zin heeft.
Als ik hem zou verplaatsen zou dat dus alleen in mijn eigen voordeel zijn.

it_is_me

Re: Nog iemand met een stal dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:49

Tja, zo lang jij het niet erg vind om zoveel te moeten reizen, dan laat je hem toch lekker staan? Zelf zou ik een uur heen en een uur terug reizen veel te veel vinden en daarbij 375 een behoorlijk bedrag, daarentegen is een mooie uitrijomgeving ook wel weer wat waard. De andere stal is wel een stuk dichterbij, maar die prijs vind ik ook nog wel pittig. Vooral als je ook nog veel zelf moet doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 21:50

Ik hecht er zelf heel veel waarde aan om mijn paarden dicht in de buurt te hebben, zodat ik er elk moment naar toe kan gaan en na werktijd niet lang meer hoef te reizen.
Bij jouw optie dichtbij staat je pony nog in gezelschap van andere pony's en kan elke dag naar buiten.
Als de stal jou persoonlijk ook aanspreekt en jij het met minder luxe kunt doen en zelf bereid bent om mee te doen zou ik het doen!
De 2 uur die je wint kun je weer extra op stal bezig zijn!

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 07:34

Hoe erg vind je het dat je meer moet betalen en totaal 2 uurmoet reizen (en altijd afhankelijk bent van et OV) bij stal 1? En hoe belangrijk is luxe voor jou?
Ik vind het net als Nouvel belangrijk dat mijn pony in de buurt staat en dat ik er ten alle tijden snel kan zijn als er iets aan de hand is.
Succes met je keuze.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:06

ik hecht zelf niet veel aan luxe, persoonlijk zou ik verhuizen, veel dichterbij , en nog steeds veel buiten, uitloop etc ... en idd wat Nouvel en Deb100 aangeven, ik heb mijn beestje liever in de buurt

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:32

Ik denk dat je paard op de huidige stalling beter staat dan na de verandering zal komen te staan. De reistijd die je nu hebt en het extra geld leveren je ook een vrijheid op. Je hoeft niets te regelens als je niet kunt hij je paard staat goed. Na eventuele verandering ben je meer tijd kwijt aan de verzorging (trek die tijd van de reistijd af en is er dan ook nog zoveel verschil?). Zelf moeten voeren zou inhouden meerdere keren per dag naar je paard moeten gaan en extra verplichtingen voor iets wat nu vanzelfsprekend is.
In jouw geval zou ik blijven staan juist vanwege de andere extra voordelen van je huidige stal. groter / gezelliger / beter buitenrijden / etc.

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:36

je kan de tijd die je kwijt bent met de verzorging delen met de andere eigenaren neem ik aan. Zo veel extra tijd ben je dus niet kwijt daar aan. Ik zou het wel weten!

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 08:40

Een uur reistijd is wel erg veel. Want stel nou dat je paard wat krijgt en je m drie keer per dag moet laten lopen of af moet spuiten? Zelf afmesten daar wen je wel aan. En ook dat kun je gewoon een dagje over slaan als het echt niet uit komt. Zelf voeren zou ik wat lastiger vinden. Ben het niet eens dat je je reistijd wel weer kwijt bent aan de extra verzorging. Stallen mesten en voeren gaat je geen twee uur per dag kosten hoor.
Aan de andere kant, zou ik zelf niet zo kleinschalig willen staan. Ik vind gezelligheid en aanspraak op stal ook wel heel erg belangrijk. Gezellig samen er op uit en met elkaar mee op wedstrijd is leuk en gezellig!
Misschien is er een tussenweg te vinden, al geef je aan dat je al goed gezocht hebt... Succes met je keuze!

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 13:28

Bedankt voor jullie reacties!

De luxe vind ik niet zo erg om te missen.
Mesten kost niet zoveel tijd en daarnaast worden de voerbeurten afgewisseld met z'n 3en.
Dus daar maak ik me niet zo heel druk om.

Ik heb de reistijd altijd voor lief genomen omdat ik wist dat ik hem hier toch geen goed plekje kon bieden.
Nu ik die kans wel heb is hem dichterbij halen natuurlijk heel verleidelijk.

De 220 euro is maximaal genomen. In de zomer zal dit minder zijn omdat ze meer op de wei staan en zo de stal minder vies zal worden en ze minder hooi nodig hebben dan in de winter.

Ik vind het zelf alleen erg moeilijk om hem te verplaatsen omdat hij nu prima staat dus ik het dan alleen voor de tijd en het geld zou doen.
Ik ga van het weekend nog een keertje kijken en dan zal ik een beslissing moeten maken.

Lastig lastig... :D

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:31

Ik zal zeggen, ga op je gevoel af wat je denkt dat het beste is voor je paard.

LadySpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 15:51

Je gevoel, en waar zal de pony zich het fijnst voelen?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:11

Ben benieuwd of je al besloten hebt...? Ik vind een uur reizen met ov wel veel en ik kan me voorstellen als je dat af en toe opbreekt. Aan de andere kant ga je nu een dag of vijf per week naar je paard, op stal 2 kan je elke dag, maar MOET je ook elke dag, en ook dat kan soms misschien zwaar zijn, dat kan ik niet voor je beoordelen. Je moet wel meer vervanging regelen als je een keer ziek bent oid anders staat je paard in een vieze stal. Omdat je paard het erg naar zijn zin heeft waar hij nu staat zou ik hem niet verhuizen. Belangrijkste is toch dat hij het fijn heeft en het moet nog blijken of hij het op stal 2 net zo leuk gaat krijgen. Ik ben ook niet zo'n voorstander van te kleinschalig want als er twee aan het rijden zijn staat jouw paard al alleen. Belang voor jezelf is de korte afstand en minder kosten en dat is wel een groot belang. Maar belang voor jezelf is ook de relaxte voorzieningen en de gezelligheid. Moeilijke afweging, maar ik zou hem toch laten waar hij is.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:15

Ik zou het weten, verhuizen dat paard. Ik zou gek wroden van 2 uur reizen.
Paar jaar geleden heb ik mijn paard laten overwinteren op een stal op 20 min. rijden. Daar baalde ik al van want dan ging je toch niet zo snel even een 2e x in het weekend om hem bv nog even lekker te borstelen of buiten te zetten.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:24

Ik zou 'm verplaatsen. Zoveel gaat je paard er niet op achteruit in levensomstandigheden, die blijven alleszins acceptabel. En jou gaat het en een hoop reistijd besparen en ongeveer 40% op je stallingskosten. Je krijgt er misschien wel wat werk bij vwb. de verzorging, maar da's dan dus tijd waarin je bij je paard bent ipv. onderweg in de bus of trein te zitten. Nee hoor, ik zou het wel weten!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:28

Ja dat is wel zo, je houdt tijd en geld over. Maar als blijkt dat je paard niet goed kan wennen of altijd alleen staat omdat de twee merries misschien al heel close zijn samen en hem niet echt interessant vinden erbij, dan heb je spijt en kan je dan weer terug? Wordt wel heen en weer gezeul met je paard dan en dat terwijl hij het nu heerlijk heeft! Hij heeft nu meer ruimte en meer paarden waarvan je weet dat hij het goed met ze kan vinden. Daarnaast lekker buitenrijden <3 Ik zou blijven! Eventueel zelf die kant op verhuizen, maar geen idee of dat een optie is en anders wachten op iets beters in de buurt. Maar imo is deze kleine stal geen gelijkwaardig alternatief.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:37

Pfff, zowiezo moeilijk omdat je niet in jouw schoenen staat. Maar al kijk ik naar mijzelf.. en moest een uur rijden om naar mijn paard te komen, gaat de zin in paarden er snel vanaf. Stel nu dat je over de week verspreid je reistijd en je paardtijd bij elkaar, dan weet je dat je misschien elke avond bij je lieverd kan zijn, maar kan je dat ook? nu zal het een keer of 3/4 zijn. (ga ik vanuit) Als je hem verhuisd kan je dagelijks bij hem zijn... ongeacht of je op hem rijdt. even kijken even chechen of zijn deken goedzit.. even tegen hem kletsen omdat je een buddag heb gehad. ....affin, ik zou het wel weten. Maar als jij tevereden bent met wat je nu heb, zou ik het laten gaan.
Een paard kan overal wennen, misschien met aanpassingen, maar geef het tijd dan komt t wel.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 22:05

Weer heel erg bedankt voor de reacties!
Het helpt me heel erg meningen van andere mensen te horen :)

Ik zou vandaag eigenlijk voor de laatste keer gaan kijken maar door omstandigheden lukte dat vandaag niet dus ga ik morgen nog een keertje kijken.
Ondertussen natuurlijk wel erg veel nagedacht maar ik ben o zo slecht in beslissingen maken :o

De 2 mensen die er staan ken ik dus erg goed( heb hun paardjes ook gereden en tevens is 1 ervan een collega van me)
Ik weet ook dat als ik een dag niet kan er wel voor mijn paardje wordt gezorgt.

Maar wat nikass ook zegt wat als hij het met die 2 paarden niet goed kan vinden.
En als ze samen weg zijn staat die van mij alleen.

Dat zijn al 2 dingen waar ik erg over twijfel.

Denk dat het geen probleem is, mocht ik hem verhuizen en het lukt echt niet , om hem terug te brengen naar de stal waar ik nu sta. Heb immers niks te klagen over deze stal.
Maar dan moet er natuurlijk wel plek zijn.

Ik ga morgen nog een keertje kijken en dan laat ik jullie nog wel even weten wat mijn beslissing is geworden.
Nogmaals bedankt voor jullie reacties!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 22:12

dan kun je toch desnoods je huidige stal nog een maand aanhouden om te kijken hoe het gaat?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:22

kost misschien iets meer, maar de reiskosten heb je dan weer niet. Alleen heeft een paard soms wel meer dan een maand nodig om te wennen, of dat de al bestaande kudde meer tijd nodig heeft om het paard echt te accepteren ;)

Sterkte met je beslissing. 2 uur reistijd op een dag en dat 5 dagen per week is erg veel. In tijd zul je er zeker op vooruit gaan. Zeker omdat je de verzorging niet alleen hoeft te doen, maar met meerderen deelt en er 's ochtends wel gevoerd wordt (en buiten gezet neem ik aan)

Hier thuis doen we het ook met elkaar. minimaal 3 voer- en mestbeurten. Ik deed meer voerbeurten, maar de anderen deden dan 5x per week een voer/mest beurt en dat kostte tussen de 20 en 45 minuten afhankelijk van of het ochtend, middag of avond was en dan werden zowel de stallen, de paddock als het land uitgemest. Als de paarden gewoon de hele dag buiten staan, dan kun je met 's ochtends en 's avonds voeren en evt. uitmesten ook heel goed toe. En als de boer dan de ochtend doet, dan heb je maar 3 voerbeurten per week...

Zou het vooral jammer vinden van de uitrijdmogelijkheden en dat er minder weidegang is, en 4 paarden is handiger dat er 2 achter blijven als er 2 samen gaan rijden.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:35

Je weet natuurlijk niet van tevoren of je paard het naar de zin heeft, hij kan het op de nieuwe stal ook wel heel leuk vinden!
Mijn ervaring is dat kleine stalling veel fijner is voor je paard.
En het mesten voeren kost echt veel minder tijd dan de reistijd die je nu kwijt bent, dat is extra aandacht voor je paard dus ook een voordeel voor hem.
Wel is het idd jammer dat je niet meer zo leuk buiten kan rijden.
En je moet er ook rekening mee houden dat de buitenbak regelmatig niet te doen is, vooral in de herfst. (hangt ook van de bak af)
Maar dat ie een paar uurtjes alleen staat als de anderen gaan rijden is niet zo erg, zo doe ik het ook want ik heb ze aan huis.
Je kan het altijd proberen, bevalt het echt niet ga je weer terug!

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 00:06

ik zou blijven staan:
geen stress voor je paard
goede kwaliteit hooi
meer buiten
je weet wel wat je hebt, niet wat je krijgt

Hoe zit het trouwens met de hoeveelheid voerbeurten maakt dat nog uit?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 07:02

Ik zou voor verhuizen kiezen. Fijn dicht in de buurt; heb je 2 uur extra per dag om wat met je paard te doen. Dat is echt heel veel tijd extra.
En je paard heeft andere paarden en kan dagelijks naar buiten. Voor mij geen moeilijke keuze.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 07:17

Ik denk dat ik zou blijven staan waar je staat nu. Om een aantal redenen ten eerste gaan de paarden op de andere stal de wei op in de zomer als het weer het toestaat. Dat zou betekenen dat je met een zomer als dit grote kans hebt dat ze niet veel op de wei staan. S winters in de bak buiten, betekent als je wilt rijden je eerste alles binnen moet zetten. Minder buitenrij voordelen. En toch hoge kosten voor zelf mesten en voeren. En binnen zetten kennelijk

Dat moet je zelf doen waardoor je toch vaak moet gaan, zeker omdat je paardje binnen staat ivm zomerexceem in de zomer. Kun je daarvan op aan dat bij gedeelde voer beurten dat ook gebeurt.

Daarnaast heb je nu nog openbaar vervoer, dat kan misschien ooit eigen vervoer worden dan gaat er wat tijd af misschien. Nu hoef je niet te gaan als je niet wilt of kunt. Je kunt rustig spontaan een dagje uit doen zonder dat je op tijd naar stal moet omdat het je voerbeurt is.

Wij zijn al jaren gewend dat knollie verder weg staat. Ooit moesten we met de bus naar stal 40 minuten heen en met de laatste bus weer terug. Later is dat een brommertje geworden met mooi weer. Uurtje tuffen met het zonnetje erbij.

In een andere plaats stond knol in de woonplaats ook alleen dat was toch 11 kilometer verder op. Hier zijn we begonnen van 3 km via 6 naar 8 naar 10 naar 14 naar waar we nu staan een 18 km verderop. Is met de auto 20 minuten, met de Canta ben ik ruim 45 minuten onderweg, maar paard staat goed, vermaakt zich uitstekend en ik hoef niet iedere dag. Ook al staan we min of meer doe het zelf plus, toch kan ik rustig een paar dagen wegblijven als het moet. Voor ons dus liever paard flink verder op en een gelukkig dier en zelf meer vrijheid en daardoor rust dan dichterbij met meer verplichtingen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:11

Heb je ook al naar andere stallen in de buurt gekeken?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:16

Nou , debkeuze moet je zelf maken . Ik ben zover gegaan dat ik paarden na jaren volpension weer zelf ga doen... weiland met achuilstal gehuurd ...