kinharen knippen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

kinharen knippen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 08:51

Bij ons op stal is net een veulen terug gekomen een keuring en is daar ook helemaal netjes gemaakt, hij ziet er echt prachtig uit.
Ook zijn kinhaartjes zijn geknipt en dat vind ik eerlijk gezegd veel netter staan.
Maar ik heb ook wel is gehoord dat het zielig is om die te knippen omdat ze zich dan sneller stoten.
Hoe denken jullie hier over?

Rijsa

Re: kinharen knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:48

Als de tastharen bij mijn pony te lang zijn knip ik er altijd een klein stukje vanaf. Zodat er ongeveer 2.5 cm overblijft.
Op mijn oude stage bedrijf scheerde ze ook echt alles eraf, mooi gezicht hoor, vind ik ook. Daar waren ze van mening dat het paard ze niet nodig had omdat hij toch alles vooor ze neus kreeg qua voer. En dat de stallen dicht waren en hij zich ook niet aan randen ect. zou stoten.
Ik ben zelf van mening dat het paard ze niet voor niks heeft, als het paard ze echt niet nodig zou hebben zal er allang wat veranderd zijn in de ontwikkeling van het paard, en zullen de tastharen er vast niet meer zijn. ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:11

Ik haal bij de wedstrijdpaarden alles eraf, ook als groom vroeger altijd zo moeten doen. Nooit een paard met problemen ermee gehad tot dusver. De paarden hadden ook absoluut geen hekel aan het scheren daar, die leken het zelfs wel gezellig te vinden dat je zo bij hun snuit zat te prutsen.
Nu heeft alles door mijn zwangerschap wedstrijdrust en dan laat ik het gewoon wel groeien, hoewel ik straks wel ff mijn nieuwe tondeuse van de Lidl ga testen op de benen :P

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:15

Hier halen we voor de veulenkeuring nooit de tastharen weg (wel knippen we de oren voor een groot deel uit). Moet zeggen dat ik op de veulenkeuring zelden veulens zie die geen tastharen meer hebben.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 13:19

Ze helemaal weg halen nee zou ik niet doen, tot 2.5 centimeter ok kan nog.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:40

Die dingen zitten er niet voor niets. Dacht dat er inmiddels ook regels voor waren bij het presenteren voor de keuring en dat geheel afscheren in elk geval niet meer mag.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:02

Nouja ze dienen net als snorharen van een kat. Ze kunnen prima zonder maar het is gewoon een goed hulpmiddel vooral in het donker!

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 07:41

tamary schreef:
Die dingen zitten er niet voor niets. Dacht dat er inmiddels ook regels voor waren bij het presenteren voor de keuring en dat geheel afscheren in elk geval niet meer mag.

Dat dacht ik inderdaad ook. Ze zitten er niet voor niets. Ik knip ze nooit af. Als je ze afknipt kun je ze inderdaad zoals eerder gezegd wat langer laten.