Hoe krijg ik haar staart nou wit?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LisaLuna

Hoe krijg ik haar staart nou wit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 23:25

Heb meerdere dingen geprobeerd.. Biotex, Groene zeep, Shampoo's voor mensen, Shampoo's voor paarden maar ik krijg haar staart NIET wit.

Mijn merrie heeft een zwart-witte staart maar het witte gedeelte is nooit wit geweest. Mijn merrie staat op een stal waar de man altijd slechte kuilbalen heeft (schimmel erg nat) en mijn merrie heeft daardoor ontzettende diarree.. Morgen ga ik naar een winkel om kool... nog iets te halen zodat haar diarree afneemt (schijnt érg goed te werken).

Maar hoe krijg ik haar staart nou wit? Bijhouden gaat gewoon niet aangezien ik al was ik hem supergoed de volgende dag is hij weer zwart..
Afbeelding

Ik heb gezocht maar kon niet erg veel vinden alleen wat oudere topic's wat ik niet verstandig vond te reageren vanwege oudheid. Sorry als ik niet goed gekeken heb en er dus wel een topic over schijn te zijn.

ikke_draver

Re: Hoe krijg ik haar staart nou wit?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:29

ik heb maandag de staart gewassen van me VZ fjord de poep komt er zowat als water uit sinds ze op t land heeft gestaan. resultaat groen/bruine keiharde staart.

ik heb m gewassen met zilvershampoo van de kruidvat, dat 5 minuten in laten trekken en toen uitgespoeld. daarna heb ik de staart nog gewassen met wasverzachter en daarna wel goed uitgespoeld !
ik heb vandaag de waterslang er even op gehad omdat ponykamp met zo'n vieze staart niet netjes lijkt.
met het water spoot ik het vuil er zo af en hij bleef gewoon mooi wit. eenmaal opgedroogd was de staart ook nog makkenlijk uit te pluizen :D

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:31

Mag je dan zelf geen andere bodembedekker halen?
Desnoods dat hij dan het stalgeld wat omlaag doet omdat dan de bodembedekker er niet meer bij zit.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:45

Volgens mij heb je van cowboy magic een shampoo om wit wit te krijgen of je kan zilvershampoo proberen maar volgens mij is er geen enkele shampoo waarvan je paard vuilafstotend word, dus schoon blijven doet het toch niet :Y)

Heb je dat advies voor die kool van je dierenarts gekregen? Want ik denk niet dat het heel verstandig is om dat voor langere tijd te gebruiken. Ik snap sowieso niet helemaal dat je de diarree wilt bestrijden met medicatie terwijl je vrij zeker weet dat het aan de kuil ligt, dan kan je toch beter ander ruwvoer geven?!

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:47

ik denk dat je beter iets aan de diaree kan gaan doen dan shampoo kopen.
Ontworm je je paard goed? want ook van niet of te weinig ontwormen kunnen ze diaree krijgen.
En anders minder kuil voeren en stro erbij geven.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:49

Sorry hoor maar ik snap echt niet dat je niet gewoon goed ruwvoer gaat geven, dit kan toch niet goed zijn.
Je gaat toch zelf niet slecht oud beschimmeld eten opeten en dan en dan medicijnen nemen om je eigen ziek zijn te bestrijden.

Dreft werkt voor mijn paard goed, is lekker sterk.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:51

Oeps kuil??!!!
Daar heb ik over heen gelezen, sorry.
Nee echt geen beschimmeld voer geven hoor.

Gewoon zeggen dat je ruwvoer zelf haald zodat hij geen beschimmeld voer krijgt,
hij zou toch moeten weten dat dat slecht is.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:53

goed laten weken in de biotex.

Maar ik zou eerder de oorzaak aanpakken. Zulk slecht voer zou voor mij een reden zijn om van stal te verhuizen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 23:57

knuffeldier schreef:
Maar ik zou eerder de oorzaak aanpakken. Zulk slecht voer zou voor mij een reden zijn om van stal te verhuizen.

Hier ga ik in mee. Dat kan echt niet ben sowieso geen fan van het echte kuil gras. Heb liever gewoon voordroog maar als het dan ook nog beschimmeld is ik zou daar toch echt wat aan doen voordat je paard iets ergers oploopt dan diarree.

Verder doe ik het met zilvershampoo meestal wel even 2x achter elkaar mee wassen en even laten in trekken voor goed resultaat en daarna wel blijven bij houden. Maar dan zou ik alleen de lengtes doen en niet bij de staartwortel.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 00:01

NeverGiveUp schreef:
Sorry hoor maar ik snap echt niet dat je niet gewoon goed ruwvoer gaat geven, dit kan toch niet goed zijn.
Je gaat toch zelf niet slecht oud beschimmeld eten opeten en dan en dan medicijnen nemen om je eigen ziek zijn te bestrijden.

Dreft werkt voor mijn paard goed, is lekker sterk.

Het beschimmelde deel eet een paard (mijn iniedergeval) sowieso al niet op. Het probleem is gewoon dat het kuil te nat is.
Ter advies van mijn instructrice heb ik iets met koolspul moeten gaan kopen wat op natuurlijke basis is , dus geen medicijnen.
En had even gegoogled en het is voor een periode geloof ik en mocht het dan niet weg zijn de diarree kan ik verdere stappen nemen.
Het lijkt mij niet gunstig om 20 stappen tegelijk te nemen gezien het dan misschien weg is maar dan weet ik de oorzaak nog niet..

En naar een andere stal verhuizen heb ik ook over na gedacht. Maar dat is moeilijker dan het klinkt. Elke stal heeft wel wat en de rest aan de stal is gewoon fijn.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 00:02

Voor de rest ook bedankt voor de tips hoor van beide kanten, zowel het 'diarree gebeuren' als het was gebeuren! Ga het zeker proberen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:03

sorry geen goede tips om een staart wit te krijgen. ik weet dat wij vroeger de witte sokken van de pony's gewoon met sunlight zeep wasten.

MAAR actieve kool kan goed helpen bij diaree. Het is alleen tevergeefs als de oorzaak bij de slechte voordroog ligt. Indien de voordroog of kuil de oorzaak is, is de darmflora om zeep en los je het probleem alleen maar op door oa actieve kool te geven EN ander ruwvoer en eventueel biergist/yakult/... om de darmflora een handje te helpen.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 00:05

Maar als het aan de slechte voordroog ligt moeten dan niet álle paarden het hebben?
Want alleen mijn merrie en een shet hengstje heeft het. Dus ik nam aan dat wij paarden hebben die daar misschien wat gevoelig voor zijn?

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:13

LisaLuna schreef:
Maar als het aan de slechte voordroog ligt moeten dan niet álle paarden het hebben?
Want alleen mijn merrie en een shet hengstje heeft het. Dus ik nam aan dat wij paarden hebben die daar misschien wat gevoelig voor zijn?

sommige paarden zijn er veel gevoeliger voor.
Wij hebben hier ook verschillende voordroog liggen.
Die van het voorjaar kunnen alle paarden en pony's eten, die van het najaar krijgen de koudbloeden en shetten niet, die worden er te dik van of krijgen diaree.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:16

't ene paard is gevoeliger dan het andere net zoals sommigen van het minste stofje gaan hoesten zonder werkelijk al dempig te zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:17

Als jet het ruwvoer aanpast kan je volgens mij 9 van de 10 keer die kool en probiotica gewoon achter wegen laten als je het iets geleidelijk doet. Sommige paarden zijn nu eenmaal wat gevoeliger voor slecht ruwvoer dan anderen, bij ons deed de een het ook redelijk goed op wat eigenlijk meer koeien dan paardenkuil was, de ander werd er enorm sloom en dik van en ging enorm veel mesten, was over 2 dagen nadat er echt hooi kwam!

Ik zou je toch adviseren om je dierenarts te bellen over die kool. Bij de meesten dierenartsen kan je zo'n vraag wel stellen zonder dat je meteen een consult in rekening word gebracht. Actieve kool kan dan wel een natuurlijk product zijn maar het is ook gewoon medicatie, en heeft ook gewoon bijwerkingen. Arsenicum en paddo's zijn ook natuurlijke producten, die hebben toch wel degelijk een zeer schadelijke uitwerking bij overmatig gebruik :Y)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:17

Mijne was er erg gevoelig voor, ik heb een tijd zelf besteld samen met iemand anders..

Lijkt me toch wel de moeite waard om er iets aan proberen te doen, het is toch een beetje de basis van je paard zijn gezondheid, de voeding :)

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 00:21

Oh sorry , niet gereageerd op het ontwormen.
Ze is goed ontwormt en geheel gezond!

Wat zou ik daar aan kunnen doen ? Minder kuil voeren en basisbrok geven?
Ze krijgt al bij 'veel inspanning' een halve schep basisbrok maar als ze aan de diarree blijft gaan al die vitamientjes er ook net zo snel weer uit natuurlijk..

Goed punt liedje :)) .
Maar het probleem is de staleigenaar gaat niet snel het ruwvoer aanpassen. Ik heb namelijk het idee dat hij gewoon het goedkoopste voer inkoopt (en dus het natste smerigste kuil) om maar kosten te besparen.
Het nadeel is dat hij zich niet echt bemoeit met de 'stal' zelf. Vind het zelf ook niet goed maar ja het is niet anders.

En begrijp me niet verkeerd mijn paard haar gezondheid gaat echt voor alles hoor. Beest is meer waard voor me dan een goudblok.
Er naast zit een stal waar ik wel kan staan maar daar staan erg veel paarden dus is het wel heel moeilijk om even zelf alleen te trainen zegmaar ( merrie is nog maar 3 dus heb dit wel nodig ). En bijvoeren is daar geen optie.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:26

Maar moet je dan echt geven wat de pension-eigenaar wil, mag je dan zelf niet wat halen?
Bij ons vorig pensionplek waren wij het ook niet eens over het ruwvoer en zijn we zelf andere gaan halen.

Hij moet toch wel snappen dat wanneer een paard ziek word dat het niet kan, nu zeg ik zeer zeker niet dat andere paarden die troep maar moeten eten hoor, maar ik hoop er maar mee aan te geven van dat hij dan toch ziet dat de paarden er ziek van worden.
En iedereen weet toch dat schimmel gaat gisten in het lichaam en dan ben je nog verder van huis.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 00:30

Ik heb eerlijk gezegd geen idee.. ga ik even navragen! Snap niet dat ik daar zelf niet over na heb gedacht eigenlijk.

Bedankt trouwens voor jullie vriendelijke hulp hierin. Waardeer het enorm.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:33

Ik zou voorstellen om de stalling omlaag te doen en zelf hooi of voordroog gaan inkopen en dat geven. Of het eens bespreken met alle pension klanten en samen gaan klagen dat de stalling omlaag moet en jullie samen de inkoop doen en dit samen betalen.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 00:34

Ja inderdaad. Ik betaal 'maar' 160 euro. Maar wel zelf voeren en mesten. Mag mijn paard alleen op stal zetten met écht klote weer (onweer).

Als ik dit zo typ.. vraag ik me af waarom ik er nog sta. :+

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:35

Als je zelf voert kan je toch ook beschimmelde stukken eruit halen?

Ecit; zie al dat je paard dat niet eet
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 01-08-12 00:37, in het totaal 1 keer bewerkt

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 00:36

Ons pension houder vond het alleen niet zo fijn want toen zat hij met de troep.
Maar ja je gaat het toch ook niet aan je paardje geven, en dat begreep hij ook wel.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 00:37

Het voeren is door ons verdeeld onder diegene die daar staan. Dus we hebben dagen.
Maar de beschimmelde stukken worden er ook zeker uit gehaald hoor.