Bij mij op stal is er een discussie gaande over hoe lang er gewacht moet worden met weidegang na bemesting van de wei.
Onze weide is op zaterdag 7 juli voor de 2de keer dit jaar bemest met koeienmest (geïnjecteerd). Een deel van deze weide is 2 weken voor het injecteren ook nog eens behandeld met gewone kunstmest (dus geen kunstmest speciaal voor paardenwei) omdat de stalhoudster dacht dat het gras dan sneller zou groeien.... Dit is ook zo, door de dubbele bemesting staat er goed gras op.
Slechts 1,5 week na het injecteren wilde de stalhoudster de paarden al op het geïnjecteerde en met kunstmest behandelde stuk wei hebben "omdat het gras zo hoog staat".
Ik heb gezegd dat ik mijn paard voorlopig nog niet op het dubbel gemeste stuk wil hebben i.v.m. het stikstof gehalte door de kunstmest. Bovendien is mij altijd verteld dat je minimaal een week of 4 moet wachten totdat de paarden op een geïnjecteerde wei mogen grazen.
Mijn paard staat nu dus een paar uurtjes per dag op een nog niet geïnjecteerde schrale wei en voor de rest op de paddock waar ik haar bijvoer met hooi.
Graag hoor ik jullie mening over bovenstaande en hoe lang jullie wachten met de paarden weer op de wei zetten na bemesting.
loulou
Geplaatst: 31-07-12 17:08
koeienmest schijnt geen kwaad te kunnen. op veel plaatsten gaan de paarden er de dag erna alweer op.
voor kunstmest staat geloof ik 2 weken en een flinke regenbui. maar bij veel regen wordt het sneller opgenomen en kunnen ze er wat sneller weer op.