hoe hoog mogen hooibalen staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninette

hoe hoog mogen hooibalen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 12:15

Weet niet heel zeker of het hier goed staat, twijfelde een beetje.
Ik kreeg te horen dat het wettelijk vast staat dat je hooibalen van 500kg niet driehoog mag stapelen. Ik zou hier graag meer over willen weten juridisch/hoe het zit met de vezekering/en of dit bij de wet vast staat. Het gaat in dit geval om een loonwerker van een loonbedrijf....wie weet hier meer van of kan me hier iets over uitleggen?
Kan er verder weinig over vinden op internet maar misschien iemand die er meer van weet?

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:24

wij hebben ze gewoon 3 hoog staan :j

Ibbel

Re: hoe hoog mogen hooibalen staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:00

Bij wet? Ik zou eerst die wet eens opvragen waar dat in moet staan. Lijkt me bijzonder bizar als een wet dusdanig in details treedt dat er daadwerkelijk in staat dat je pakken niet 3-hoog mag stapelen. We leven wel in een land van betutteling, maar zó erg is het nu ook weer niet.

Ik zie ze hier onderweg wel eens 4 hoog gestapeld staan, thuis staan ze 3-hoog, anders kan ik er niet meer bij. Wel in verband gestapeld, dus overlappend.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:19

over de weg of op je erf? Kan zijn dat daar wel verschil in zit...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:42

Qua transport kan het wel eens zijn dat dat niet hoger dan 2 hoog mag. En dan niet omdat in de wet staat dat je niet hoger mag stapelen, maar omdat in de wet staat dat een vrachtwagen/aanhangwagen als 'bijzonder transport' wordt aangemerkt boven een bepaalde hoogte, waar je dan andere papieren voor moet hebben. Zóiets zou idd nog kunnen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:44

Arbowet zou ook best zo'n bepaling kunnen hebben ivm risico op vallende balen door instabiliteit met die hoogte. Maar of dat in jouw situatie van toepassing is weet ik niet.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:56

ronde gewikkelde balen heb ik idd nog nooit hoger dan 2 pakken hoog zien staan. Maar rechthoekige pakken zie je soms wel 5 hoog. In de loods op stal liggen de pakken hooi en stro ook 4 of 5 hoog

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 15:21

Het gaat om ronde balen maar had al via pb begrepen dat er bij vervoer wel richtlijnen zijn, maar het gaat dus over dat de pakken bij ons op stal weggezet zijn en drie hoog gestapeld zijn...vervolgens is er 1 van drie hoog op mijn bus terecht gekomen! Boer in kwestie heeft al aangegeven de schade te vergoeden maar ik wou graag weten of die wel volgens richtlijnen heeft gewerkt....
( we zijn er natuurlijk niet blij mee, maar allang blij dat het bij materiele schade is gebleven en niet dat wij, de dieren of kids eronder zijn gekomen!! )
liggen nu trouwens nog twee pakken onstabiel dus het is zowiezo verboden terrein nu totdat hij ze goed heeft neergezet....
ik zat ook inderdaad meer te kijken of er via de arbeidswet o.i.d iets over geschreven staat i.v.m veiligheid

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:43

petitparis schreef:
ronde gewikkelde balen heb ik idd nog nooit hoger dan 2 pakken hoog zien staan.

Wij hebben de ronde balen altijd 3 lagen hoog liggen, de boer die ze voor ons maakt legt ze bij hem thuis zelfs vier lagen hoog. De onderste laag staat op de platte kant, de andere lagen worden er (op de ronde kant) "halfsteens" bovenop gestapeld met de balenklem. Nog nooit problemen gehad met instabiliteit.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 16:11

Eirikur schreef:
petitparis schreef:

Wij hebben de ronde balen altijd 3 lagen hoog liggen, de boer die ze voor ons maakt legt ze bij hem thuis zelfs vier lagen hoog. De onderste laag staat op de platte kant, de andere lagen worden er (op de ronde kant) "halfsteens" bovenop gestapeld met de balenklem. Nog nooit problemen gehad met instabiliteit.

Maar jullie hebben ze dus met beleid gestapeld....bij mij zijn ze plat opelkaar gezet zeg maar....het onderste pak draagt dus zowiezo 1000 kg!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:09

Eirikur schreef:
petitparis schreef:

hier zetten de boeren ze 1 op 1 en halverwege de winter begint het geheel er toch iets minder stabiel uit te zien. Dus kan me wel voorstellen dat als ze 3 hoog moesten staan dat er al eens eentje naar beneden kan donderen.

Zoals jij het omschrijft, is het stabieler.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:12

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 17:17

600 kg hooi balen, 7 hoog gestapeld.
500 kg voordroogbalen, staan 4 hoog hier, en bij sommige veehouders nog hoger.

De hoogte van stapelen is afhankelijk van de verreiker of de heftruck, van hoe hoog kan hij komen.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 17:26

_Amigo schreef:
Zijn het zulke balen?
http://img.2dehands.be/f/normal/1272361 ... n-hooi.jpg
Die staan bij ons 5 hoog :)) Wel met een net erover en bordjes van niet erop klimmen, levensgevaarlijk.

nee zijn echt grote ronde balen van 500 a 600 kg, maar als ik het nu goed begrijp kun je ze dus wel hoog stapelen, maar dan met beleid i.p.v gewoon opelkaar te zetten? dus dat daar misschien de fout zit???
het leuke is nog dat de boer een dag erna langs is geweest om een pak dicht te plakken, later is een andere pak naar beneden gedonderd en de volgende dag verteld hij mij doodleuk, tja ik zat er gisteren al naar te kijken en dacht als dat maar goed gaat!! Leuk dat hij het gezien heeft maar niet ingegrepen heeft!!! aardig ook dat hij zo om onze veiligheid denkt.... hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik besef hoeveel geluk we hebben gehad....

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 19:55

Ariebren schreef:
600 kg hooi balen, 7 hoog gestapeld.
500 kg voordroogbalen, staan 4 hoog hier, en bij sommige veehouders nog hoger.

De hoogte van stapelen is afhankelijk van de verreiker of de heftruck, van hoe hoog kan hij komen.

Op een verharding zal dat wel goed gaan, maar als er direct op gras/aarde gestapeld wordt is verzakken en dus instabiel worden door regen en modder een kwestie van tijd.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 20:07

Onze loonwerker stapelt nooit hoger dan 3 balen, het liefst nog in verband. Veiligheid en daar ben ik het helemaal mee eens. Als die balen gaan schuiven of rollen en er loopt toevallig iemand langs, kan hij/zij het niet meer navertellen. Bij ons lopen er ook kinderen op het erf en zelf moet ik ook elke dag langs de hooibalen richting mesthoop.

Dit is onlangs ook nog gebeurd in Denemarken:
Drie Deense zusjes dood onder hooibalen
maandag 16 juli 2012, 08.58 uur
Drie Deense zusjes zijn afgelopen week overleden toen ze tijdens het spelen op de boerderij van hun ouders bedolven raakten onder een berg hooibalen.
De hooibalen wogen ruim 225 kilo per stuk en lieten de meisjes geen schijn van kans. Ze werden gevonden door hun vader. Eén van hen, een 9-jarig meisje, was op slag dood.
De andere 2, 13 en 6 jaar, werden zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht, maar zijn inmiddels beiden bezweken.

Ninette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 20:35

Verhaaltje hier boven wordt ik huiverig van, maar baas van loonwerker is net langsgeweest en wij gaan hem aanspakelijk stellen, ook gaat hij om mij meer veiligheid te garanderen de bovenste pakken ervoor zetten en een spanband erom heen zetten, daar ben ik wel erg blij mee, en nu maar hopen dat de verzekering een beetje snel is zodat ik snel mijn bus weer gerepareerd heb en kan gebruiken....

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:38

Bij ons staan ze ook zo hoog als de trekker ze kan stapelen. Staan stevig en zijn slim gestapeld. Kinderen mogen er ook niet opklimmen, doen ze dit wel wordt er ook wat van gezegd. De helft van de hooi pakken zonder plastic worden gestapeld tot het dak van de hooi opslag. De rest die wel gewikkeld zijn staan gewoon zo hoog mogelijk gestapeld maar staan echt wel vast en er is er nog nooit 1 gevallen :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 11:44

Je kunt het inderdaad zo gek maken als je wilt, als het maar 'stevig' staat gestapeld. Over het stapelen moet wel zijn nagedacht en niet lukraak op elkaar gezet zijn. En als er geen andere keuze is, niet te hoog stapelen en minstens een aantal spanbanden eromheen. Sowieso is bij de boeren waar ik kom een verbod bij die dingen. ;) Je mag er binnen een straal van 7 meter je auto niet bij zetten en kinderen (of wij) mogen er ook niet op klimmen. Er wordt altijd gewerkt met een manitou of trekker. Het kan natuurlijk altijd wel eens foutgaan, dat kan bij alles..