Hoe moet ik mijn weiland inrichten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damien82

Hoe moet ik mijn weiland inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 13:05

hallo bokkers
mijn vorige topic was een beetje verkeert gedaan ik doe het nu zo
ik heb een weiland van 20 x 110 meter voor mijn paarden achter het huis dat moet ingericht worden nou ben ik echt inspiratieloos geworden om het in te richten wat er in moet komen een stal: stal ma maximaal dertig vierkante meter zijn heb een paard en een mini shetlander de stall voor mijn paard moet 3 x 4 worden en die van mijn shetlander 3 x 2
en ik wil er een overkapping aan van 6 meter lang en 2 meter breed wie heeft er hier ideen voor of foto's of ontwerpjes alles mag
ik heb al een rijbak die is 15 bij 36 of 38 weet niet meer
en die ligt een beetje in het midden van het weiland voor de bak ligt ook nog een stuk wat eigenlijk het stalerf moet worden wil daar eienlijk nog een klein weitje bij hebben als het mogelijk is heb wel is uit zitten tekenen zou kunnen lukken maar is dan niet erg groot
naast de bak hou ik nog 5 meter over en de lengte vann de bak daar wil ik een padock van maken met zo,n slowfeeder erin dat stuk voor de bak is 18 meter lang en 20 meter breed dus dat moet het stalerf worden met klein weitje achter de bak is het overige stuk van het weiland wil ik het liefst in tween delen zodat ik het om en om kaal kan laten eten maar wel in de lengte zodat ze nog een sprintje kunnen trekken
mesthoop komt op een aanhanwagen die op de parkeer plaats waar ook de auto van me ouders staat komt denk ik zowiezo op een aanhangwagen
dit was het wel zo beetje
hoop op vele leuke ontwerpen ideen en reacties alvast bedankt :)
Laatst bijgewerkt door Martine op 29-07-12 19:19, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt

bartissimo

Re: even overnieuw doen van mijn vorige topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:07

hoeveel paarden heb je?

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 13:09

bartissimo schreef:
hoeveel paarden heb je?

staat erin ik heb eeen paard en een mini shetlander twee dus

bartissimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:12

ik zou gewoon 2 grote weides maken en niet heel veel kleine hoekjes,ze moeten ook nog een beetje loopruimte hebben.

en waarom zo'n groot stalerf? je kunt de paddock ook iets groter maken

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 13:15

bartissimo schreef:
ik zou gewoon 2 grote weides maken en niet heel veel kleine hoekjes,ze moeten ook nog een beetje loopruimte hebben.

en waarom zo'n groot stalerf? je kunt de paddock ook iets groter maken

dat stuk is niet alleen stalerf er moet ook nog een klein weitje komen ofzo iets
maar kan het weiland niet meer veranderen om dat de omheining van de bak en padock al staat dus het enige is eigenlijk nog het voorste stuk indelen of als er nog ideeen zijn voor de rijbak en padock of weiland hoor ik het graag

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:17

Ik weet niet of dit mag op bokt, 2 topics aanmaken voor 1 onderweg. Daarbij vind ik het laatste ontwerp uit je andere topic het handigst. Ik zou het hek tussen de bak en paddock uitbreken en de bak groter maken. Nu heb je een kleine bak en een erg smalle paddock, dan zou ik eerder kiezen voor een ruime bak die je ook als paddock kunt gebruiken mits je hem goed bijhoudt. Dan heb je een ding goed in orde ipv 2 dingen half.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 13:20

capopjekop schreef:
Ik weet niet of dit mag op bokt, 2 topics aanmaken voor 1 onderweg. Daarbij vind ik het laatste ontwerp uit je andere topic het handigst. Ik zou het hek tussen de bak en paddock uitbreken en de bak groter maken. Nu heb je een kleine bak en een erg smalle paddock, dan zou ik eerder kiezen voor een ruime bak die je ook als paddock kunt gebruiken mits je hem goed bijhoudt. Dan heb je een ding goed in orde ipv 2 dingen half.

ja dat is waar heb het ook al aan me ouders voorgesteld maar die zeggen dat we dat niet meer doen snap ik ook wel want dat hek van die bak is een paar maandjes geleden pas gezet

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 13:30

zijn er niet meer mensen die ideen of ontwerpen hebben kom op ik heb ze nodig hahah _/-\o_ _/-\o_

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:41

Ik denk dat er niet veel valt te ontwerpen met de bak en de paddock op een vaste plek, dan kun je hooguit de weides en de stal omdraaien :P

Ik zou tot aan de bak verharden, dan kun ook als de bodem nat is met een sleep etc bij je bak komen zonder alles kapot te rijden. Dan kunnen ze in de winter altijd rondlopen.

Afbeelding

Ik zou de paddock dan doortrekken tot het hek, de rest verharden. Dan kunnen ze altijd rollen, ook als het paard in de bak is en de shet er niet in mag. Het weiland zou ik dan gewoon zo houden, dan kunnen ze toch lekker rennen. Ik zou er met deze afmeting voor kiezen om ze iedere dag een paar uur op het gras te zetten en de rest van de dag in de paddock en bak. Dan heb je langer gras dan dat je ze er de hele dag op laat lopen en ze worden dan ook minder snel te dik.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 15:12

wie nog meer ideeen :)

Arabesk

Re: Hoe moet ik mijn weiland inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:14

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:17

Ik zou het ook doen zoals boven is aangegeven.

Dus het stuk voor de bak bestraten en de stal er op. Evt een stuk voor de paddock er bij doen, dus de voorkant van je paddock wat breder dan bovenstaand.

Verder het land lekker 1 groot stuk van houden, het is al niet veel qua ruimte, als je dat ook nog gaat splitsen dan heb je helemaal een postzegel aan ruimte, daar kunnen ze niet lekker de benen in strekken.

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 15:30

Kunnen je shet en je paard samen staan? Dan zou ik een loopstal maken van (bijvoorbeeld) 3m x 5m: 3 muren met een dak. Aan de voorkant open en aangrenzend aan de paddock zodat ze een uitloop hebben.
En aan die overkapping/loopstal dan een afgesloten ruimte van 3m x 5m voor opslag/zadelkamer.

En daarmee is je ruimte al op. Je geeft aan dat je niet groter mag dan 30 vierkante meter. Dan kun je dus al geen 2 stallen van 3x4 en 3x2 maken. Dat is namelijk in totaal 6x6=36. Heb je dus al 6 vierkante meter te veel. En nog niet eens opslag.

Ik zou dus lekker voor een uitloopstal gaan. Wordt je paard ook het vrolijkst van ;)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:37

Jitske schreef:
Je geeft aan dat je niet groter mag dan 30 vierkante meter. Dan kun je dus al geen 2 stallen van 3x4 en 3x2 maken. Dat is namelijk in totaal 6x6=36. Heb je dus al 6 vierkante meter te veel. En nog niet eens opslag.

Hihi, dat is wel heel creatief rekenen Jitske :P .
Met 3x4 en 3x2 komt men (normaal gesproken) uit op 18m2.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 20:44

Jitske schreef:
Kunnen je shet en je paard samen staan? Dan zou ik een loopstal maken van (bijvoorbeeld) 3m x 5m: 3 muren met een dak. Aan de voorkant open en aangrenzend aan de paddock zodat ze een uitloop hebben.
En aan die overkapping/loopstal dan een afgesloten ruimte van 3m x 5m voor opslag/zadelkamer.

En daarmee is je ruimte al op. Je geeft aan dat je niet groter mag dan 30 vierkante meter. Dan kun je dus al geen 2 stallen van 3x4 en 3x2 maken. Dat is namelijk in totaal 6x6=36. Heb je dus al 6 vierkante meter te veel. En nog niet eens opslag.

Ik zou dus lekker voor een uitloopstal gaan. Wordt je paard ook het vrolijkst van ;)

nee ik wil echt twee vaste stallen datis het fijnst kun je ze altijd effe apart zetten of zo en ik wil mijn paard gewoon met erg slecht weer binnen kunnen hebben en een stal van 3 x 4 en 3 x 2 kan wel hoor de oppervlakte word 30 vierkante meter precies de de lengte word 6 meter en de breedte stal 3 meter en de overkapping word 2 meter

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:13

Oh faaaal. Ben ik echt zo slecht in rekenen :')
Nu je het zo zegt klinkt het logisch. 1 lengte blijft natuurlijk gelijk en wordt niet ineens 2x zo lang.
Het is maandag geloof ik :+

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 16:22

Jitske schreef:
Oh faaaal. Ben ik echt zo slecht in rekenen :')
Nu je het zo zegt klinkt het logisch. 1 lengte blijft natuurlijk gelijk en wordt niet ineens 2x zo lang.
Het is maandag geloof ik :+

ik wou net zeggen ben ik nou dom aan het worden of wat :P

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 18:38

nog meer ideeen zijn welkom

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:51

Aan huis heb ik een stuk land van dezelfde afmeting als dat van jou. Alleen bij mij staan de stallen met uitloop op een andere plek en is het hele stuk weiland. Ik heb het hele stuk in vieren verdeeld en met aan de linkerkant een pad wat van voor tot achter loopt. Zoiets als de paddock in het plaatje hierboven, maar dan loopt het pad iets verder door. Mijn paard en pony lopen daar en merk nu dat een zo'n stuk al heel snel kaal gegeten is. Het is dus zeker een aanrader om al de stukken met gras bij elkaar te houden en ook zo groot mogelijk. Dat zal je sowieso nodig hebben om ze een fatsoenlijke weide te kunnen bieden.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 20:39

it_is_me schreef:
Aan huis heb ik een stuk land van dezelfde afmeting als dat van jou. Alleen bij mij staan de stallen met uitloop op een andere plek en is het hele stuk weiland. Ik heb het hele stuk in vieren verdeeld en met aan de linkerkant een pad wat van voor tot achter loopt. Zoiets als de paddock in het plaatje hierboven, maar dan loopt het pad iets verder door. Mijn paard en pony lopen daar en merk nu dat een zo'n stuk al heel snel kaal gegeten is. Het is dus zeker een aanrader om al de stukken met gras bij elkaar te houden en ook zo groot mogelijk. Dat zal je sowieso nodig hebben om ze een fatsoenlijke weide te kunnen bieden.

ja wij zouden de stal ook wel achter op de stoep kunnen bouwen maar dan heb je geen ruimte om te zitten over dat pad vind ik wel een goed idee heb ik dan aan de zijkant van de bak maar zou ik nog 18 meter door kunen trekken :j naar de voorkant is mischien wel een goede optie
hoe groot zijn jouw weilandjes dan nu als ik vragen mag.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 01:08

Meerdere weiland stukjes zodat je kan afwisselen dat het goed blijft!
Een paddock met een overdekking en gewoon 2 stalletjes.

Ben even niet zo creatief om te gaan painten gezien ik geen benul heb van hoe het er precies uitzie.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 09:18

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MXD4WFAE.jpg

Hierboven mijn idee. De stukken zijn niet helemaal even groot. Zo is het ene weiland ongeveer 25 m en de andere 30 m, doordat de palen om de 5 meter gezet zijn. Het is nog even uitproberen, maar ik denk dat het fijnst is om steeds twee stukken samen te voegen. Een zo'n stuk is heel snel kaal gegeten en wordt erg nat bij slecht weer. Nu laat ik de stukken wat groter en wordt het gras minder kort gegeten. De tussen scheiding is van witte prikpaaltjes en lint, hierdoor kan ik heel makkelijk een stuk kleiner of juist groter maken.

Vooralsnog zit er nog veel groei in het gras en wil ik niet dat de paarden zich zalig vreten. Dus doe ik aan strook begrazing. Op het moment heb ik weide 2 en 3 samengevoegd en geef ik steeds een stukje van weide 4 met behulp van een extra draad, die ik iedere keer een stukje opschuif. Na verloop van tijd zullen de paarden grazen in weide 3 en 4 en kan ik weide 2 dicht gooien om te rusten. Weide 1 is alweer even dicht en daar staat inmiddels weer aardig wat gras op.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 19:31

it_is_me schreef:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-MXD4WFAE.jpg

Hierboven mijn idee. De stukken zijn niet helemaal even groot. Zo is het ene weiland ongeveer 25 m en de andere 30 m, doordat de palen om de 5 meter gezet zijn. Het is nog even uitproberen, maar ik denk dat het fijnst is om steeds twee stukken samen te voegen. Een zo'n stuk is heel snel kaal gegeten en wordt erg nat bij slecht weer. Nu laat ik de stukken wat groter en wordt het gras minder kort gegeten. De tussen scheiding is van witte prikpaaltjes en lint, hierdoor kan ik heel makkelijk een stuk kleiner of juist groter maken.

Vooralsnog zit er nog veel groei in het gras en wil ik niet dat de paarden zich zalig vreten. Dus doe ik aan strook begrazing. Op het moment heb ik weide 2 en 3 samengevoegd en geef ik steeds een stukje van weide 4 met behulp van een extra draad, die ik iedere keer een stukje opschuif. Na verloop van tijd zullen de paarden grazen in weide 3 en 4 en kan ik weide 2 dicht gooien om te rusten. Weide 1 is alweer even dicht en daar staat inmiddels weer aardig wat gras op.

ziet er erg mooi uit hoor jamer dat ik daar niet de ruimte voor heb
maar met de weiland opties die je in je bericht heb staan zijn ook erg goed a ik er zeker in hoeden het weiland word zowiezo al in tweeen gedeeld maar dan in de lengte zodat ik iedere keer een ander stukje kan geven en mischien ook maar eens aan strookbegrazing gaan denken maar dan dat ik de bak en de padock openlaat zodat ze ook daar in kunnen en toch nog genoeg ruimte hebben om te bewegen maar dit ga ik er zeker inhouden bedankt alvast als je nog meer ideen hebt hoor ik ze graag

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 19:32

LisaLuna schreef:
Meerdere weiland stukjes zodat je kan afwisselen dat het goed blijft!
Een paddock met een overdekking en gewoon 2 stalletjes.

Ben even niet zo creatief om te gaan painten gezien ik geen benul heb van hoe het er precies uitzie.

ik kan wel meerdere weilandjes maken maar dan word het zo klein en wil ze niet in kleine vierkante vakjes gaan proppen

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 20:42

Nee maar al deel je het in 2'en is het al fijn, heb je wel veel profijt van hoor! :D
Dan kun je afwisselen en kan het andere gras weer 'genezen' zegmaar!