Jacobskruiskruid in de weide van de buren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Annemun

Jacobskruiskruid in de weide van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 10:39

In een weide van mijn buren (ligt zo'n 20 meter van mijn weide) stikt het van de JKK. De weide ziet geel van de bloemen van de JKK en ze onderhouden het land totaal niet. Lopen zelfs 4 paarden op en het gras is tot op de bodem opgevreten, maar dat terzijde.
Nu vind ik in mijn paardenweide dit jaar ineens ook die JKK terug. Ik ben er als de dood voor. Een weide aan de andere kant van mijn weide wordt gebruikt als hooiland. Gelukkig daar nog geen JKK gevonden.

Nu vraag ik mij af; Deze buren verwaarlozen hun weide en daardoor ontkiemen er giftige planten die weer overlast veroorzaken voor de omliggende weides / hooivelden. Het betreft hier Belgie. Het zijn nogal "aparte" mensen, teveel dieren die ze niet goed verzorgen, dus laat staan dat ze tijd en energie in hun weides steken. Wat kan ik hier het beste tegen doen? Mijn weide ligt in de windrichting van hun weide en al die zaadjes worden dus zo mijn weiland opgeblazen.

Ibbel

Re: Jacobskruiskruid in de weide van de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 10:45

Daar kun je niets aan doen. Er is geen meldplicht/bestrijdingsplicht van JKK. Het had ook de gemeenteberm kunnen zijn, daar wordt ook niets aan gedaan.
Eén troost: JKK is helemaal niet zo'n goede windverspreider, 80-90% van het zaad komt binnen 5 meter terecht. Wat je eigen wei betreft kun je goed bemesten (JKK groeit niet op rijke grond) en maaien/spuiten/uittrekken wat je wel vindt.

Annemun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 10:57

Bedankt Ibbel voor je heldere en duidelijk antwoord! Een geruststelling ... :-)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:18

Ik denk dat daar wenig aan te doen is. de gemeente heeft hier de bermen vol staan met JKKdirect naast mijn weiden.
Wij blijven dus ook bezig om het uit onze weiden te houden,wat niet echt lukt helaas.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:20

Hier ook bermen die vol staan, heb in totaal denk ik nu 20 planten uitgetrokken en zie er geen meer

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:24

Bij ons staat de berm ook vol, onze weilanden zijn helemaal vrij en daarom onderhouden wij zelf de berm die grenst aan onze wei.
Op deze manier houden we onze weilanden vrij.
Verder hebben wij een goed mestbeleid omdat we voornamelijk koeien hebben en de rest voor kuil/hooi gebruikt word.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:22

De bermen bij houden hebben we een paar jaar geprobeerd, maar is gewoon niet vol te houden.
We gooien nu op elke rozet een handje kunstmest,en de bloeiende planten trekken we eruit.
De rozetten zijn na een paar dagen gewoon verdwenen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:25

Wat ik begrepen heb ik dat JKK na een tijdje niet meer kan groeien waar het gestaan heeft, zodat afmaaien affectiever is dan uittrekken. Bovendien lopen alle restjes wortel weer uit, dus is uittrekken sowieso niet zo efficiënt. Handje kunstmest op een rozet gooien werkt idd ontzettend goed. Je geeft ze in feite een zout-overdosis, kunnen ze niet tegen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:31

Afmaaien vind ik dan weer eng omdat ik bang ben dat de pony's het afgemaaide JKK wel gaan eten als het eenmaal verdord is.
Vorig jaar had de boer 1 wei uitgemaaid waar ook best veel JKK in stond en daar hebben we alles uitgeharkt.
Dit jaar stikt ook die wei weer van die rotzooi.
Ik ben bang dat we er nooit vanaf gaan komen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:33

Maaisel verwijderen spreek voor zich, lijkt me.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:21

Ik heb hier vorige zomer een explosie van allerlei giftig onkruid, waaronder veel Jakobskruiskruid en zwarte nachtschade, gehad toen we onze stal en garage gingen bouwen en grond om gingen graven en verplaatsen en ophogen. Die kale stukken hadden we niet echt ingezaaid omdat het eerst ngo gevlakt moest worden, dus kwamen er heel veel giftige planten omhoog naast het gras, die blijkbaar al als zaad in de grond hadden gezeten en nu op de kale grond hun kans zagen.

De hele zomer heb ik alle rozetten en plantjes en bloemen uitgetrokken, tenslotte gemaaid (en bijgehouden met uittrekken) en toen graszaad voor de paardenwei gezaaid. Dat is in het voorjaar goed gaan groeien en heb tot nu toe op geen van de plekken die giftige planten weer teruggezien. Ik ruimde het maaisel van die plekken toen ook op, nu kan ik het gras veilig voeren.

Als ik jou was zou ik regelmatig de wei checken en alles wat je ziet er uit trekken. Vervolgens die plekken gelijk vullen met schone tuinaarde met graszaad zodat er zo snel mogelijk gras op groeit. Verder je eigen wei goed bemesten en niet te intensief laten belopen en begrazen zodat je grasmat goed blijft, dan kun je JKK redelijk goed tegen houden. Het woekert niet onder de grond door zoals bijvoorbeeld heermoes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 21:25

Ibbel schreef:
Wat ik begrepen heb ik dat JKK na een tijdje niet meer kan groeien waar het gestaan heeft, zodat afmaaien affectiever is dan uittrekken. Bovendien lopen alle restjes wortel weer uit, dus is uittrekken sowieso niet zo efficiënt.

Klopt, maar dit waren landen waar enkele jaren niks mee gedaan werd. Uiteindelijk (volgens mij vanwege ecologische successie, not sure) verdween de JKK van het land.