Betegelen stuk wei voor de winter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja22

Betegelen stuk wei voor de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-12 08:19

Ik wil gaan kijken of het te doen is om een stuk van de wei te tegelen, zodat ze waar het hooi komt droog kunnen staan.
Hoe kan je dat het beste aanleggen en kun je daar ook gewoon 30x30 tegels voor gebruiken?
Alle tips zijn welkom!

Polly
Moderator Algemeen

Re: Betegelen stuk wei voor de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 08:51

ik heb 30 x 30 tegels met zand eronder en laten straten door een prof.
Had eigenlijk nog een stoeprandje omheen gemoeten voor het mooie.
Met mijn shets gaat het wel maar ik heb 1 dag mijn paard erop gehad en dat was geen succes met verzakken/tegels loswerken.
Ik zou het laten doen door iemand die er kaas van heeft gegeten en bij voorkeur met gewassen grindtegels (op z'n kop) denk dat je dan meer kans hebt dat het mooi blijft.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 08:57

Ik heb beide uitlopen bestraat met klinkers, allebei flink wat zand eronder omdat de wei daar nogal steil afloopt, bandjes er omheen en laten doen door stratenmakers.
Heb mazzel gehad met de materialen en de stratenmakers, maar 2x 85 m² laten bestraten is best kostbaar.

Maar daar staat tegenover dat je er veel plezier van hebt, vooral 's winters.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:00

Ik zou ook voor klinker gaan, dat ligt steviger met die paardenvoeten erop. Grotere tegels lopemakkelijjker weg of 'wippen' sneller, zeker als je er geen opsluitband omheen doet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:01

ik heb 30 x 30 tegels met opsluitband wipt niks als je ze goed legt. Voordeel is dat deze gratis af te halen zijn en dat je ze makkelijk zelf kan leggen als je zorgt dat het bedje goed iligt

Knollboll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:04

Wij hebben ook 2 stukken betegeld. Allebei met 30 x 30 tegels. De ene wel een randje er om heen en bij de ander niet. Er staan regelmatig 6 paarden op. We merken geen verschil tussen het stuk met randje of zonder randje. Het verzakt niet en blijft ook heel goed liggen. Het is door mijn vader zelf gedaan en dat is absoluut geen stratenmaker, haha. Ik zou je dit zeker aan raden

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:07

Ik heb voor de ene uitloop zelf een stukje met 30 * 30 gelegd, waar ik de auto parkeer.
Alleen langs de randen willen de tegels nog wel eens gaan wandelen of opwippen.
Maar moet er wel bij zeggen dat ik dat dus zelf gelegd heb zonder fatsoenlijk bed er onder.

Paar weien verder hebben ze de uitloop ook met tegels, mooi strak gelegd en een bandje er omheen, gaat prima.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 09:53

Een goede ondergrond is alles :D
30x30 tegels zijn idd makkelijk zelf te leggen, 40x60 is steviger (ook dikker) maar die til je niet even. Zeker niet in grotere hoeveelheden.
Wil je geen gezeur met opwippende tegels etc en je hebt er wat geld voor over, dan zouden omgekeerde 2e hands Stelcon(beton)platen een oplossing zijn. Of bijv. Koeienroosters van beton.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 11:51

Hier ook betegelplannen. De tegels zijn er al (dikke stoeptegels, 8 cm dacht ik) en er wordt zand onder gestort. Maar nu zit ik te twijfelen of opsluitbanden al dan niet nodig zijn. Hier lees ik ook weer verschillende reacties ... Is dat iets wat je kan proberen en als het toch niet goed blijkt te werken het achteraf toch nog aanbrengen? Of moet dat allemaal in 1 keer?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:07

Als de tegels toch gaan wijken en je wil achteraf er nog bandjes omheen doen is het wel extra werk.

Paar weien verderop hebben ze houten planken als bandjes gebruikt, lijkt me dat die gaan rotten en ik heb er ook gezien die houten bielzen als opsluitbanden gebruiken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:11

Ik lees even mee. Ik heb mijn stoeptegels er vorige winter uitgegooid, want ik werd er gek van om dagelijks de hele straat weer goed te leggen. Ik had weliswaar geen opsluitband en de bodem eronder werd van kwaad naar erger.

Ik wil nu echt een goede oplossing, dat mag dan ook wel wat kosten. Bij mij staan er dagelijks drie paarden op te stoeien, dus de tegels mogen niet om m'n oren vliegen. Ik denk zelf aan betonklinkers of platen.. Maar zijn die platen niet te glad?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:14

LBLGypsyCobs schreef:
Als de tegels toch gaan wijken en je wil achteraf er nog bandjes omheen doen is het wel extra werk.

Paar weien verderop hebben ze houten planken als bandjes gebruikt, lijkt me dat die gaan rotten en ik heb er ook gezien die houten bielzen als opsluitbanden gebruiken.

True, maar als het wel allemaal blijft liggen hebben we die kost toch weer uitgespaard :+ (alhoewel het misschien dé kost niet is, heb eigenlijk geen idee qua prijzen). Ik zat ook te kijken wat voor opsluitbanden je nodig hebt. Want daar zitten ook nog heel veel verschillen in?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:17

Ik heb rond de klinkers gewoon van die simpele bandjes: http://www.bestratingsgigant.nl/images/ ... %20012.jpg

De ene uitloop is uitgegraven voor het zand en de stenen er in gingen dus die bandjes gaan nergens heen.
De nieuwe uitloop ligt verhoogd, dus das nog even afwachten hoe die bandjes zich houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:21

Van uitgraven & leggen & zand heb ik allemaal geen verstand, ik hoop dat de mensen op stal die mij gaan helpen weten wat ze doen :o
Heb je dan die voor terrassen of voor opritten? Dus de kleine of de grote zeg maar. (ik veronderstel dat je voor paarden toch wel wat stevigs moet hebben, dus dan lijken mij eerder de grote?)

bartissimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:22

Ik zou geen tegels van 30x30 straten,gaan snel wiebelen als het nat word,je kunt dan beter gewoon h klinkers of betonklinkers straten,ligt veel steviger

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:23

hier grindtegels op zn kop.
ondergrond goed vlak leggen en tegels erin leggen. (wij hebben het gewoon zelf gedaan en grindtegels kan je vaak gratis afhalen).
is ideaal even een band eromheen zodat het blijft liggen en werkt perfect.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:30

Zelf heb ik een stukje voor de stal verhard met betonnen koeienroosters. Ze liggen er nu 6 jaar en ze liggen nog bijna even strak als we ze gelegd hebben. Dus ik vind het een fijne en relatief goedkope oplossing. Boeren bieden ze vaak voor een prikkie aan. Ze zijn alleen wel zwaar, dus met vervoer moet je wel goed opletten.

http://img29.imageshack.us/img29/7255/p1657080509.jpg

Heike1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 12:56

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:05

wij hebben hier voor de stal getegeld met betontegels van 30*30 gelegd op straat zand en ingekeerd met klaargemaakte cement

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 13:29

Ik heb hier verschillende soorten tegels in de paddock liggen. Wel met een opsluit bandje er omheen.
Allemaal gratis krijgertjes, dus daarom een aantal verschillende soorten (wel allemaal redelijk van de zelfde kleur, dus niet storend).

Is wel profecioneel gelegd, ligt er nu na een jaar of 6 nog keurig in.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:13

@Jessix : stelconplaten moet je de onderkant boven leggen. Dan heb je geen last van die gemene ijzeren randen en de onderkant is ook niet zo glad afgewerkt.

Natasja22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-12 13:34

Ik heb thuis nog aardig wat 30 bij 30 liggen dan ga ik kijken of het met genoeg zand en opsluitbanden goed blijft leggen.
Bedankt allemaal!
Verder tips zijn natuurlijk altijd welkom.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:13

ik heb het gewoon zelf gedaan. wit zand erop, opsluitbandjes leggen en wit zand vlakken met een waterpas. tegels erin en aanslaan met een rubber hamer. de laatste hoekjes op maat slijpen heeft m'n vriend gedaan.
het is rotwerk, maar je kunt het best zelf.

hier een foto van toen we nog bezig waren. het is een oprit van ongeveer 3,5 x 25 meter

Afbeelding

en hier was ie af

Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 18:00

Ik heb 2 stukken laten betegelen.

1 stuk in de paddock, zo op het zand dus. Heb via Marktplaats een grote partij gratis grindtegels afgehaald. Deze zijn 60x40 en super stevig, hebben ook niet perse een opsluitband nodig, mits ze in genoeg zand worden ingebed.

Dit is een stuk betegeld (wel door onze hovenier gedaan, maar je kan het ook wel zelf), 3m x 2.80 m , geen opsluitband, ligt tot op de dag van vandaag super stevig!!
Afbeelding

En het 2e gedeelte, dit was gras en heel veel onkruid. Dit is afgegraven met een gravertje, toen is er een aantal (dacht 5 kuub) zand in gestort en daarop is betegeld. Op dit stuk hebben we wel rondom bandjes laten leggen. Ook hier heb ik de tegels weer ergens van Marktplaats gehaald (nogmaals grindtegels 60x40cm)
Afbeelding
Afbeelding

Als je op gras gaat betegelen zou ik zeker adviseren het af te graven, zand erop en dan tegels. Op modder gaat het namelijk schots en scheef liggen, waardoor tegels gaan wippen, breken en schuiven.

Als je een dealtje kan sluiten met een hovenier is het niet zo duur. (Voor het eerste gedeelte heb ik zelfs helemaal niks betaald, heeft hij gratis gedaan omdat wij goede klanten zijn. Het tweede gedeelte heb ik wel voor betaald. Vriendenprijs voor het zand was 10 euro de kuub (zelfde prijs voor straatzand en drainagezand), opsluitbandjes waren bij elkaar een euro of 15 voor een stuk van 12x3m. Man uren waren gratis, gravertje en kraantje ook, ophalen van de tegels ook :+ )

loulou: Ziet er netjes uit zeg, was het niet een hels karwei of viel dat mee?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 22:41

thanx :D en ja het was een hels karwei :+

nu ben ik nog bezig met een stuk achter de stal, maar dat zijn dunnere tegels, dus een stuk minder zwaar. en daarna wil ik nog een stuk voor de stal betegelen met die dikke tegels, want die heb ik nog een paar honderd liggen. daar zie ik nu al tegenop :o :D