help hoe moet ik mijn weiland inrichten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

damien82

help hoe moet ik mijn weiland inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 11:53

hallo bokkers
wij zijn verhuist en nu heb ik de mogelijkheid om mijn paarden aan huis te hebben maar hoe richt ik mijn weiland in
maar dan moet er ook nog echt een stal voor een paard en een shetlander komen een rijbak enzo
hebben jullie ideen laaat ze horen.
of laat zien hoe jullie het hebben gemaakt
Laatst bijgewerkt door damien82 op 28-07-12 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt

maras

Re: help hoe moet ik mijn weiland inrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 11:55

Leuk dat je nu de paarden aan huis kunt houden ! Hoe groot is je weiland?

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 11:57

het weiland 110m bij 20m

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 11:58

ON -> VSW

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 11:59

Mss kun je uit dit topic nog tips halen: [VSW] Show de huisvesting van je paard!

Persoonlijk zou ik een grote inloopstal maken met een paddock eraan vast. Verharding voor de stal zodat ze altijd droog kunnen staan. Hier kunnen ze 's winters dan lopen, dan kunnen ze zelf kiezen of ze in of uit de stal willen en ze kunnen lekker bewegen. Dan zou ik het weiland opdelen in stukken, zodat een stuk altijd kan rusten en bijkomen. Hoe ga je het met de mest doen?

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 12:04

capopjekop schreef:
Mss kun je uit dit topic nog tips halen: [VSW] Show de huisvesting van je paard!

Persoonlijk zou ik een grote inloopstal maken met een paddock eraan vast. Verharding voor de stal zodat ze altijd droog kunnen staan. Hier kunnen ze 's winters dan lopen, dan kunnen ze zelf kiezen of ze in of uit de stal willen en ze kunnen lekker bewegen. Dan zou ik het weiland opdelen in stukken, zodat een stuk altijd kan rusten en bijkomen. Hoe ga je het met de mest doen?

ja dat zou wel fijn zijn zo inloopstal maar daar heb ik ook al om bij mijn ouders gevraagd die willen dat niet ze willen twee vaste buitenboken een van 3 bij 4 voor mijn kwpner van 1.66 en een stal van 2 bij 3 voor mijn mini shetlander van 84 cm
ik heb al wel een ontwerp gemaakt wat ze mooi vonden maar dat wil ik wel laten zien maar ik weet niet hoe ik die moet plaatsen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:07

Ik heb zelf gewoon 3 stallen van 3x3 voor mijn welsh en 2 shetten. Eentje gebruik ik voor hooiopslag en de andere twee kunnen ze in en uit lopen, de deuren staan altijd open. Is er eentje ziek dan kan ik ze toch afzonderen en normaal kunnen ze dus altijd bij elkaar. Het heeft een klein nadeel en dat is dat ze in de winter dus met zijn 3e in een stal gaan slapen. Gelukkig is het tot nu toe altijd goed gegaan, maar ze moeten elkaar dan wel goed verdragen.

Je kunt een foto uploaden bij bijv. www.imageshack.us en dan de directe link tussen plaatsen.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 12:12

oke dat ga ik proberen
mijn paard heeft hiervoor dan in pensionstal gestaan hiier in de buurt dat was ook een stal van 3x3 maar en dat vond ze niet erg zolang ze maar hooi kreeg de shetlander heb ik pas een 3 maanden terug gekocht

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:15

2 stallen met verschillende maten is niet handig om neer te zetten denk ik, ik zou 2 boxen maken van 3x3m aan elkaar, daarbij is 2200m2 nou ook niet echt ruim als je ook nog een rijbak wilt, om een fatsoenlijk rijbak te maken heb je al 800m2 nodig, ik zou vooraan de stallen doen, dan 20 x 40 je rijbak en daarachter het weiland , zo kun je vanuit de stallen ook de deuren open zetten dat de paarden in en uit kunnen lopen en om naar de wei te gang ga je door de bak, je weiland vooraan is niet handig want als het nat is moet je altijd door je wei heen en loop je het kapot.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:19

Een perceel van ongeveer 2200 m in totaal dus. Ik zou een inloopstal maken met daarvoor een stuk verhard en het overige deel opsplitsen in 4 stukken zodat ze steeds een strook vers gras kunnen hebben. Daar dan ook dagelijks de mest uithalen zodat het gras schoon blijft en regelmatig het onkruid verwijderen. Inzaaien met speciaal paardengras en dan heb je een mooi plekje voor je paarden. Veel plezier !

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 12:22

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:25

Kan hem niet zien zonder in te loggen, heb je de goede link gebruikt?

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 12:26

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:27

en wat worden de maten dan, ziet er leuk uit, maar je hebt veel te weinig grond om dit netjes te kunnen uitvoeren

je perceel is 110 x 20, hoe wil je dan nog een paddock naast de bak maken?

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 12:31

omdat ik geen echte oficiele rijbak maak
de bak word maar 38 meter lang en 15 meter breed en dat is groot zat voor mij want daar kan ik netjes oprijden
maar de rijbak het weiland en die padock zijn al omheind alleen in de rijbak en de paddock moet nog zand maar die twee kleine weitjes en het stukje waar de stal op staan is nu nog gras maar dat word wel het stalerf

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:34

Waarom vraag je dan nog hulp als er alleen nog zand gestort moet worden?

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 12:36

Charaz schreef:
Waarom vraag je dan nog hulp als er alleen nog zand gestort moet worden?

ik heb wel hulp nodig bij mijn stal en zo en wat jullie vinden van dit ontwerp of ik er nog aanpassingen aan moet mmaken en zo

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:42

Het lijkt me allemaal wel krapjes. Maar goed zo te lezen is het al aangelegd. Stallen zou ik gewoon 3,5 x3,5 doen en dan beide eventueel nog een opslag en poetsplaats erbij, als dan nog past.
Ik had eerder de 2 weilanden gemaakt nu heb je 4 postzegels waar je eigenlijk heel weinig aan hebt lopen ze vrij snel stuk. Dat is erg jammer. Paddock is ook vrij smal maar een meter of 5 breed? Lengte is wel aardig. Maar zal weinig meer te veranderen zijn denk ik.

Om even indicatie te geven hoe ik het had gedaan is.
Vooraan de stal met kleine verharde ondergrond klein zandbakje en dan rijbak die je bij niet gebruik ook al paddock gebruikt en de rest weide opdelen in 2.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 12:48

Tigra_ schreef:
Het lijkt me allemaal wel krapjes. Maar goed zo te lezen is het al aangelegd. Stallen zou ik gewoon 3,5 x3,5 doen en dan beide eventueel nog een opslag en poetsplaats erbij, als dan nog past.
Ik had eerder de 2 weilanden gemaakt nu heb je 4 postzegels waar je eigenlijk heel weinig aan hebt lopen ze vrij snel stuk. Dat is erg jammer. Paddock is ook vrij smal maar een meter of 5 breed? Lengte is wel aardig. Maar zal weinig meer te veranderen zijn denk ik.

Om even indicatie te geven hoe ik het had gedaan is.
Vooraan de stal, met paddock eraan vast, dan de rijbak die je ook als paddock kunt gebruiken als je niet werkt met de paarden en daarachter de weide afhankelijk van de grootte opgedeeld in 2.

ja op de tekening lijken de weilanden achter klein maar dat komt omdat het er nit meer op paste het zijn twee weilanden van 10 bij 70 ongeveer
en die bij de stal zijn ze 18 meter land en op zijn minst 5 meter breed weet niet helemaal hoe de grootste hoek is
Laatst bijgewerkt door damien82 op 28-07-12 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:50

Ik zou het idd net als Tigra doen.

10 x 70 ? Dat red je toch niet? Je stuk is 20 x 110 in totaal, hoe groot zijn je voorste weiland dan?

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 12:51

Charaz schreef:
Ik zou het idd net als Tigra doen.

10 x 70 ? Dat red je toch niet? Je stuk is 20 x 110 in totaal, hoe groot zijn je voorste weiland dan?

nou 10 x 70 gaat maakelijk voor een paard en een mini shetlander er staan zoweel paarden op nog kleinere stukjes

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 12:55

Daar gaat het toch niet om?

Jij zegt dat het totale stuk 20 x 110 meter is.

Je weilanden zijn 10 x 70, je bak is 38 x 15 en je paddock 5 x 38 meter, qua lengte zit je dan met de achterste weilanden + bak aan 108 meter lengte, op je tekening staat aan de voorzijde van de stallen ook nog een wei getekend.

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 12:58

ja oke de berekiningen kloppen niet helemaal maar dat reken ik als we alles klaar gaan maken met me vader preciies uit

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:02

Maar waarom maak je dan in plaats van 4 weides niet gewoon 2?
Daarnaast snap ik inderdaad niet precies hoe je uitkomt omdat als je ene wei 70 is en de bak inderdaad 38. Dan is er toch geen plaats meer voor de stallen en het verharde stuk en andere weilanden? Denk de weides kleiner zijn dan je denkt en ik zou toch eerst goed kijken want anders heb je echt meer aan om de weides samen te voegen in plaats van 4 kleintjes gewoon 2 grotere.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 13:22

Je hebt dus voor 2 paarden nog geen halve hectare ter beschikking. Het kan wel, maar dan moet je het wel heel praktisch in gaan richten anders wordt het in de winter 1 grote blubberzooi.

Je ontwerp vind ik ook niet zo geslaagd, leuk bedacht op zich, maar qua maten niet realistisch.

Ik zou ook gaan voor 2 stallen vooraan, een stukje verharding, evt. een paddock een bak en 2 weilanden. Ik ben even voor je bezig geweest met een ander ontwerp, maar ik geloof niet dat dat nog zin heeft aangezien alles al zo goed als klaar schijnt te zijn. Jammer dat het zo propperig moet zijn.
Mijn idee:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BTY4FSH4.jpg
Edit, zit een rekenfout in de maat van de weide, die moet 63m zijn ipv 67.