hebberigheid voorkomen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

hebberigheid voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 23:49

hallo bokkers,

Ik heb sinds pas een nieuwe jaarling (1 jaar en 3 maanden). Eind augustus komt hij pas deze kant op omdat ik in de maand augustus nog een weekje op vakantie ga. Nu ben ik me aan het voorbereiden hoe ik het allemaal met hem ga aanpakken. Ik heb ook nog een 21 jarige welshje. Ik geef mijn pony graag lekkers (worteltje, stukje droog brood, klein handje biks) Nu is mijn oudere pony heel hebberig (was dit al voordat ik hem had...) Als hij weet dat ik eten heb dan zit hij nog net niet boven op me... Ik geef hem nu bijna geen lekkers meer vanwege zijn gedrag. Mijn moeder daarentegen voert het altijd als we hem gaan buiten zetten, hij moet dan naast me lopen en zodra mijn moeder wat langzamer gaat lopen of bij stal wacht dan wilt hij niet doorlopen omdat hij gewoon weet dat moeders eten heeft! erg vervelend en ik zeg ook tegen haar dat ze dat niet moet doen, maar ze gaat vrolijk door.... nu wil ik voorkomen dat mijn nieuwe paardje hebberig wordt. Ik wil hem wel graag af en toe wat lekkers kunnen geven maar wel in rust. Hoe moet ik dit dan aanpakken op het moment dat ik iets lekkers geef? En hoe kan ik dit bij mijn oudere pony aanpakken?

Ik hoop op tips, alvast bedankt!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:52

Door ze niet constant wat te geven. En ook het eten niet uit je hand te laten trekken. Ze moeten netjes leren wachten voor ze wat krijgen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:53

leer hem eerst te eten uit zijn voerbak, daar is ie voor.
Ik heb 2 pony's en een paard maar die krijgen nooit lekkers uit de hand, stalgenootjes weten het ook allemaal: als je hem iets wil geven doe je het in zijn bak.

Ooit een verzorgster gehad die snoepjes voerde en ik werd helemaal stapelgek van het gebedel, sinds ik dat heb afgeschaft is er niks meer aan de hand.

Batlow

Re: hebberigheid voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 23:54

hij komt 24/7 op het land, hij is pas 1 jaar en 3 maanden dus ik wil hem niet op stal..

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:54

Laat ze er wat voor doen. Mijn paard en shet krijgen alleen wat lekkers (gewoon biks) als ze een voetje geven, even achteruit lopen oid.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:56

Heb je wel eens aan vrijheidsdressuur gedaan? Een van de kunstjes is, voedsel weigeren. Het doel is dat je gewoon een snoepje op je hand kunt leggen, zo open, en deze voor de pony zijn neus kunt houden, maar zolang jij dat zegt mag hij het niet pakken. Mischien kun je je hier eens in verdiepen?

Verder je moeder echt laten stoppen met voeren. Weet ze wel hoe gevaarlijk dit kan zijn? Flame was op den duur zo erg dat ze mensen durfde te schoppen, inclusief mij. Dat leer je niet zo 1 2 3 af. Laat haar dit desnoods maar lezen, bedelende pony's zijn niet alleen vervelend maar ook gevaarlijk.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 23:57

Jong + nieuwschierig + lekkers = tandjes in je vingers. Maar ik ben bang dat je je moeder moet opvoeden, jouw pony's, jouw regels.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 23:58

Gypsy schreef:
Heb je wel eens aan vrijheidsdressuur gedaan? Een van de kunstjes is, voedsel weigeren. Het doel is dat je gewoon een snoepje op je hand kunt leggen, zo open, en deze voor de pony zijn neus kunt houden, maar zolang jij dat zegt mag hij het niet pakken. Mischien kun je je hier eens in verdiepen?

Verder je moeder echt laten stoppen met voeren. Weet ze wel hoe gevaarlijk dit kan zijn? Flame was op den duur zo erg dat ze mensen durfde te schoppen, inclusief mij. Dat leer je niet zo 1 2 3 af. Laat haar dit desnoods maar lezen, bedelende pony's zijn niet alleen vervelend maar ook gevaarlijk.

Ze neemt altijd een plastic zakje mee met droog brood of stukjes appel... Ik zal haar ook direct zeggen er mee te stoppen. Ik vind het zo verschrikkelijk vervelend en word ook erg chagerijnig als ze weer aan het voeren is, vooral als ik hem naar de wei wil brengen!! Heb wel is van VD gehoord ja, waar kan je daar meer over lezen? heb je misschien een aparte site?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 23:59

tamary schreef:
Jong + nieuwschierig + lekkers = tandjes in je vingers. Maar ik ben bang dat je je moeder moet opvoeden, jouw pony's, jouw regels.

Ja het wordt steeds erger... ze leest nu boeken over jonge paarden en van veulen tot rijpaard etc etc... nu verteld ze me elke dag wat ik wel en niet moet gaan doen met mijn jaarling. Want alles wat in DAT boek staat, dat klopt natuurlijk. Ik word er helemaal gek van. Ik ga haar ook wel even flink vertellen dat ik het zonder haar wil doen. Ze kan nog niet eens fatsoenlijk met mijn 21 jarige omgaan, laat staan een paard opvoeden. :roll:

Ze zei ook, de eerste weken dat hij er is moet je elke dag iets lekkers geven zodat hij weet dat jij meer bent dan de andere mensen die er komen. Dus ik zeg haar, dat kan ook door hem elke dag te begroeten en een aai te geven als ik er ben....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 00:06

Alsjeblieft! http://www.everyoneweb.com/EvaRoemaat/

Mijn ouders hebben ooit toen ik twee weekjes weg moest paardlief uit de wei geplukt en er doodleuk buiten mee gaan wandelen. :') Trots opgebeld wat ze gedaan hadden, en dattie af en toe niet meer vooruit ging maar dat papa toen maar een tikje tegen de billen had gegeven. Trots naar mij gebeld, nouja braaf paard dan maar.... Ouders zijn nu eenmaal zo, probeer er een leuke draai aan te geven, als ze zo graag snoepjes geeft, heeft zij mischien wel tijd en zin om het voedselweigeren aan te leren? Ze kan er zelfs les voor nemen en andere leuke kunstjes aan leren, als ze dit onder begeleiding doet komt dat vast wel in orde. :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 00:09

Op het moment dat ze vragen vooral NIKS geven, gewoon negeren als ze te dicht op je komen mag je best een keer laten weten dat ze iets meer afstand moeten bewaren. Ik voer mijn paarden ook behoorlijk uit de hand, en inderdaad vragen ze er wel eens om, maar beiden op een beschaafde manier die bovendien meestal niks oplevert. Beiden moeten ook wel eens wat ervoor doen, de ene vrijheidsdressuur oefeningetjes, de andere buigoefeningen die ik van de osteopaat heb gekregen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 00:16

Thanks gypsy! staan leuke dingen tussen die ik af en toe met mijn jaarling kan doen :j mijn 21 jarige voer ik nu een tijdje niks uit de hand, daar wacht ik nog even mee... Alles wat ik geef (penen enz) leg ik nu altijd in de voerbak. Mijn pony is niet echt extreem hebberig maar heeft daarin wel zijn momenten... de ene keer wacht hij rustig af en de andere keer trekt hij het als het ware zelf uit mijn zak. Mijn pony gaat dit weekend verhuizen en komt dan ook 24/7 op het land in een kudde, waar mijn jaarling dan ook komt. Ik zie mijn moeder al voor het hek staan met haar zakje.... wordt spontaan chagerijnig...... :roll:

Ik zal is met mijn moeder overleggen over wat wel en niet het beste wat ze kan doen. Hoop dat ze het accepteert, anders hoeft ze niet meer mee :=

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 00:24

Als jij bij haar in de auto zit is zij verantwoordelijk voor jou veiligheid, maar als ze bij jou paarden is moet ze even naar jou luisteren voor haar eigen veiligheid, tenminste ik neem aan dat ze zelf niet actief in de paardensport is?

Je kunt haar eventueel ook dit topic laten lezen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-12 00:26

Nee ze is inderdaad niet actief in de paardensport... Ik vertel het haar eerst mocht ze nog niet luisteren, dan laat ik haar inderdaad even dit topic lezen...

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:32

Zorg dat je als je met moeder aankomt bij stal het eerste wat je doet is:

voeren van haar lekkertjes als jullie de pony's hebben gepakt. Laat haar een bepaalde gymnastische oefening met je ouwetje doen. Dan kan ze toch haar "liefhebberij" uitoefenen, maar heb jij er geen last van.

Laat desnoods het zakje lekkertjes neerleggen bij stal, onder het mom van, je hebt twee handen nodig voor het uit de weide halen.

Groetjes Kim