Schuurwondjes wassen met shampoo?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ANOUKIEE

Schuurwondjes wassen met shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 10:41

Hallo allemaal,

Mijn pony heeft zich door de zomereczeem weer opengeschuurd tussen zijn manen. Er zitten drie wondjes die hadden gebloed.
Zouden jullie deze wondjes gewoon verlichten en schoonhouden met water, of met een speciale shampoo wassen?
En welke shampoo dan?

Ik smeer er verder niets op. De pony heeft een deken op en word behandeld met derfen. Helaas is het gister dus misgegaan!

AngelTidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:51

Misschien met een beetje betadineshampoo wassen?
Dat gebruiken wij wel eens, werkt goed.
Verder goed schoonhouden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:29

ik zou er niets op doen, wondjes genezen het beste gewoon aan de lucht. Mocht het echt viezig uitzien eventueel een beetje uitspoelen met lauw water. Maar alles wat je er aan shampoo ed op doet werkt meestal nog meer irriterend.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:19

Betadine shampoo of Tea tree shampoo. Ontsmet allebei. Tea tree is nog vliegwerend ook.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 13:05

Had ergens gelezen dat je betadine beter niet te vaak kunt gebruiken toch? Tea tree lijkt me wel een goede!

antje_vip

Re: Schuurwondjes wassen met shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:17

Ik zou nooit shampoo in een wond smeren. Zelf zou je dat ook niet prettig vinden denk ik ;)

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 13:18

antje_vip schreef:
Ik zou nooit shampoo in een wond smeren. Zelf zou je dat ook niet prettig vinden denk ik ;)

Oke, ook geen tea tree als ontsmettende en jeuksyillende wetking? Gewoonn uitspoelen met water?

antje_vip

Re: Schuurwondjes wassen met shampoo?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 13:22

Ik weet niet of tea tree prinkt/brandt als je het in een wond gooit. Ikzelf zou in elk geval alleen water gebruiken. Als het goed is reinigt een lichaam zelf een wond. Ik weet niet wat je het best kan gebruiken voor ontsmetting.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:08

Volgens mij mag tea tree niet op een open wond, aangezien het uitdrukkelijk voor uitwendig gebruik is.
Wat is toch die ijver om overal iets op te willen smeren? Als je zelf een schaafwondje hebt smeer je dat dan ook meteen ergens mee in?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:11

Je mag wel wassen met betadine shampoo, doe ik zelf bij mensen ook wel (maar dan het liefst met betadine scrub om vuil te verwijderen, bij mensen dan ;))
Maar t is handiger om het met wat schoon water af te spoelen als de wond rustig is. Betadine dood ook de goede bacteriën namelijk.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 14:14

je kan het wassen met glycerine zeep(zadelzeep), moet je wel een schoon blok hebben. dat helpt de genezing., gewoon met het blok op de korsten wrijven tot het heel erg schuimig is, even inmasseren en afspoelen.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 16:29

vuurneon schreef:
Je mag wel wassen met betadine shampoo, doe ik zelf bij mensen ook wel (maar dan het liefst met betadine scrub om vuil te verwijderen, bij mensen dan ;))
Maar t is handiger om het met wat schoon water af te spoelen als de wond rustig is. Betadine dood ook de goede bacteriën namelijk.

Oke dat was dus wat ik had gelezen over betadine, dan is wassen met betadine shampoo tot noch toe niet nodig wondjes ogen rustig zonder vuil. Denk dat ik het dan maar gewoon hou bij het afspoelen met water.

ANOUKIEE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 16:30

Nikass schreef:
Volgens mij mag tea tree niet op een open wond, aangezien het uitdrukkelijk voor uitwendig gebruik is.
Wat is toch die ijver om overal iets op te willen smeren? Als je zelf een schaafwondje hebt smeer je dat dan ook meteen ergens mee in?

Ik wil er niets opsmeren, maar schoon houden. En vroeg me af of ik dit beter met water kan doen of een shampoo met antibacteriele en stillende werking!