Heet asfalt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Heet asfalt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 15:10

Hoi hoi,

Kunnen paarden last krijgen van stappen op warm/heet asfalt (zoals met dit weer)? Mijn paard heeft geen ijzers.
Laatst bijgewerkt door Martine op 26-07-12 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: capslock uit de titel

Ibbel

Re: HEET ASFALT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:36

In aanmerking nemend dat ze een witheet ijzer ook niet voelen, nee dus.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:44

Inderdaad Ibbel, nee TS dat kan geen kwaad.
Maar wel een leuke vraag, omdat wij als mens er wel last van hebben met blote voeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:47

Nee, daar hebben ze geen last van! Anders vonden ze het ook niet zo leuk als ze ijzers onder kregen...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 18:23

Als in verbrande voetjes nee, maar het geeft wel extra warmte wat afkoelen lastiger maakt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 11:27

Okee, dank je wel, ik dacht idd ze kunnen ook ijzers hebben, maar toch best een raar idee als ze zonder problemen over gloeiend asfalt lopen :) Ik dacht nog wel nl, soms kan asfalt toch ook een beetje smelten? Blijft dat dan aan hun hoefjes kleven? Nou ja, niet dat ik het al heb meegemaakt hoor, maar ik vroeg het me ineens af. Dat komt omdat ik op een andere stal sta waarbij ik nu een half uurtje over asfalt stap op weg naar het bos, vroeger liep ik zó het bos in, dus toen had ik er nooit over nagedacht.

Foaly

Re: Heet asfalt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:32

Ik denk dat gesmolten teer (dat bedoel je toch?) zeker wel kan blijven plakken, en dat dat niet prettig voelt. Ik denk alleen niet dat ze last van de warmte hebben, maar heb er nog nooit over nagedacht. Goeie vraag!

marisseudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:33

nee, paarden niet. een hond kan er wel degelijk last van krijgen, maar die heeft natuurlijk alleen eeltkussentjes

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:55

marisseudine schreef:
nee, paarden niet. een hond kan er wel degelijk last van krijgen, maar die heeft natuurlijk alleen eeltkussentjes

Een paard ook, één per voet en ze heten stralen. Een onbeslagen paard heeft als het goed is stralen die de grond raken. De vergelijking met een heet ijzer, wat alleen met de hoornwand in aanraking komt, vind ik een beetje vreemd.

Gesmolten asfalt blijft overigens niet aan je gymp plakken... denk ook niet aan een paardenvoet. Maar het zal wel warm aanvoelen voor ze. Denk alleen niet warmer dan heet zand, aangezien ook de passief dragende delen van de hoef dat zand raken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 11:59

De straal raakt toch niet de grond...?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:01

Als je paard góéd bekapt wordt wel! De straal en de hoefwand zijn direct dragende delen van de hoef.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-12 14:41

okee, heb ik nooit zo over nagedacht, maar ik neem het van je aan.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:14

ik heb er eigenlijk ook nooit zo over nagedacht :) haha kan je zien wat ik allemaal leer hier op bokt ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 16:22

Koper schreef:
marisseudine schreef:

Een paard ook, één per voet en ze heten stralen. Een onbeslagen paard heeft als het goed is stralen die de grond raken. De vergelijking met een heet ijzer, wat alleen met de hoornwand in aanraking komt, vind ik een beetje vreemd.

Dit was ook mijn eerste gedachte. Heet asfalt kan geen enkel kwaad voor de hoef, maar indien de stralen van je paard de grond raken dan zou ik toch twijfelen.