Vragen over weide en stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xjoyhoi

Vragen over weide en stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 10:54

Hee bokkers ,
Ik heb een paar vragen , dus dat doe ik dan in 1 topic zodat het forum niet volgespamt is met mijn berichten :p

1. Bij mn verzorgpony is een aardig stuk land waar ik zelf gratis een pony mag stallen .
Ze waren bezig met een tweede stal te bouwen , die is nooit afgekomen dus wilden ik en mijn vriendinnen dat wel doen (die gaan hun ponys daar ook neerzetten)
Het is de bedoeling dat de ponys de stal in en uit kunnen lopen . Wat voor stallen kunnen wij het beste bouwen ? (moet ook gebruikt kunnen worden in d e winter)
2. Ik wil een D of E pony . In de winter gaat het waarschijnlijk weer best vriezen , dus kan hij dan wel (overdag) in het land staan ? (er is btw een sloot)
In principe willen wij een soort uitloopbare stands bouwen , mijn vriendinnen stallen hun ponys in de winter op de manege , dus in principe zou het toch ook wel kunnen dat ik de balken (die de stal door drieen verdeelt) weghalen zodat het 1 stal is waar hij de winter door kan komen?
3. Het weiland is nu een enorme onkruidzooi . Is het verstandig om een goeie maaimachine te laten komen en dat hij al het onkruid wegmaait ? (met de hamd e.d is geen begin aan aangezien het geen klein weiland is .)
4. Als je een bak wilt aanleggen in je eigen land , moet je daar een vergunning voor hebben ?
Alvast bedankt !

Vjestagirl

Re: Vragen over weide en stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 10:57

Het is het handigste om geen stands te bouwen maar boxen, met een soort uitloopjes ervoor die je af kunt sluiten.
Als het vriest kun je je paard best op het land laten, het gevaar zit hem in de natte periodes waarin ze je hele land kapot lopen.
Ja het is handig het land te laten maaien.
En ja je hebt een vergunning nodig voor een bak.

xjoyhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 11:08

Jah , ik bedoelde niet van die echte stands , maar een grote box die door drieen is verdeeltersd door middel van een balk . s 'Winters wil ik die balken weghalen zodat mijn pony een grote box heeft :)

xjoyhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 11:08

Maar het is toch je eigen land ? Waarom moet je dan een vergunning voor een bak hebben ?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:09

Hoe groot wil je de stallen maken?

Hou je er rekening mee dat het kan gebeuren dat de paarden met z'n 2en dezelfde stal in lopen, en dat het dan handig is als er een 2de deur is zodat ze er ook makkelijk weer uit kunnen?

En in Nederland moet je een vergunning hebben om een bak aan te leggen. Ze simpel is het. Ongeacht of het je eigen land is of niet.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:15

xjoyhoi schreef:
Maar het is toch je eigen land ? Waarom moet je dan een vergunning voor een bak hebben ?

Haha omdat Nederland een land van regeltjes is.

Houd er ook rekening mee dat je de poep niet op het land mag laten liggen, je moet dit op een vloeistofdichte vloer of in een vloeistofdichte container verzamelen en af laten voeren.
Een stal bouwen is overigens ook vergunningsplichtig, is dit wel al aangevraagd?

Verder zou ik de stal niet in 3 delen, aangezien je inloopstallen wilt, dan is de kans dat ze met z'n alle in 1 gedeelte gaan staan en als er dan ruzie ontstaat kunnen er gewonden vallen.

In de winter jou pony het land op laten is mogelijk, maar dit gaat wel ten nadelen van de kwaliteit van je land.
Het zal dan vertrapt worden en met vriezen is het even oppassen met struikelgevaar door de harde grond.
Het hele jaar het weiland op betekend in de zomer ook mindere kwaliteit dus houdt er rekening mee dat misschien bij moet voeren.

Onkruid gaat pas weg na meerdere malen maaien.

Succes.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:16

Je moet er trouwens ook rekening mee houden dat je je pony 's winters moeilijk alleen kunt laten staan :).

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:19

ownwise schreef:
Houd er ook rekening mee dat je de poep niet op het land mag laten liggen, je moet dit op een vloeistofdichte vloer of in een vloeistofdichte container verzamelen en af laten voeren.

???? Als het land groot genoeg is, hoef je het niet uit te mesten... ik begrijp niet helemaal waar je dit vandaan hebt?

xjoyhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 11:27

Vjestagirl schreef:
Je moet er trouwens ook rekening mee houden dat je je pony 's winters moeilijk alleen kunt laten staan :).

Dat is geen probleem , want
er staat nog een shetlander :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:47

ownwise schreef:

sinds wanneer? Ik mest mijn land nooit uit.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 11:50

Wat je trouwens wel mag doen is 20x40 (of 60) uitmeten, en dat met prikpaaltjes en lint afzetten. Als je daar dan letterbordjes ophangt en je houdt het kort gemaaid heb je wel een bak, maar hoef je geen vergunning aan te vragen.

Alleen loop je dat wel helemaal kapot.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:36

Ik weet natuurlijk niet hoe bij jullie de situatie is, maar met maaien krijg je het onkruid echt niet weg! Daar heb je echt goed onkruidverdeligingsmiddelen voor nodig en dan mogen je paaarden natuurlijk een hele tijd niet op dat stuk land.

Betreffende de bak kun je niet een boer (uit de buurt) vragen of hij een suk voor je omploegt en daarna even freest?
Dan een laagje wit zand erop en volgens mij is er geen haan die er naar kraait.

Ik denk dat je het zo moeilijk of gemakkelijk kan maken als je zelf wilt maar ik vind het goed dat je er zo over nadenkt!!

Succes met alles klaar maken.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:42

Ik zou een grote inloop-/schuilstal maken, met een in-/uitgang van een paar meter breed in het midden of 1 ingang en 1 uitgang. Dit om te voorkomen dat ze elkaar klem zetten. Evt kun je het zo maken dat wer makkelijk een wandje geplaatst kan worden voor het geval dat er een pony ziek wordt en apart gezet moet worden.
Ervoor een verhard stuk waar je kan voeren uit kisten oid.
Pony's kunnen prima tegen kou en regen, wel zou ik de sloot afzetten zodat ze er bij droogte of vrieskou niet door of overheen lopen.
Als er veel onkruid staat kun je het beter dood laten spuiten en op nieuw inzaaien.
Weet je zeker dat alles gratis is en blijft??

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:46

GamblersCup schreef:
ownwise schreef:

???? Als het land groot genoeg is, hoef je het niet uit te mesten... ik begrijp niet helemaal waar je dit vandaan hebt?

Polly schreef:
ownwise schreef:

sinds wanneer? Ik mest mijn land nooit uit.

Vanwege de boete van 890 euro die mijn vader vorige week heeft gehad omdat hij de mest niet verwijderd heeft van zijn 5 hectare grote land. Daar lopen 4 paarden en volgens het Hoogheemraadschap loos je op die manier afvalstoffen in het water (grenst aan 2 sloten).
Daar haal ik het vandaan.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:50

Wat ik zou doen, is die stal gewoon 1 geheel laten waar je eventueel als het nodig is een hek o.i.d. tussen kan plaatsen. Nou zeg dat die stal in totaal dus ongeveer 9x3 zal zijn (als je normale boxmaat neemt) zou ik er een stuk voor betegelen van zo'n 9x3 en dan bijv. nog een stukje (ook ongeveer 9x3) uitgraven en wit zand storten.
Daar zou ik ze dan in de winter op houden, als ze dan alleen met een Shetje staat is dat best te doen. Dan heb je zomers ook gewoon gras en loop je niet heel je land kapot. Kun je ze eventueel 's winters overdag nog een paar uurtjes op het land laten als het niet te nat is. Op het verharde stuk zet je een slowfeeder met hooi et voila, een winterparadijsje :D

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:54

@ownwise, ik zou er dan maar even achterheen gaan of die boete wel klopt. Ik heb er nog nooit van gehoord en zeker zie ik hier in de omgeving bij de pensionstallen niemand de mest eruit halen. Ik zou het de moeite waard vinden om er achterheen te gaan. Tis toch een behoorlijk bedrag.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:03

We zijn er achteraan gegaan, en zitten er nog achteraan, maar tot nu toe lijken we toch echt "fout" te zitten.
Hier op bokt kom ik ook het volgende topic tegen: [VSW] Waar laten jullie je mest, eigen weiland?
Ook hier is de boete voor het niet erwijderen van mest uit het land uitgedeeld door het hoogheemraadschap. De TS van het topic geeft aan dit raar te vinden en nooit geweten te hebben, toch geven bijna alle reacties van bokkers aan dat ze dit had moeten weten, aangezien het algemeen bekend schijnt te zijn dat je mest niet mag laten liggen...

Grappig dat in dit topic dan weer precies het tegenovergestelde wordt gezegd :')

Anyhow, dat zijn andere zaken, wilde het deze TS toch even meegeven, een gewaarschuwd mens telt voor 2.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:04

Ik denk ook dat je dan even achter de boete aan moet gaan. Bij boeren en de gier op het land spuiten e.d. ken ik het wel (niet mogen gieren, en toch doen), maar absoluut niet met wat paardenmest wat op het land blijft liggen.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:17

Zie vorig bericht, we zitten er achteraan :)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 14:29

ownwise
Jij hebt een mestbult liggen dat mag niet op de grond. De paarden die zelf op de grond poepen in de wei mag wel.

Zand laten komen zonder vergunning mag ook niet.

En ts heeft die stal wel een vergunning?

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:24

Huh, hoe kom je erbij dat ik een mestbult heb liggen?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 17:20

Niet goed gekeken. :+
ik dacht dat jij de ts was van het topic waar je de link van plaatste.
Dus jij hebt een boete omdat de paarden in de wei mesten? absurd. Dan kan elke paarden, koeien en schapen houder wel een boete gaan krijgen.

xjoyhoi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 11:09

Nou , nog niet alles is zeker . Maar stel ; alles is wel zeker , dan ben ik alvast voorbereid over wat ik zou kunnen doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 15:54

Foutje van een onervaren overijverige ambtenaar?

tenzij er een bemestingsverbod op dat weiland ligt, lijkt het me erg apart als je verplicht je mest moet verwijderen.

Het is algemeen bekend dat je geen mestHOOP op je land mag hebben omdat dat de conmcentratie en uitspoeling van de mest in de grond te groot wordt, maar elk weiland heeft mest nodig als het gemaaid wordt en begraasd wordt. Anders verarmd de grond en uiteindelijk krijg je dan woeste natuurgrond.

Geen enkele schapenhouder of koeienboer zal ooit er aan denken om de mesthoopjes of vlaaien op te ruimen. Hoogstens wordt het gesleept en nagemaaid. Dus een verplichting voor paarden lijkt me ook erg vreemd. Zou het zeker hogerop zoeken als het alleen maar gaat op de mest die de paarden zelf laten vallen verspreid over het land. Beheerders van natuurgebieden met grazende kuddes schapen, runderen en paarden hoeven ook de mest niet weg te halen, dus waarom wel in een weiland? En de boeren gieren toch ook gewoon? Alleen bij waterwingebieden die heel kwetsbaar zijn zou het kunnen dat er speciale regels zijn.

Succes met uitzoeken...

ownwise schreef:
We zijn er achteraan gegaan, en zitten er nog achteraan, maar tot nu toe lijken we toch echt "fout" te zitten.
Hier op bokt kom ik ook het volgende topic tegen: [VSW] Waar laten jullie je mest, eigen weiland?
Ook hier is de boete voor het niet erwijderen van mest uit het land uitgedeeld door het hoogheemraadschap. De TS van het topic geeft aan dit raar te vinden en nooit geweten te hebben, toch geven bijna alle reacties van bokkers aan dat ze dit had moeten weten, aangezien het algemeen bekend schijnt te zijn dat je mest niet mag laten liggen...

Grappig dat in dit topic dan weer precies het tegenovergestelde wordt gezegd :')

Anyhow, dat zijn andere zaken, wilde het deze TS toch even meegeven, een gewaarschuwd mens telt voor 2.

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 16:08

schrikdraad schreef:
Niet goed gekeken. :+
ik dacht dat jij de ts was van het topic waar je de link van plaatste.
Dus jij hebt een boete omdat de paarden in de wei mesten? absurd. Dan kan elke paarden, koeien en schapen houder wel een boete gaan krijgen.

Nou niet zozeer omdat ze in de wei mesten.
Op het proces verbaal staat dat er teveel mest aan de slootkant ligt en dat verzuimd is mest op te ruimen waardoor bodem en watervervuiling van toepassing is.

@JoyceB, ik hoop een foutje van een onervaren overijverige ambtenaar. Ik ben benieuwd hoe het afloopt, maar lijkt mij ook sterk dat elk hoopje opgeruimd moet worden, is geen doen.