Altijd op de wei?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anniekkkxxx

Altijd op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 14:22

:) Ik ben al een tijdje bezig met het idee van een eigen paard maar nou vroeg ik me af: kan mijn paardje dag en nacht, het hele jaar door op de wei staan?
Weet iemand van jullie dit? Vast we;l

vuurneon

Re: Altijd op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:24

Ja hoor, als de wei dat ook aankan :)
Ik kan hier de paarden niet in de winter op de wei hebben, zware klei dus binnen no time vertrapt. Daarom staan ze in de winter bij de stal met tegels erom heen zodat ze wel droog kunnen staan.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:25

ja hoor,kan prima.
wij hebben op stal meerdere paarden die nog nooit een dag op stal hebben gestaan.
licht er natuurlijk wel een beetje aan de weersomstandigheden en aan de gezondheid van het paard :j
maar in slecht weer kan een paard met een goede deken ook prima buiten blijven.
tenzij je dus een dier hebt wat echt niet goed tegen kou of regen kan,dan is het wel verstandig om te kijken naar schuilgelegenheid.

vuurneon,wel een goede tip ja!
het land van de stal waar ik sta kan het gelukkig wel aan,is altijd wel droge grond

Diana_v_l

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:28

een schuilstal lijkt me wel nuttig, zodat hij indien het erg slecht weer is wel ergens nog een droog plekje kan vinden, maar verder kan het prima!
En ik hoop dat hij (of zij) niet alleen komt te staan!

anniekkkxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 14:28

Oke dankjulliewel ik denk dat als ik een paar goede dekens koop (winterdeken, zomerdeken, fleecedeken enz.) dat ik het wel red:)

anniekkkxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 14:30

Er komt waarschijnlijk een schuilstal in de wei en natuurlijk komen er ook andere paarden op de wei te staan:) Dus dat moet helemaal goed komen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:31

Geen probleem. Mijn haf stond altijd 24/7 buiten, zonder deken in weer en wind.

Wel had ze een schuilstal waar ze in kon staan als ze dat wou. Samen met haar stond een kruising welsh pony die ook lekker bloot stond.

Beide sliepen zelfs met -15 en sneeuw gewoon buiten. Ondanks de schuilstal, die werd alleen gebruikt bij harde wind in combinatie met regen en bij veel felle zon.

Conclusie: geen probleem, gezond paard kan bijna altijd dekenloos, zorg voor een vriendje, zorg voor een schuilstal. Als je een weide hebt die snel kapot gaat is een paddock een beter idee naast de weide.

anniekkkxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 14:33

Dat is fijn om te weten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:33

Ja hoor, als je zorgt dat er voldoende beschutting aanwezig is, een schuilstal, flinke rij bomen of naastgelegen schuur kan dat prima. Beschutting is ook in de zomer nodig!!
Maar het ligt ook een beetje aan je paard, het is verstandig naar een paard te gaan zoeken wat het al gewend is, dan kom je niet voor verassingen te staan.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:12

Is wel handig om voor de schuilstal een flink stuk verharding (tegels) te leggen waar je een hooiruif/hooibak op kunt zetten en waar ze dus altijd met droge voeten kunnen eten, anders krijg je in de winter een enorme modderbende op de plek waar ze hooi krijgen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:17

Inderdaad wel zorgen dat ze ook een droge plek hebben, ook i.v.m mok. Eventueel kan je 's winters nog een laagje stro in de schuilstal leggen voor wat extra warmte. Als het koud is, zorg dat ze onbeperkt hooi kunnen eten om warm te blijven. Deken is lang niet altijd nodig, beschutting tegn harde wind/regen en vooral tegen zon is wel nodig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:17

Hangt toch echt van je paard af. Bij de meeste paarden zal het geen probleem zijn.

Maar voor sommige paarden (die hun hele leven meestal op stal hebben gestaan en/of al wat ouder zijn) is het toch een aanpassing, in dat geval kan je je paard beter vanaf mei/juni al op de wei zetten, dus niet pas in de herfst. Zo'n paarden zullen bij extreme koude waarschijnlijk ook een dekentje nodig hebben omdat ze niet meteen zo'n dikke vacht aanmaken als dat nodig zou zijn.

Ze vinden het in elk geval wel fijn, 24/7 op de wei, zeker als er nog een vriendje bij staat!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:07

Het ligt ook aan je gras en wat voor een pony je hebt. Hier staan ze 24/7 op een kale wei en dat gaat goed, 24/7 op een wei met gras niet, dan worden ze te dik en hoefbevangen. Ze vertrappen de boel wel al snel als het nat is, maar ze hebben daarom een stal met een stuk met tegels ervoor zodat ze altijd droog kunnen staan.

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:36

Ja hoor, dat zou best kunnen als je een goede weide hebt en dekens.
Een schuilstal lijkt mij ook handig om daar (evt. Hooi of stro oid.) water onder te zetten en om te schuilen.
Dan kan het best! ;)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 04:31

Ja hoor, vinden ze heerlijk!
In de natuur staan ze ook nooit in een stal

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 21:41

Ziu wel opletten met je winterdeken, als je niet wilt dat je paard een dikke wintervacht krijgt, kun je een winterdeken op doen. Maar als het niet nodig kan het paard zich warm houden met zijn wintervacht...
Kan 24/7 op de wei hoor, maar ik zou wel niet meteen de hele wei maar stukjes afzetten, en als het echt betrapt is zou je een stukje kunnen betegelen, met een schuilstal en hooiruif ofz. Die moet je wel open laten staan als je paarden op wei zijn, sls het gaat regenen kunnen ze droog staan. Maar niet in de wei kun je ze gewoon op het stukje zetten
:9

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:39

Ik ben verbaasd dat iedereen zo hard roept dat dat wel kan. Je kunt dat niet van te voren zeggen als je nog niet weet om welk paard het gaat. Mijn paard kan het dus absoluut niet! Ze kan goed tegen warmte en kou, maar niet tegen teveel nattigheid. En met het klimaat hier ontkom je daar niet aan. Daarnaast is dag en nacht op het land een aanslag op de hoeven van je paard (ivm teveel vocht) tenzij je op perfect droog land staat, maar volgens mij moet dat nog uitgevonden worden in Nederland. Ik zou dus niet een paard kopen en ervan uitgaan dat hij wel dag en nacht buiten kan. Wat als het dan toch niet blijkt te gaan? Ben je daar dan op voorbereid? Kun je dan een stalling betalen en is er iets in de buurt wat aan je eisen voldoet?
Ga er vanuit dat je een stal nodig hebt, en blijkt dat niet zo te zijn: prima, maar dan heb je m wel achter de hand.
Hoewel ik paarden ken die dag en nacht (in de zomer!) op het land staan en die -igg voor het oog- nergens last van hebben, vind ik persoonlijk het klimaat in Nederland ongeschikt voor dag en nacht buiten staan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:41

Sjors schreef:
Ja hoor, vinden ze heerlijk!
In de natuur staan ze ook nooit in een stal

De meeste paarden die we hier in Nederland hebben kun je absoluut niet meer vergelijken met paarden in het wild.
Daarnaast kun je een kaal, vlak weiland niet vergelijken met `de natuur` waar altijd schuilmogelijkheden zijn in de vorm van groepjes bomen, heuvels of dergelijke
Paarden ´in de natuur´ komen van de steppe, niet van een gebied dat lager ligt dan de zeespiegel.
Foute vergelijking dus!!!

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 11:46

hier ook iemand met 2 paarden die het niet zouden redden om 24/7 buiten te staan in de winter.
zelfs me shetlander krijgt problemen met 24/7 buiten staan zonder schuilstal.
dus ik zou er niet bij voorbaat van uit gaan dat het maar kan'.
als je nog opzoek moet naar een eigenpaard kan je wel eerst kijken hoe die daar gehouden werd, als hij daar 24/7 buiten stond kan het makkelijk, stond hij daar om het minste of geringste binnen dat moet je er toch rekening mee houden dat je het paard er geen plezier mee doet op 24/7 buiten te moeten blijven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:00

Nikass schreef:
Hoewel ik paarden ken die dag en nacht (in de zomer!) op het land staan en die -igg voor het oog- nergens last van hebben, vind ik persoonlijk het klimaat in Nederland ongeschikt voor dag en nacht buiten staan.

Niet alleen het klimaat, maar wel veel meer in Nederland is niet heel geschikt voor paarden :7 Paarden zijn geëvolueerd op de steppen, Nederland is inderdaad te nat voor ze. Daarom hoor je er als paardeneigenaar ook voor te zorgen dat je paard droog kan staan. Bijvoorbeeld door een deel van de wei of paddock te (laten) bestraten, of door voor een ruime schuilstal te zorgen.

Iedereen kan z'n paard wel in een zompig kleilandje gooien en dat is inderdaad geen goed idee als je paard nergens droog kan staan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:01

Sterker nog, mijn paard kan 24/7 niet eens in de zomer - gezien de 'zomer' die we in juni en tm half juli hebben gehad!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:03

Je paard kan dat wel als jij de juiste randvoorwaarden schept.

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:04

Een deken hoeft niet hoor, in de winter moeten ze gewoon altijd te eten hebben en dan maken ze de warmte zelf aan. Hun wintervacht kan dat gerust aan.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:08

Hier zit je toch echt boven de zeespiegel hoor :P Ik heb een paddock en een paadje naar de schuilstal en overal staan bomen. Als je paard ook genoeg eten krijgt (liefst de hele dag door) dan heeft je paard het niet snel koud en vooral ook samen zetten met een ander paard, want samen koud is niet zo koud als alleen koud.

charlotte_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 12:09

ja dat kan zeker :j
Alleen niet bij elk paard is hun wintervacht dik genoeg dus bij sommige moet er wel een deken op :j
Bovendien heeft je paard een schuilstal nodig en het liefst een stukje uitloop waar hij in de winter op kan lopen als het land nat is. Anders is de kans er natuurlijk dat hij rotstraal krijgt.

wel moet je natuurlijk ook hooi bijvoeren als het land kaal is en voor de extra vitamines kan je hem ook een pavokoek geven :j