Welke bodembedekking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

x_Maybe_x

Welke bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 14:51

Omdat wij binnenkort nieuwe stallen in een andere ruimte gaan bouwen (5,5m x 6,5 m) hebben we minder ruimte voor opslag. Nou ligt er op de vloer van de ruimte waar we stallen gaan bouwen een soort grof/ruw beton. Ik ben mij aan het oriënteren over hoe de vloer bedekt zou moeten worden, en met wat.

Raden jullie aan om matten op de grond te leggen? Zoja, welke kunnen jullie adviseren? Het is een schuur met ramen erin die open gaan, dus er is genoeg frisse lucht. Ons ene paard staat nu op houtkrullen(kan niet op stro) en de pony staat op stro. Wat adviseren jullie? zo laten? Of is het een idee om de paarden op vlas te zetten? Dit kan je namelijk dan gewoon een keer in de zoveel weken kopen, en dan heb je dus minder opslagruimte nodig.
samengevat:
-Wat op de bodem??
-Welke bodembedekking (vlas/stro/krullen enz..)

Alvast bedankt!

Polly
Moderator Algemeen

Re: Welke bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:52

hoeveel komen ze buiten?
Ik heb mijn pony's in de winter in de wei staan met een inloopstal en daar ligt dan geen bedekking in, in de winter heb ik vlas omdat dat makkelijker verteerd en minder afval geeft.

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:16

Op mijn vorige stal had ik vlas wat ik heel erg fijn vond. Het ruikt niet zo sterk als stro, en inderdaad geeft het minder afval. Nu bij de huidige stal staat mijn paardje op stro. Vind ik toch een stuk minder fijn. Alles (lijkt/is) veel viezer en daarbij heeft mijn paard er een handje van om al het schone stro op te eten waardoor hij telkens weer op de viezere stro-bodem staat. Het geeft ook veel meer rommel, we zijn constant aan het vegen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:35

nadeel van vlas vind ik wel weer dat je meer ruwoer moet verstrekken, ze hebben niks meer te knabbelen

x_Maybe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 09:03

Onze paarden komen van 7 uur 's ochtends tot 5/6 uur 's avonds buiten, in de zomer staan ze soms 's nachts ook buiten. Is vlas in verhouding ook goedkoper?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:24

Volgens mij is vlas duurder. Maar als ze veel buiten staan is het misschien in verhouding weer goedkoper omdat ze als ze op stal staan wat meer aan het stro zullen eten.

Idd Polly, je moet veel ruwvoer verstrekken. Niet alleen daarvoor, maar als ze teveel vlas binnen krijgen dan kunnen er van die vlas-propjes in de darmen komen en dan krijgt je paard koliek..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:26

ik ben goedkoper uit maar dat is alleen omdat ze 24/7 buiten lopen.
Als ze voor de nacht of een dagdeel naar binnen moeten gaat mijn voorkeur uit naar stro ivm het knabbelen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:36

Vlas is goedkoper in gebruik dan stro of zaagsel of hennep of wat dan ook.
Een pak vlas kost 7 a 8 euro en je hebt er bij een gemiddeld paard echt maar 1 per week van nodig.
Wil je net zo'n schone en droge bodem hebben als bij vlas dan gebruik je van baaltjes stro zo 4 per week en van pakken zaagsel en hennep gebruik je ook minstens 2 per week.
En dan hebben we het nog niet eens over de kosten van het afvoeren van de mest :D

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 08:29

Dees schreef:
Vlas is goedkoper in gebruik dan stro of zaagsel of hennep of wat dan ook.
Een pak vlas kost 7 a 8 euro en je hebt er bij een gemiddeld paard echt maar 1 per week van nodig.
Wil je net zo'n schone en droge bodem hebben als bij vlas dan gebruik je van baaltjes stro zo 4 per week en van pakken zaagsel en hennep gebruik je ook minstens 2 per week.
En dan hebben we het nog niet eens over de kosten van het afvoeren van de mest :D
.
hier is zaagsel dus goedkoper, vlas rond de 8/9 euro. En voor zaagsel (via fouragehandel) maar 7,25. En ik heb toch echt maar 1 pak nodig per week. (paarden staan alleen savonds binnen ,met onbeperkt hooi). Daarnaast vind ik persoonlijk zaagsel fijner voor me paarden dan vlas, liggen ze ook veel meer in als toen ze op vlas stonden( heb een paard dat graag languit ligt :+ )

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 09:43

Zaagsel is troep. Het rot niet, is zeer stoffig en het wordt in de stal gitzwart. DAarnaast krijgen veel paarden er hoefproblemen van (white line disease)

Wekelijks 1 pak.. hoe dik heb je de laag?
Bij mij ligt het vlas 20 centimeter dik. Als je dat met zaagsel doet ben je zeker 2-3 pakken per week nodig.

x_Maybe_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-12 11:38

scheelt het ook in mest op de mesthoop?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 12:00

Zaagsel rot niet, vlas wel.
Dat scheelt op de mesthoop, maar mocht je je mest laten afhalen dan zul je zien dat de afnemers mest met vlas liever hebben dan mest met zaagsel. Want zaagsel rot ook niet op het land.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 15:35

Ken je hippogold? Topspul! kennissen van me gebruiken het. 1 Pak per week bijstrooien eigenlijk hetzelfde principe als vlas.
Kun je evt nog een plakje stro over strooien voor het knabbelen.

site met meer info: http://www.horsepartners.nl/hippogold/index.php