7 weken geleden is mijn nieuwe kanjer aangekomen en heb ik hem op de manege geplaatst. Mij was verteld dat ze heerlijk dag en nacht naar buiten konden in de zomer en dat ze in de winter veel buiten kwamen door onderling buitenzetten. Ook is het dichtbij huis, er wordt voor me gemest, er zijn veel onderlinge activiteiten en regelmatig wedstrijden. Ook zijn de faciliteiten uiteraard super met meerdere binnen- en buitenbakken. Qua drukte valt het ook reuze mee, ik kom meestal op de rustige momenten. En ook erg fijn, ik hoef niet te mesten wat ik erg fijn vind na een lange dag werken (ik werk fulltime). Wel kregen ze enkel in de ochtend hooi wat ik erg weinig vond, maargoed als ze toch de rest vd dag op het land staan en kunnen eten vond ik dat niet zo erg.
Helaas is t land nu al bijna kaal, ze hebben zowat niks meer te eten, een ander weiland om te wisselen is er ook niet. Bart kan ook niet dag en nacht buiten staan, dit kan sowieso niet regelmatig en laatst kon het wel. Maar toen kwam hij met een vreselijk opgetrokken buik de weide af, hij krijgt dan echt te weinig binnen

Ook hoorde ik van degene waarbij ik in het onderlinge buitenzet clubje zit dat hun paarden de afgelopen winter amper buiten zijn geweest omdat de andere club er telkens in stond (voor de hele manege is er maar 1 paddock).
Ik merk ook dat ik echt en dan ook helemaal echt niks aan dressuur vind en in de bak hobbelen, met als gevolg dat ik amper gebruik maak van de vele faciliteiten. Enige wat ik doe is 1x in de week springen, verder rijd ik alleen maar buiten wat toch wel mijn grootste passie is. De buitenrij mogelijkheden zijn hier redelijk.
Ik dacht dat ik alle stallen in de omgeving van Houten kende, niks voldeed aan wat ik zocht. Nav wat ik hoorde over de manege leek me dit perfect

Zelf heb ik het wel naar mn zin om de manege, ik vind de sfeer erg fijn, ik kan het met veel mensen vinden en heb ook leuke nieuwe vrienden gemaakt

Ik kan helaas niet veel verder weg kijken aangezien ik enkel mn fiets heb en ik pas om 6 uur klaar ben met werken. Als ik dan straks in de winter eerst nog 45 a 60 minuten moet fietsen

Maar waar het omgaat is dat ik voor een kennis van me had rond gevraagd voor een stal. Ik had een adresje gekregen van een stal die ik nog niet kende, ook in Houten. We zijn hier gaan kijken en ze hadden hier dus nog 1 ponystal vrij (kennis heeft een paard dus die kon helaas niet). Nou heb ik dus een pony en begon ik dus te twijfelen (al begon de twijfel van de week al toen ik achter elkaar maar naar buiten ben gegaan met mn pony ipv in de bak te rijden). We hebben een rondleiding gekregen en het voelde goed.
Maar aan beiden zitten voor- en nadelen, en ik zit nu dus erg in een dubio... ik heb helaas met mijn vorige pony meerdere stallen gehad, hij was erg moeilijk in de winter (moest zoveel mogelijk buiten staan), telkens weer werden er dingen gezegd die anders bleken te lopen toen het winter was...
Ik had nu ook gehoopt dat ik voor mij en Bart hét plekje had gevonden, eentje waar we beiden gelukkig zijn. Maar weer blijken er dingen anders te lopen... (ik heb van te voren uiteraard ervaringen gevraagd van kennissen die hier ook stonden).
Ik zal de stallen even op een rijtje zetten (ik weet de afmetingen van de bakken ed niet exact, dit is een indicatie):
Stal 1
* manege (regelmatig wedstrijden en onderlinge activiteiten)
* 2,7 km van huis
* circa 50-60 eigen paarden
* paardenstal €320 pm (staat hij nu in) - zo'n 3 x 2,5m
* ponystal €265 (bart is opnieuw gemeten en blijkt net aan 1.47m te zijn ipv 1.54m en mag dus in een ponystal staan) - zo'n 2.75 x 2,5m
* Bij de stalling zit: een grote zadelkast, brok (2x pd), hooi (1x pd) en er wordt voor je uitgemest
* grote buitenbak van zo'n 90 x 90m waarin een dressuurring is geplaatst en er eigenlijk altijd wel 5/6 hindernissen staan, deze staan naast de dressuurring waardoor je verder nog genoeg ruimte over hebt om te rijden in de rest van de bak
* binnenbak van zo'n 25 x 100m, opgedeeld in 2en
* kleine binnenbak van 20 x 45m, hier mag je ze ook in longeren, vrij laten springen en in de winter mogen ze hier ook weleens los zolang je erbij blijft
* kuddeweide of aparte weide (kost 250 per jaar), mijn pony staat in de kudde weide. Ze staan hier dus enkel op de dag in, weide is zowat kaal, er is geen ander weiland om te wisselen. Bij veel regen gaat de weide op slot
* 2 longeerbakken, zijn redelijk klein, ze mogen hierin niet los gezet worden
* 1 paddock van zo'n
* redelijke uitrij mogelijkheden
Stal 2:
* Prive stal (af en toe wordt er wat met zn allen georganiseerd)
* 3,6 km van huis
* nu 6 paarden, dus veel rust, weinig mensen om je heen. De staleigenaren zijn overigens echt super aardige mensen! Klikte gelijk goed.
* ponystal €175 excl vlas en hooi (voor een groot pak is het €55, hiermee doen ze meestal per paard 2/3 maanden) - zo'n 3 x 3,5m
* Bij de stalling zit: een zadelkast, het geven van het klaargezette voer en het binnen en buiten zetten op de weide of verharde paddock
* Buitenbak van 20 x 40 met redelijke bodem, geen agterberg
* Longeerbak van 10 x 10
* de paarden staan in 1 kudde, ze hebben 3 weilanden waardoor ze kunnen wisselen en er altijd gras is
* een verharde paddock (ook met delen gras) in een hoekvorm, groot genoeg voor alle paarden. Als ze het land af gaan komen ze hierop te staan. Ze worden in de ochtend buiten gezet en eind middag binnen gehaald in de winterperiode.
* ze hebben nu een stukje weide met wat natuurlijke hindernissen
* redelijke uitrijmogelijkheden
Ik weet het dus even niet zo goed... voor Bart zou stal 2 echt de beste optie zijn. Maar loop ik dan straks niet weer tegen dingen aan waardoor ik verder ga kijken... ik wil nou eens zo graag op dezelfde stal blijven... ik wil niet blijven verhuizen...
Ik had het er ook al met mn ouders over gehad (ik betaal wel alles zelf en heb de volledige zorg over hem), ze waren alles behalve blij. Juist doordat ik al meerdere stallen heb gezien met mn vorige pony en zij juist wel blij waren met de manege (dichtbij, terrasje, kantine, etc).
Ik vind het zo ontzettend moeilijk...ik wil 100% zeker zijn van mijn beslissing...