Paard is zo bang in de stal.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

heidibeauty

Paard is zo bang in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 17:47

Heee!

Ik heb een lieve shetlandxtinker van 6 jaar.
En ik heb een probleem.
Als hij op stal staat [zonder eten] dan begint hij rond te lopen en te stressen, na een tijdje zelfs te steigeren.
We hebben van alles geprobeerd maar niets helpt.

Soms als ik bij hem in de box ga staan is die rustig, soms niet maar ja dat kan natuurlijk niet hihi. :o

Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hoe dit op te lossen is?

Hij moet soms op stal, dit is niet lang vaak maar 1 uur en dan mag die weer naar buiten.
zou het helpen hem 1 langere tijd in z'n stal te laten staan, of loopt hij zichzelf dan dood en wordt het alleen maar erger?

Ik ben hopeloos :'(

Groetjes, Daphne

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Paard is zo bang in de stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:49

Waarom geef je hem dan geen hooi als ie op stal moet? Zeker als het maar een uur is?

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:51

ShetxTinker? Aparte combi.

Kan ie niet gewoon vaststaan in dat uurtje? In een wasplaatst oid.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:51

Eventueel vast zetten in de stal? Kijken of hij dan rustig word?
En anders als je echt wil dat het over is zou ik hem ff 2 daagjes erin zetten, en dan is de rust denk wel gekeerd. En dan afentoe gewoon erin zetten kijken of het lukt.
Mijn haflinger stond ook de eerste dag te draaien en te stuiteren de volgende dag stond ze stil.
Heb je een foto van je paard? wil wel de kruizing zien, was mams shetlander?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 17:54

Staat je shetlander dan alleen op stal, en de rest buiten of staan er op dat moment meer paarden op stal?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 20:20

Als het echt nodig is dat ie af en toe even op stal staat, en hij is zo onrustig, dan zou ik in ieder geval zorgen dat je pony wat te eten heeft.
Ik ben ook wel benieuwd of het door de stal komt, of omdat ie in een keer alleen komt te staan? Sommige paarden hebben daar echt moeite mee.

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 20:39

Ja de moeder was shet,
Hij krijgt eten, maar dan loopt die van de ene naar de andere kant, pakt die een plukje hooi en gaat weer verder.
het komt ws omdat die alleen staat, zijn moeder staat dan in de uitloopschuur, die zit naast de box dus ze kunnen elkaar zien, ruiken en aanraken.

DoTiramisu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:08

Mijn paard kon eerst ook niet op stal staan begon ook te doen wat jou pony deed!

Toen we er een vriendje van haar, in de stal naast haar zette gaat het nu super goed!

TheParty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:28

hmm wel vreemd. Mischien toch maar een beetje hooi bij doen? (A)

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:31

Zo vreemd is het niet ;)
Een paard wat veel buiten heeft gestaan met vriendje's zal echt niet rustig zijn in de stal.
Of je sluit hem op voor langere tijd en voert hem in de stal of vriendje erbij maar dan zit je met het risico dat ze later niet alleen kunnen zijn.
Soms moet je even door de zure appel heen bijten.
Neem aan dat hij met steigeren niet over/door de deur heen komt?
Dan zou ik hem een paar dagen binnen laten staan en hem met rust laten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 15:36

Ik denk dat 't eraan ligt wat hij gewend is, en wat zijn karakter is. Mijn paard had voordat ik hem had ook altijd (10 jaar) met andere paarden buiten gestaan. Door omstandigheden kwam ik 3 jaar geleden met 'm bij een stal terecht waar hij in een box moest 's nachts. Hij draaide dus ook continu rondjes en werd narrig, en als hij naar buiten mocht was hij heel druk. Na een maand of twee veranderde dat in een gelaten neerslachtigheid.

Ik heb 'm verhuisd naar een stalling waar hij niet in een hok hoeft. Van mij hoeft hij niet persé 24/7 buiten maar als dat van hemzelf wel hoeft dan zorg ik daarvoor.

Waarom moet je pony op stal? En waarom maar voor een uurtje? Als het persé moet, is de box dan groot genoeg voor hem en z'n moeder, zodat je ze er samen kunt neerzetten?

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:59

Kunt hem ook laten staan en negeren :=
tja je kunt je wel druk maken dat hij dat doet, maar na een tijdje worden ze vanzelf rustig als ze weten dat het niet anders is ;)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 11:19

Je pony maakt je duidelijk dat hij niet (alleen) in een box wil staan.
Waarom dan dwingen door hem er wel in te zetten?
Wat is de reden dat hij voor een uurtje (?) in een box moet staan?

Ik vind de adviezen dat je hem er maar een paar dagen in moet zetten of vastbinden nogal onvriendelijk naar het paard toe. Een paard is een vluchtdier en een bewegingsdier, in een box zetten is nogal tegennatuurlijk en als een paard zo duidelijk maakt dat hij dat niet wil waarom dan wel willen dwingen?

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 15:44

Ook met z'n moeder is hij onrustig dus dat helpt niet, en oook niet na een paar uur wordt hij rustig. dus ik vraag me af of het helpt..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:48

Miss beetje oftopic, maar heb je een foto van hem? Die combi heb ik nog nooit gezien, dus zou wel graag eens zien hoe die van jou er uitziet :j

jolandapinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:52

kijk in der prfiel daar staan de foto's van beide

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:53

Ik denk dat je de stal anders moet gaan benaderen. Dus bv als je het paard gaan poetsen doe dat in de stal, klaar met poetsen weer terug de wei op, denk dat je paard de stal niet als een aangename plek ervaart en hoe verander je dat? Eigenlijk dus heel simpel maak er een aangename plek van een plek om te ontspannen en dat zal tijd kosten steeds iets meer uitbreiden.
Dus ik zou hem voorlopig niet in stal sluiten en je tijd nemen op het paard er goed aan te laten wennen zodat hij het straks fijn vindt op stal te staan.
Dat maakt ook het werk makkelijker om hem er aan te laten wennen als je hem nu wel gaat opsluiten en je wil gelijk aan het probleem werken zal het langer duren dan dat je de stal voor het opsluiten laat voor wat het is en hem goed aan de stal laat wennen. Ga bv met je paard lopen, loopt de stal in, stilstaan is die rustig ga je er weer uit en zo ga je steeds verder en ga je hem poetsen gaat dat goed dan ga je tussen het poetsen heel even weg en kom je terug en ga je verder met poetsen maak de tijd dat hij daar alleen steeds steeds wat langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 15:54

TS; leuke pony! Hoe groot is ie?
Over je probleem, ik denk dat je zijn gedrag gewoon moet negeren. Misschien speelgoed in zijn box? Zo'n bal?

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 16:33

Esther schreef:
Je pony maakt je duidelijk dat hij niet (alleen) in een box wil staan.

Beetje off-topic maar een paard wil ook niet alleen achterblijven in de weide en toch doen velen dat ook omdat het soms gewoon niet anders kan.
Veel paarden protesteren ook tegen de 1e keer een zadel erop (ruiter mag ook) moeten we dan ook maar stoppen? Dan zetten we toch ook door?
Trailer laden idem dito.

Box is vreemd,ongewoon,ook dat moet gewoon worden voor het paard.
Voeren in de box,borstelen maar ook met rust laten.

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:39

Eten bij zetten, en misschien een liksteen of zo'n jolly bal.
Dan heeft ie iets te doen, succes ;)

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 13:43

Afleiden met liksteen, wilgentakken, hooi en vooral ongewenst gedrag negeren.
Ik denk persoonlijk dat het weinig te maken heeft met een trauma o.i.d maar meer omdat hij alleen staat en daar niet van gedient is (en geef 'm eens ongelijk).

Wel een lastig probleem.

Succes