Regelgeving buitenland betreft stalling/ welzijn van paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Regelgeving buitenland betreft stalling/ welzijn van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 12:11

Zo nu en dan zie ik wat langskomen over bvb. Zweden, dat het daar verboden zou zijn om bvb. paarden hele dagen in de stal te laten staan of alleen te zetten.

Nu ben ik eigenlijk wel benieuwd hoe dat zoal zit in andere landen, gezien we hier in Nederland nog weinig wetgeving op dat gebied hebben.

Wie weet hier meer van, kan vertellen wat die regels in welk land zoal zijn? Of waar je dit kunt vinden? :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:19

Er stond me bij dat in zweden het verboden was paarden 24/7 buiten te zetten en heb de betreffende quote gevonden (van bokker die in Zweden woont)
Citaat:
Dat heeft o.a. te maken met de regelgeving hier. Paarden mogen hier niet 24/7 buiten i.v.m. het wild en de extreme weersomstandigheden die hier heersen.

Hoe het zit met hele dagen op stal heb ik geen idee.
In Frankrijk zijn er volgens mij geen speciale regels.

Gini

Re: Regelgeving buitenland betreft stalling/ welzijn van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:38

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:49

Saffier schreef:
Er stond me bij dat in zweden het verboden was paarden 24/7 buiten te zetten en heb de betreffende quote gevonden (van bokker die in Zweden woont)
Citaat:
Dat heeft o.a. te maken met de regelgeving hier. Paarden mogen hier niet 24/7 buiten i.v.m. het wild en de extreme weersomstandigheden die hier heersen.

Hoe het zit met hele dagen op stal heb ik geen idee.
In Frankrijk zijn er volgens mij geen speciale regels.

Ik kan je zeggen dat dat echt niet klopt. Paarden mogen gewoon het hele jaar 24/7 naar buiten!!
Wel is het verplicht als je de paarden in de winter 24/7 buiten wilt hebben een schuilstal/mogelijkheid moet hebben. Of het slím is om hier je dieren in de winter 's nachts buiten te laten, is een tweede. Ik doe het in ieder geval niet, maar zitten dan ook echt in een wolven gebied. Met verhalen over beren (maar dat durf ik niet te zeggen, wel 2 jaar terug beer geschoten op 80km dus in theorie zou t kunnen). Ook is het gewoon te koud voor (mijn Nederlandse) paarden. Twee jaar terug hebben we temperaturen rond de -40 gehad.

Verder klopt het dat je een paard absoluut niet alleen mag houden, maar 1 paard met een geit mag bijvoorbeeld wel.

Ook moeten de stallen minimaal stokmaat² x stokmaat² zijn. Dus bij een paard (in NL een e-pony hier een paard, haha) van 1,50m moet de stal 3 x 3 zijn. Bij een paard van 1,70m moet de stal minimaal 3,40 x 3,40 zijn. Als je meer dan 3 paarden hebt komen ze de stallen controleren en keuren. Wij hebben er 1,5 (paard en een shet, laatste noem ik een halve :P ) staan, maar de stallen zijn bij de vorige eigenaar gekeurd geweest en dan hangt er ook een plaatje op de deur.

Edit: En het klopt dat je zonder goede reden een paard niet langer dan 16 uur achter elkaar op stal mag laten staan. Bij bijvoorbeeld ziekte of blessure is het anders natuurlijk, maar ook een (goedgekeurde) hengst moet hier de buiten wereld zien.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 15:37

Gini: bedankt +:)+

Quir: wat geinig, dat keuren van de stal en dat je dan een plaatje krijgt! Maar hoe weet je die regels dan, staat dat ook ergens online....in een leesbare taal :P

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:41

Hoe ik ze weet? Omdat ik er woon, haha. Ik zal eens kijken of ik het online kan vinden, maar ik denk dat Zweeds niet leesbaar is? Geen idee of het ergens in het Engels te vinden is. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 15:44

Ja, ik weet dat je er woont :P

Maar dat zal veel mensen er niet van weerhouden om ze niet te kennen, hoe ben je daar achter gekomen dan? Van horen zeggen van anderen? Ik zou het zelf toch graag ergens zwart op wit zien zulke dingen als ik daar dan zou wonen en er mee te maken zou hebben :)

Zou Google translate raad weten met Zweeds :P

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:49

Quir schreef:
Ik kan je zeggen dat dat echt niet klopt. Paarden mogen gewoon het hele jaar 24/7 naar buiten!!
Wel is het verplicht als je de paarden in de winter 24/7 buiten wilt hebben een schuilstal/mogelijkheid moet hebben. Of het slím is om hier je dieren in de winter 's nachts buiten te laten, is een tweede. Ik doe het in ieder geval niet, maar zitten dan ook echt in een wolven gebied. Met verhalen over beren (maar dat durf ik niet te zeggen, wel 2 jaar terug beer geschoten op 80km dus in theorie zou t kunnen). Ook is het gewoon te koud voor (mijn Nederlandse) paarden. Twee jaar terug hebben we temperaturen rond de -40 gehad.

Verder klopt het dat je een paard absoluut niet alleen mag houden, maar 1 paard met een geit mag bijvoorbeeld wel.

Ook moeten de stallen minimaal stokmaat² x stokmaat² zijn. Dus bij een paard (in NL een e-pony hier een paard, haha) van 1,50m moet de stal 3 x 3 zijn. Bij een paard van 1,70m moet de stal minimaal 3,40 x 3,40 zijn. Als je meer dan 3 paarden hebt komen ze de stallen controleren en keuren. Wij hebben er 1,5 (paard en een shet, laatste noem ik een halve :P ) staan, maar de stallen zijn bij de vorige eigenaar gekeurd geweest en dan hangt er ook een plaatje op de deur.

Edit: En het klopt dat je zonder goede reden een paard niet langer dan 16 uur achter elkaar op stal mag laten staan. Bij bijvoorbeeld ziekte of blessure is het anders natuurlijk, maar ook een (goedgekeurde) hengst moet hier de buiten wereld zien.

Alleen klopt je berekening niet helemaal :o
1.50² = 1.50 * 1.50 = 2.25
Klopt deze formule dan wel?
Want bij een paard van 1.70 zou de stal dus 2.89 * 2.89 zijn, dat lijkt me wel erg klein.
Normaal is de formule: stokmaat + stokmaat * 2, dan kloppen jouw berekeningen ook ;)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 15:52

Hier in Noorwegen lopen ze 24/7 buiten. Ook in de winter. Ze worden dan wel bijgevoerd en staan zonder dekens. :j

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:00

Ik woon in Duitsland en hier inderdaad wat bepalingen die volgens mij per Kreis verschillen.

Hier moet per paard/pony minimaal 3.500 vierkantemeter wei (paddock e.d. telt niet mee!) zijn en de (inloop-)stallen zijn ze hier ook op komen meten. Zouden ze dit een paar kilometer verder in Nederland ook voorschrijven zou 99,9 procent geen paarden meer mogen houden... Stands zijn hier al zeker 20 jaar streng verboden.

Verder wonen wij aan een natuurgebied en mogen wij geen gebruik maken van lint, omdat dit veelal naar verloop van tijd, begint te klapperen in de wind, wat storend is in het landschap.
Wij hebben hardhouten palen met schrikkoord, daaromheen groen gaas 1,80 hoog en daarachter een beukenhaag geplant.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:16

meikemarieke schreef:
Quir schreef:

Alleen klopt je berekening niet helemaal :o
1.50² = 1.50 * 1.50 = 2.25
Klopt deze formule dan wel?
Want bij een paard van 1.70 zou de stal dus 2.89 * 2.89 zijn, dat lijkt me wel erg klein.
Normaal is de formule: stokmaat + stokmaat * 2, dan kloppen jouw berekeningen ook ;)

Klopt indd, bedoelde dus inderdaad (stokmaat*2) x (stokmaat*2) = afmeting van de stal. :)

Je kan het inderdaad gewoon op internet vinden en ik kan je zeggen dat ze hier streng zijn en iedereen de regels wel kent. Zweden zijn geen Nederlanders. ;) Waar men 30 mag, RIJD men 30, etc. Houden zich allen zeer braaf aan alle regels. Ik zal zo eens zoeken en de link plaatsen. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 16:31

Ja als je wilt: graag :)

Sowieso hoor je dat vaak inderdaad, dat ze in Scandinavische landen veel meer braaf en relaxed zijn en dat zaken beter geregeld zijn :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:33

Hier staat al wat in:
http://www.sjv.se/download/18.26424bf71 ... 007-06.pdf

Heb t niet door gelezen, dus weet niet wat er allemaal precies in staat zo.
Hier zijn stands wel toegestaan, maar dan meer om bijvoorbeeld je paard even in te zetten om droog te worden voor het rijden of juist na het rijden. Tussen ritten/lessen door, etc. Niet als stal dus.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 16:15

Hier op de Canarische eilanden ben je wettelijk verplicht ze schaduwmogelijkheid te geven. En terecht. Tevens was de ook de enige wet. Conclusie: bijna alle paarden staan alleen, zijn broodmager, zitten onder de wonden en vuiligheid, hebben geen/te weinig water, zeer slecht verzorgde hoeven, etc.
Wellicht dat een `paar wetjes erbij zouden meehelpen aan het welzijn van de paarden hier.